Królowie pejzażu w Centrum Kultury "Zamek"

8 kwietnia 2008 roku w Centrum Kultury "Zamek" w Poznaniu zostanie otwarta wystawa jednego z najwybitniejszych europejskich fotografów-pejzażystów pierwszej połowy XX wieku, Leonarda Misonne'a. Poznańska ekspozycja będzie jedynym pokazem prac artysty w Polsce i pierwszym po ponad 70-letniej przerwie. Wystawie towarzyszyć będzie prezentacja polskich klasyków-pejzażystów w galerii "pf".
Po raz ostatni zdjęcia Leonarda Misonne'a eksponowane były w Polsce w 1936 roku. Teraz, po upływie siedemdziesięciu lat prace mistrza z dwudziestolecia międzywojennego zaprezentowane zostaną kolejnemu pokoleniu. W tamtych czasach Misonne był bardzo cenionym fotografem, a jego twórczość wywarła znaczący wpływ na ówczesnych polskich pejzażystów, wśród których nie zabrakło naśladowców.

Na pokazie w Poznaniu będzie można zobaczyć 60 fotografii króla piktorializmu pochodzących ze zbiorów Muzeum Fotografii w Charleroi w Belgii oraz rodziny artysty.

"Londyn", 1899, mediobrom, (odbitka z końca lat 30.), własność rodziny Misonne, copyright Photographies Léonard Misonne, asbl - Sabam 2008

Poniżej informacje o artyście dostarczone przez organizatorów wystawy:

Léonard Misonne (1870-1943) to jeden z najwybitniejszych europejskich fotografów-pejzażystów pierwszej połowy XX wieku. Artysta związany był z nurtem fotografii piktorialnej, która stawiała sobie za cel maksymalne zbliżenie obrazu fotograficznego do dzieł malarstwa i grafiki. Był jednym z członków elitarnego Fotoklubu Paryskiego, który na przełomie XIX/XX wieku stworzył teoretyczne założenia piktorializmu.

Charakterystyczną formułą obrazowania natury były dla Misonne'a krajobrazy sztafażowe, związane z prowincją. Sceny rodzajowe przedstawiane przez niego na szerokim tle pejzażowym skłaniają się w stronę romantycznej sielanki. Sfotografowani mieszkańcy wsi harmonijnie wpisują się w otaczający ich pejzaż: spokojny i bezpieczny. Jan Bułhak, z emfazą nazywający Misonne'a królem pejzażu, trafnie zwracał uwagę na jedną z podstawowych cech jego fotografii pejzażowych: Przyroda w obrazach Misonne’a ma stanowisko uprzywilejowane, ale wcale nie wyłączne. (...) Gęsto zaludniona Belgia nie zna samotności wielkich pustkowi, i jej krajobraz przemawia nierozłączną spójnią człowieka i przyrody, ale człowieka wsi i małego miasteczka, dostrojonego do otoczenia...


"W drzwiach", 1934, technika olejowa, z kolekcji Musée de la Photographie de la Communauté française Wallonie - Bruxelles à

Indywidualny charakter swoich obrazów Misonne budował także przez uważny wybór odpowiedniej pory dnia i warunków atmosferycznych, w których wykonywał zdjęcia. Ogromną rolę w jego twórczości odgrywał rozbudowany światłocień, a także plastyka nieba. Pisał o tym tak: Sam motyw jest niczym - wszystkim jest jego oświetlenie. Jan Bułhak dodawał, iż cechą jego fotografii jest dynamiczna ekspresja atmosfery.

Léonard Misonne w dwudziestoleciu międzywojennym był niekwestionowanym autorytetem wśród polskich fotografów. Jego sława dotarła do Polski nie tylko za pośrednictwem zachodnioeuropejskich wydawnictw, ale przede wszystkim była związana z jego wielokrotnym udziałem w organizowanych w Warszawie od 1927 roku Międzynarodowych Salonach Fotografiki. Jego popularność ugruntowała indywidualna wystawa zorganizowana w marcu 1936 roku w Warszawie.


"Paskudna pogoda", około 1910, fresson, własność rodziny Misonne, copuright Photographies Léonard Misonne, asbl - Sabam 2008

Jan Bułhak, ówcześnie największy autorytet polskiej fotografii, napisał obszerny tekst do wystawy, którą zatytułował Léonard Misonne - król pejzażu. Wielu polskich fotografów nawiązywało do zdjęć mistrza. Wielkim entuzjastą i naśladowcą jego twórczości był znany artysta Edmund Osterloff, określany przez ówczesną krytykę mianem polskiego Misonne’a. Jego wpływ odnaleźć można także w twórczości Tadeusza Wańskiego, Zygmunta Szporka i wielu innych. Wystawa ma na celu ukazać polski kontekst twórczości Misonne'a. - materiał organizatorów

Na ekspozycji w galerii "pf" zaprezentowanych zostanie około 30 fotografii m.in. ze zbiorów Fototeki ZPAF. Będą wśród nich prace m.in. Jana Bułhaka, Tadeusza Cypriana, Jana Kruszyńskiego, Janiny Mierzeckiej, Edmunda Osterloffa, Piotra Śledziewskiego, Tadeusza Wańskiego i Anatola Węcławskiego.


Léonard Misonne Król pejzażu
Wernisaż: 8 kwietnia 2008 godzina 18.00
Wystawa czynna do 11.05.2008

Centrum Kultury Zamek - Sala Marmurowa oraz
Galeria Fotografii pf
ul. Św. Marcin, Poznań

Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
0
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12