Cykl Bogdana Konopki "Rezonanse"

Bogdan Konopka, znany z pięknych paryskich krajobrazy w Galerii Katowice ZPAF zaprezentuje cykl portretów. Bohaterami projektu artysty zatytułowanego "Rezonanse" są potomkowie polskiej emigracji we Francji z początku XX wieku oraz z lat osiemdziesiątych. Wystawę Bogdana Konopki będzie można oglądać od 7 maja 2008 roku w Katowicach.
Bogdan Konopka urodził się w 1953 roku w Dynowie. Fotograf i krytyk, członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Ukończył Technikum Kinematografii (specjalność fotochemia) we Wrocławiu. W latach 1980-1985 prowadził pracownie fotografii w IKiEM Politechniki wrocławskiej. Tamże w roku 1981 w galerii Antresola zadebiutował wystawą Solidarność. Specjalizuje się w unikatowej fotografii czarno-białej; od lat 90. używa kamer wielkoformatowych wykonując odbitki w technice stykowej. Konopka został dwukrotnie wyróżniony nagrodą Rektora "Za udział w pracach badawczych". W latach 1982-1985 wpółuczestnik i współtworca programu "fotografia elementarna" realizowanego przy galerii Foto-Medium-Art we Wrocławiu. Założyciel i kierownik galerii fotografii P.S. we wrocławskim klubie MPiK (1985-1986). Stypendysta "Pro Helvetia" (Szwajcaria1993), Miasta Paryż (1994), Ambasady francuskiej w Pekinie (2005), Instytutu Kultury Francuskiej w Rumunii oraz na Białorusi (2000 I 2004). Poza tym jest laureatem "Grand Prix de la Ville de Vevey" w Europejskim Konkursie Fotografii (1998). W 1988 roku wyjechał do Francji gdzie mieszka i pracuje do dziś.
fot. Bogdan Konopka "Rezonanse"

O cyklu "Rezonanse" Bogdana Konopki napisała żona - Jacqueline Lepont Konopka:

Co łączy portret i pejzaż, społeczność ludzką i obszar ziemi? Światło, odpowiadają fotografie Bogdana Konopki, bo to ono kształtuje rzeczywistość, to dzięki światłu możemy doświadczyć materialności świata. Właśnie z tą myślą, fotograf wyrusza w kilkutygodniową podróż do dawnego zagłębia węglowego Nord-Pas-de-Calais na spotkanie potomków polskiej emigracji z początku XX wieku, i tej mniej licznej, z lat osiemdziesiątych.

Bogdan Konopka przyjechał do Francji w 1988 roku, i już podczas swojej pierwszej wizyty w regionie Nord-Pas-de-Calais, miał wrażenie, że doświadcza czegoś, co choć obce, było mu zarazem bliskie i znajome: krajobraz północy, jego szarości, które tak sobie upodobał, i swojsko brzmiące nazwy pojawiające się w witrynach sklepowych, na ulicach, w szkołach, kościołach i na cmentarzach. Dlaczego wówczas Bogdan Konopka sfotografował teren kopalni w Loos-en-Gohelle, albo wymarłe osiedle górnicze w Arenberg? Czy dlatego, że jego dziadek, który był jednym z tych, którzy na początku XX wieku przyjechali "za chlebem" do Francji, po powrocie do rodzinnej wsi nigdy nie chciał mówić o swoich ówczesnych doświadczeniach z pracy w kopalni? Jaką interpretację nadać portretowi młodego mężczyzny pozującego z karabinem w swoim pokoju dziecinnym?


fot. Bogdan Konopka "Rezonanse"

Minęły lata, i dziś, dzięki zaproszeniu i wsparciu Rady Głównej Departamentu Pas-de-Calais i gminy Béthune-Bruay, ArtoisComm., Bogdan Konopka powraca do przerwanej pracy, a to, co było próbą odtworzenia historii rodzinnej stało się wspólną przygodą fotograficzną. Jakich wyborów artystycznych dokonał dzisiaj Bogdan Konopka, który w międzyczasie stał się obywatelem francuskim? Po ruinach nie pozostało śladu, światło oblewa odrestaurowane budynki kopalniane, które dziś zmieniły przeznaczenie, odmalowane wieże szybowe, odnowione osiedla górnicze. Coraz mniej polsko-brzmiących nazw na szyldach sklepów, na miejscu dawnych wyrobisk rozciągają się obszary przemysłowe i olbrzymie kompleksy handlowe. "Mutatis mutandis", bez nostalgii.

Krajobraz zmienia się wraz z zamieszkującą tamte tereny polską społecznością, obecnie rozproszoną, niejednorodną, ale wciąż zaskakująco żywotną. Bogdan Konopka postanowił wydobyć ze światła różnice i podzielić się z innymi efektem swoich spostrzeżeń. Co łączy tych, których pasją jest kultura, którą, albo odziedziczyli po przodkach, albo, którą zatracili i chcą teraz odnaleźć, i tych, których historia życia wpisuje się rozdarcie, którzy z powodów zarobkowych, albo politycznych musieli opuścić swój kraj rodzinny po to by móc dalej żyć? Zapraszając te postacie, mające tak wiele do przekazania, przed swój obiektyw, fotograf szukał być może odpowiedzi na nurtujące go pytanie: co się z nami stanie?
- tekst Jacqueline Lepont Konopka, Paryż, czerwiec 2007


Bogdan Konopka Rezonanse
Otwarcie wystawy: 7 maja 2008 godzina 18.30
8.05 - 2.06.2008

Galeria Katowice
ul. Warszawska 5, Katowice

biuro@zpaf.katowice.pl
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0