Opowieści Pawła Żaka

Muzeum Miejskie we Wrocławiu zaprasza na wystawę Pawła Żaka "Opowieści". Cykl unikatowych sepiowanych fotografii otrzymał w 1998 roku nagrodę "Prix Broncolor de la Lumiere" w Europejskim Konkursie Fotografii odbywającym się w Vevey w Szwajcarii. Wrocławska ekspozycja została zorganizowana w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Artystycznego. Wernisaż wystawy odbędzie się dzisiaj, 5 października 2006 roku o godzinie 18.
fot. Paweł Żak "Opowieści"

Poniżej zamieszczamy tekst Elżbiety Łubowicz, kurator wystawy:

Opowieści powstawały w ciągu ośmiu lat, między rokiem 1996 a 2004. Są to sepiowe małe zdjęcia, na których widoki przedmiotów bywają często nieostre, a ich szczegóły giną w silnym świetle lub głębokim cieniu. Paweł Żak tworzy umowną przestrzeń małej sceny, na której dzieją się fikcyjne historie: liryczne opowieści, odwołujące się do naiwnego, zaczarowanego świata dziecięcej wyobraźni. W centrum uwagi są przedmioty banalne: dojrzała gruszka, ogryzek jabłka, cebula w zeschłej łupinie, kilka korzeni pietruszki, także zabawki i inne drobne przedmioty.

Konwencja opowiadania dla dzieci z wbudowanym w nią "drugim dnem",zawierającym wielowątkowe odniesienia do kulturowej tradycji, to formuła znana z wielu dzieł, przede wszystkim: dawnych baśni I mitów oraz utworów bardziej współczesnych, autorskich: Andersena, L. Carrolla, C.S. Lewisa, Brzechwy.


fot. Paweł Żak "Opowieści"

Zderzenie dziecięcej ufności wobec świata z najtrudniejszymi, egzystencjalnymi problemami "dorosłej" realistycznie ujrzanej rzeczywistości ze szczególną wyrazistością wydobywa zarówno to, co w świecie jest o radosne, jak o to, co dramatyczne. Paweł Żak zdaje się mówić, że w życiu tuż obol radości jest smutek I ból oraz że ich bliski sąsiedztwo pozwala głębiej przeżyć jedno, i drugie.

Paweł Żak w swoich fotografiach pokazuje, że piękno jest wszędzie: w nakłutym starym kartoflu, w wyjętej z doniczki bryle korzeni - resztce po uschniętej roślinie. Autor "Opowieści" owija każdy zrobiony przez siebie obraz w delikatną bibułkę piękna, opartego na harmonii I blasku, z których w parze idzie jego cień - mrok. Piękno - znak porządku I celu, a więc zarazem sensu; sensu, który ukryty jest także w ciemności, tam, gdzie nie potrafimy go już swoim ludzkim umysłem rozjaśnić.


fot. Paweł Żak "Opowieści"

Paweł Żak urodził się w 1965 roku. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych, m.in. Wokół dekady. Fotografia polska lat 90., w Biennale Fotografii w Poznaniu w 2000 i 2003 r., w wystawie Dotknięcie realności - Wrocław-Poznań-Praga oraz w wystawach polskiej fotografii w Danii, Francji, Niemczech, Szwecji, Holandii, Szwajcarii oraz Słowacji. Do najważniejszych cyklów artysty należy zaliczyć: Opowieści, Bez tytułu i Bliski znajomy .


Wystawa cyklu Opowieści Pawła Żaka prezentowana jest od 27 września do 28 października 2006 roku w Muzeum Miejskim Wrocławia przy Sukiennicach 14/15. Wernisaż odbędzie się 5 października o godzinie 18.

Ekspozycji towarzyszy wydana przez OKiS książka prezentująca całość serii.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
8
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0