IMAGO - etap przejściowy pomiędzy dzieciństwem a dorosłością

Autor: Michał Chrzanowski

5 Wrzesień 2016
Artykuł na: 6-9 minut

Pół roku po swojej premierze projekt „IMAGO” będzie można wreszcie zobaczyć w Warszawie. Prace autorstwa dwóch znanych polskich fotografek, Anny Grzelewskiej i Zuzy Krajewskiej, pokazane zostaną w ramach programu Griffin Art Space.

Anna Grzelewska i Zuza Krajewska tworzą portrety. Raz są to wizerunki postaci z pierwszych stron gazet, innym razem anonimowych osób; członków własnej rodziny lub przypadkiem zagadniętych na ulicy nieznajomych o intrygującej urodzie. Pracując często z fotografią komercyjną tworzą portrety, które swoim wyrazem oddają pozycję społeczną, zawód i charakter bohatera. Jednak zdjęcia składające się na wystawę IMAGO są zupełnie inne. Tytuł projektu nawiązuje do stadium rozwoju owada, stanowiącego etap przejściowy pomiędzy dzieciństwem a dorosłością. W takim właśnie momencie życia sportretowana została córka Anny Grzelewskiej, bohaterka cyklu „Julia Wannabe”.

fot. Anna Grzelewska, zdjęcie z cyklu Julia Wannabe, 2014

Fotografowana na przestrzeni lat dziewczynka przechodzi na naszych oczach metamorfozę. Ze złotowłosego aniołka zasypiającego w łóżku rodziców zmienia się w piękną, świadomą swej kobiecości nastolatkę. Po drodze jest płacz, wstyd przed spojrzeniem innych, rezygnacja, eksperymenty z własnym wyglądem, marzenia. Bohaterka z niesamodzielnej, zagubionej istotki przepoczwarza się w niezależną, znającą swoją wartość osobę, która za chwilę opuści dom rodziców i zacznie żyć na własną rękę. Na razie jednak jest uderzająco podobną do własnego ojca zbuntowaną dziewczyną, która niepewnymi ruchami bada teren wokół siebie, coraz odważniej zapuszczając się w świat. Podobnie jak Alice Munro w powieści „Dziewczęta i kobiety”, Anna Grzelewska skupiła się na momencie przejściowym w życiu każdego człowieka, pełnym eksperymentów, błędów i wahania - mówi Michał Suchora, kurator wystawy IMAGO.

fot. Anna Grzelewska, zdjęcie z cyklu Julia Wannabe, 2011

Natomiast sportretowani przez Zuzę Krajewską chłopcy są mniej więcej rówieśnikami Julii. Jednak nie mieszkają tak jak ona w domach z rodzicami i rodzeństwem, tylko w zakładzie poprawczym. Dostali się tam za "eksperymenty z dorosłością i nieprzestrzeganie norm społecznych“.

Portrety autorstwa Zuzy Krajewskiej są pełne dwoistości. Patrzące na nas ze zdjęć postaci z jednej strony wydają się dziecinne, nieporadne, niewinne, z drugiej zaś są uderzająco dorosłe i jakby doświadczone przez życie. Ich ciała to wciąż ciała dzieci; chude szyje, nieowłosione torsy w nieco za dużych ubraniach. Na pozbawionych zarostu twarzach raz pojawia się szelmowski uśmieszek klasowego rozrabiaki, innym razem grymas zaciętych ust pokazuje bezwzględną zawziętość. Oczy chłopaka na jednym zdjęciu błyszczą entuzjazmem i życiowym optymizmem, z innego patrzy na nas nastolatek o spojrzeniu człowieka, który „wszystko już w widział”. I jeszcze ta unifikacja; wszyscy mają krótko obcięte włosy, noszą podobne ubrania, jakby pozbywając się indywidualnych atrybutów próbowali stać się częścią grupy. Stada młodych wilczków - opisuje Suchora.

fot. Zuza Krajewska, Żemo i jego koń Bajka, z cyklu „Imago”, 2016

W tych zdjęciach jest coś jeszcze; jakaś niewypowiedziana solidarność z ich bohaterami. Krajewska – jedna z najlepszych polskich fotografek, spełniona zawodowo matka rocznej córeczki nie patrzy na swoich bohaterów z góry, nie ocenia ich. Raczej widzi w nich swoje własne błędy, wahania i lęki. Bo może na zawsze zostajemy podlotkami, które tylko udają dorosłych? - dodaje.

Wernisaż odbędzie się 16 września 2016 o godzinie 19:00 w w postindustrialnych przestrzeniach Domu Słowa Polskiego w Warszawie (Griffin Art Space, ul. Miedziana 11). Tuż po otwarciu wystawy odbędzie się także aukcja charytatywna fotografii Zuzy Krajewskiej. Dochód zostanie przekazany na rzecz wychowanków Zakładu Poprawczego im. J. Wieczorkowskiego w Studzieńcu. Więcej informacji na temat obiektów i sposobu licytacji: www.artinfo.pl, tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445, e-mail: aukcje@artinfo.pl

fot. Zuza Krajewska, Sebastian. Świat jest piękny, z cyklu „Imago”, 2016

Anna Grzelewska (1976) – fotografka i reżyserka filmów dokumentalnych. Studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, jest również absolwentką warszawskiej Szkoły Wajdy i studentką ITF Opava. Jej zdjęcia były publikowane m.in. w magazynach: „The Guardian”, „Gup Magazine”, „Magenta Mag”, „Polityka”, „Elle”, „Exklusiv”, „Kikimora”. Jest laureatką Lensculture Emerging Talent Award (San Francisco, 2015), drugiej nagrody Grand Prix Fotofestiwalu (Łódz 2015) i finalistką 29e Festival International De Mode & De Photographie (Hyères 2014). Urodziła się i mieszka w Warszawie.

Zuza Krajewska (1975) – fotografka, absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Publikowała m.in. w „Elle”, „Szumie” i „KMagu”. Swoje prace pokazywała na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w CSW Zamek Ujazdowski („Efekt czerwonych oczu”, 2008), Muzeum Narodowym w Warszawie („Ars Homo Erotica”, 2010; „Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi”, 2012), PGS w Sopocie („Miłość własna. Czyli artyści kochają siebie”, 2014) czy BWA Warszawa („Przesilenie”, 2013). Mieszka i pracuje w Warszawie.

Skopiuj link

Autor: Michał Chrzanowski

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Warsztaty mokrego kolodionu z Marzeną Kolarz - wydarzenia towarzyszące wystawie Czas Naświetlania / Czas Wywoływania
Warsztaty mokrego kolodionu z Marzeną Kolarz - wydarzenia towarzyszące wystawie Czas Naświetlania...
Muzeum Etnograficzne w Krakowie informuje o przedłużeniu wystawy małopolskiej fotografii z przełomu XIX i XX wieku i zaprasza na marcowe spotkania dotyczące techniki mokrego kolodionu...
6
Patryk Bułhak - „Porzucone córki Tygrysa” w galerii Pop-Up Ogrodowa 8
Patryk Bułhak - „Porzucone córki Tygrysa” w galerii Pop-Up Ogrodowa 8
Galeria Pop-Up Ogrodowa 8 zaprasza na wystawę i spotkanie z autorem projektu „Porzucone córki Tygrysa” Patrykiem Bułhakiem. Fotograf zaprezentuje swoją ostatnią książkę i pokaże...
7
Koniec Wojny - Agnieszka Rayss i David Sypniewski wykorzystują AI do pokazania nowego oblicza zdjęć wojennych
Koniec Wojny - Agnieszka Rayss i David Sypniewski wykorzystują AI do pokazania nowego oblicza...
Co się stanie, gdy każe się modelowi generatywnemu poszerzyć kadr archiwalnego zdjęcia wojennego, nie podając mu żadnej podpowiedzi? Czy dowiemy się, co działo się poza...
5
Powiązane artykuły