"Sea landscape" Anny Wawrzkowicz

WFFA 08. W ramach Warszawskiego Festiwalu Fotografii Artystycznej w Galerii Obok ZPAF prezentowany jest cykl Anny Wawrzkowicz zatytułowany "Sea landscape". Młoda artystka, absolwentka m.in Studium Fotografii ZPAF, szczególnie zainteresowana jest miejskim krajobrazem. W prezentowanym projekcie odnajdujemy wspomnianą pasję połączoną z poszukiwaniem kształtów i formy.
Anna Wawrzkowicz z wykształcenia psycholog, absolwentka Studium Fotografii ZPAF, a także - BA Photography at University of the Arts London, Camberwell College of Arts. Aktualnie studiuje na MA (Masters of Arts) Photography, London College of Communication, University of the Arts London. Mieszka i pracuje w Londynie.

fot. Anna Wawrzkowicz "Sea landscape"

Na prezentowanej obecnie wystawie w Galerii Obok ZPAF, można obejrzeć projekt autorki zrealizowany w trakcie jej pobytów na wybrzeżu w Dungeness. Trudno jest określić tą wystawę jako stricte dokumentalną, choć w jakimś sensie ze względu na analityczność spojrzenia, sposób podejścia do zastanej rzeczywistości nosi znamiona tego gatunku. Źródłem inspiracji autorki jest krajobraz, szczególnie ten, który jest postrzegany jako banalny. Nie są to jednak pejzaże, czy proste widoki lecz poszukiwanie w otoczeniu geometrii, rytmów, form. Jako miejsca do swoich fotograficznych penetracji autorka wybiera najczęściej te, które są opuszczone, zapomniane, pomijane i ulęgają powolnej destrukcji (a może przemianie), pod wpływem czasu, powietrza i wody. W krajobrazach tych pojawiają się również ślady ludzkiej obecności - przedmioty wyrzucone przez wodę, zostawione gdzieś na skraju plaży, obiekty, które straciły swój pierwotny wygląd i znaczenie.

fot. Anna Wawrzkowicz "Sea landscape"

Projekt wystawy został zbudowany przez autorkę w oparciu o dwa zasadnicze wątki. Prace w kolorze stanowią swoistą, prowadzoną na chłodno inwentaryzację ludzkich śladów i pozostałości. Kompozycje obrazów z centralnie uchwyconymi obiektami fotografowanymi w tym samym świetle kojarzą się z archeologiczną odkrywką, gdzie na podstawie zachowanych fragmentów próbuje się odgadnąć znaczenie, historię związaną z danym obiektem. Fotografie czarnobiałe wykonane aparatem otworkowym, odnoszą się do pojęć bardziej ogólnych, wręcz filozoficznych - czasu i miejsca, a także prawdy o naszym jakże zafałszowanym zmysłowym ich postrzeganiu. Dzięki zastosowaniu długich czasów ekspozycji autorka ukazała odrealnione pejzaże, z których przeziera pustka i gdzie nieodparcie odnosi się wrażenie, że czas się właśnie zatrzymał. Te dwie różne w formie koncepcje przedstawienia tego samego miejsca, nieodparcie skłaniają do refleksji, do wyartykułowania klasycznego wręcz sformułowania "panta rei". - tekst Anna Wolska, kurator galerii


Anna Wawrzkowicz Sea landscape
15.05 -13.06.2008

Galeria Obok ZPAF
PL.Zamkowy 8, Warszawa


Komentarze
Polecane artykuły
Venus Optics Laowa 9 mm f/2.8 Zero-D teraz także w wersji z mocowaniem Mikro Cztery Trzecie
15 Mar 2019
Pokazana w zeszłym roku ultraszerokokątna stałka bez dystorsji doczekała się wariantu z mocowaniem M43. Na sklepowe póki trafi jeszcze w marcu.
0
Panasonic Lumix S1R - zdjęcia przykładowe
11 Mar 2019
O modelu Lumix S1R powiedziano już wiele, jednak jakość obrazu wciąż pozostawała pewną tajemnicą. Do teraz. W nasze ręce wpadł flagowiec nowego pełnoklatkowego systemu Panasonica!
4
Ricoh GR III - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
8 Mar 2019
Najnowszy kompakt Ricoh GR III pretenduje do miana najdoskonalszego stałoogniskowego aparatu kompaktowego w historii. Czy ma szansę podbić tę specyficzną niszę? Sprawdźcie nasze wnioski po jednym dniu spędzonym z aparatem.
1
Panasonic Lumix GX9 - test aparatu
4 Mar 2019
GX9 to topowy model z „dalmierzowej” serii Lumix GX. Mocna specyfikacja, zamkniętą została w kompaktowym i solidnym body, a atutem jest też niewątpliwie atrakcyjna cena i bogactwo dostępnej optyki. Zobaczmy jak ten stylowy maluch sprawdza się w praktyce.
1