"Air condition" - wystawa Klary Beck i Kamila Kuskowskiego

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie zaprasza w piątek, 30 maja na otwarcie podwójnej wystawy "Air Condition". W ekspozycji bierze udział dwójka artystów: ze Strasburga Klara Beck, która zaprezentuje cykl fotografii oraz Kamil Kuskowski ze swoją instalacją nawiązującą do malarstwa i luksografii.
Zdjęcia Klary Beck ukazują ogród zoologiczny jako paradoksalne rozwinięcie tradycji ukazywania natury w sztuce, pokazują ZOO jako nowy gatunek sztuki: żywą naturę. Ludzie i zwierzęta występują w nich na równych prawach. Ostateczna akulturacja, apogeum sztuczności, jakim jest ogród zoologiczny w interpretacji Beck staje się momentem unifikacji ludzi i natury. W ZOO tak naprawdę nie wiadomo kto kogo ogląda. Mimo postępów w aklimatyzacji żywa natura jest najbardziej zagrożonym gatunkiem. Kamil Kuskowski przekształca obraz sztalugowy w scenę, na której doświadczenie sztucznie tworzonego chłodu skonfrontowane jest z projekcją topniejącego obrazu. Pierwsze nazwy klimatyzacji czyli "man-made weather" lub "manufactured weather" - "wytwarzana (przez człowieka) pogoda" bardziej akcentowały apogeum sztuczności, jakie zostaje w niej osiągnięte.

ekspozycja projektu Kamila Kuskowskiego "Uczta malarstwa"

Kuskowski eksploatuje paradoks, że rozpowszechnienie klimatyzacji - rozpowszechnienie wytwarzania dogodnej pogody jest jednym z kluczowych czynników destabilizacji klimatu ziemskiego (ze względu na jej własną energochłonność, ale też jej znaczący udział w rozwoju konsumpcjonizmu). Im więcej sztucznej pogody, tym więcej zmian w pogodzie naturalnej. Zmian, do których coraz trudniej będzie się aklimatyzować nie tylko zwierzętom (zarówno tym ginącym w naturze, jak i tym sztucznie utrzymywanym przy życiu w kulturze), ale również nam samym. Topniejący obraz sztalugowy jest ironicznym obrazem tego, co może spotkać kulturę materialną (roztopienie od zbyt wysokiej temperatury, rozwianie w tornadach i trąbach powietrznych, zalanie przez powodzie, zmrożenie przez niespodziewane ataki zimna), jeśli nie zostaną wyciągnięte wnioski z tego, że dotarliśmy do granicy aklimatyzacji. A wnioski w istocie zostały już wyciągnięte i proponują równie paradoksalne odwrócenie sytuacji. Proponują klimatyzację na skalę globu -realizacja protokołu z Kioto nie jest przecież niczym innym jak próbą wytwarzania pogody na skalę globalną. Próbą wytwarzania pogody takiej, która możliwie wiernie naśladowałaby tę sprzed zmian wytworzonych przez człowieka. Być może taka globalna klimatyzacja będzie udaną próbą ochrony dwóch najbardziej zagrożonych gatunków-żywej natury i kultury materialnej. - tekst Jarosław Lubiak

fot. Klara Beck, au zoo 44 ours blanc 281-1

Klara Beck (ur.1974, Strasburg), fotograf niezależny, członek "agessa". Dyplom D.E.U.G z historii sztuki i archeologii. Współpracuje z agencją "Lightmotiv".

Kamil Kuskowski (ur. 1973, Zakopane) tworzy w zakresie malarstwa, instalacji, sztuki wideo. W 2000 uzyskał dyplom w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. Aleksandry Mańczak oraz w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Andrzeja Gieragi na Wydziale Tkaniny i Ubioru w ASP im. Wł. Strzemińskiego Łodzi. W latach 1999 - 2005 asystent w Pracowni Malarstwa i Rysunku prowadzonej przez prof. Tadeusza Śliwińskiego w tejże uczelni oraz od 2002 współprowadzi Międzywydziałową Pracownię Otwartą. W 2005 uzyskał stopień doktora. W 2008 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Obecnie Kamil Kuskowski jest zatrudniony na stanowisku adiunkta w Pracowni Malarstwa i Rysunku.


Klara Beck, Kamil Kuskowski AIR CONDITION
Otwarcie wystawy: 30.05.2008 godzina 19.00
Wystawa czynna do 22 czerwca 2008

Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Ul. Jazdów 2, Warszawa

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8