Wystawa fotografii Arno Fischera

Arno Fischer od kilkudziesięciu lat jest jedną z najważniejszych postaci kształtujących współczesne oblicze fotografii niemieckiej. W poznańskiej galerii "pf" można oglądać pierwszą indywidualną wystawę niemieckiego artysty w Polsce. Ekspozycja prezentowana jest w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Artystycznego.
fot. Arno Fischer

Poniżej publikujemy tekst do katalogu autorstwa kuratora wystawy Marka Śniecińskiego:

Podczas codziennych wędrówek po podzielonym na strefy okupacyjne mieście, swoim mieście, przyglądał się przez obiektyw małoobrazkowej kamery ludziom i miejscom. Przestrzeń miasta, które stało się w tym czasie areną spektakularnej konfrontacji dwóch systemów, przeistaczała się często w swego rodzaju teatralną scenę, anektowaną na użytek przygotowywanych przez polityków i ideologów spektakli. Arno Fischer, niezwykle uważny i czujny obserwator, w tym właśnie czasie wypracowuje swój niepowtarzalny fotograficzny styl. Jego zdjęcia sprawiają wrażenie, że są znaleziskami przechodnia, który krąży po ulicach wielkiego miasta. Przechodnia, a więc zarazem uczestnika i zdystansowanego obserwatora, świadka wydarzeń. Przechodnia, a zatem kogoś, kto jest u siebie (o ile w ogóle można tak się czuć na ulicach wielkiego miasta), lecz kto zarazem przebywa w przestrzeni należącej do setek tysięcy innych ludzi, dodatkowo zawłaszczanej nieustannie przez ludzi sprawujących władzę.

fot. Arno Fischer

Ważnym elementem twórczości artysty jest portret. - zauważa Śnieciński. - Arno Fischer, twórca oryginalny i bezkompromisowy, jest zarazem człowiekiem delikatnym i nieśmiałym. Połączenie tych cech sprawia, że w jego fotograficznych spotkaniach z ludźmi nie ma niczego agresywnego, portret fotograficzny nie jest dla niego okazją do konfrontacji, nie jest próbą sił ani pojedynkiem, w którym dochodzi do zderzenia dwóch osobowości. Jego portrety to zapisy spotkań, podczas których obie strony mogą pozostać sobą i nie muszą przed sobą niczego odgrywać, ani niczego udowadniać. (...) Zdumiewające jest to, że w ten sam sposób "spotyka się" on w swych portretach z ludźmi należącymi do elity intelektualnej i artystycznej (np. portret Yehudi Menuhina z 1959 roku, Juliette Greco z 1965 roku czy Franciszka Starowieyskiego z 1972 roku) oraz z robotnicą z Murmańska (1964), kierowcą z Turyngii (1971) czy z robotnikiem z kopalni soli w Halle (1968).

fot. Arno Fischer

Od lat 50. Fischer pracuje nad swoim najważniejszym cyklem zatytułowanym Situation Berlin.


Fotografie Arno Fischera można oglądać od 3 października do 15 listopada 20006 roku w galeriipf mieszczącej się w Centrum Kultury "Zamek" (ul. Św. Marcin 80/82) w Poznaniu.

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm Instax Mini LiPlay - szybki test
21 Cze 2019
Najnowszy hybrydowy aparat Fujifilm łączy w sobie zalety natychmiastówki i przenośnej drukarki. To też najmniejszy Instax w historii. Sprawdzamy, jaki jest naprawdę.
1
Sigma 105 mm f/1.4 DG HSM ART - test obiektywu
21 Cze 2019
Czy Sigma modelem 105 mm f/1.4 DG HSM ART przekroczyła kolejne granice w segmencie portretowych szkieł? Dziś poznacie odpowiedź!
5
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS to propozycja dla najbardziej wymagających fotografów sportu i dzikiej przyrody. Zobaczcie jak w praktyce radzi sobie najdłuższe szkło z serii G Master.
4
Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Najnowszy tele-zoom Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS ma wszystko, by zaspokoić potrzeby fotografów sportu i dzikiej przyrody, którzy szukają zmiennogniskowego obiektywu dalekiego zasięgu w akceptowalnej cenie. Zobaczcie, na co go stać nową konstrukcję w systemie Sony E.
4