IMAGO - etap przejściowy pomiędzy dzieciństwem a dorosłością

IMAGO - etap przejściowy pomiędzy dzieciństwem a dorosłością

Pół roku po swojej premierze projekt „IMAGO” będzie można wreszcie zobaczyć w Warszawie. Prace autorstwa dwóch znanych polskich fotografek, Anny Grzelewskiej i Zuzy Krajewskiej, pokazane zostaną w ramach programu Griffin Art Space.

Anna Grzelewska i Zuza Krajewska tworzą portrety. Raz są to wizerunki postaci z pierwszych stron gazet, innym razem anonimowych osób; członków własnej rodziny lub przypadkiem zagadniętych na ulicy nieznajomych o intrygującej urodzie. Pracując często z fotografią komercyjną tworzą portrety, które swoim wyrazem oddają pozycję społeczną, zawód i charakter bohatera. Jednak zdjęcia składające się na wystawę IMAGO są zupełnie inne. Tytuł projektu nawiązuje do stadium rozwoju owada, stanowiącego etap przejściowy pomiędzy dzieciństwem a dorosłością. W takim właśnie momencie życia sportretowana została córka Anny Grzelewskiej, bohaterka cyklu „Julia Wannabe”.

fot. Anna Grzelewska, zdjęcie z cyklu Julia Wannabe, 2014

Fotografowana na przestrzeni lat dziewczynka przechodzi na naszych oczach metamorfozę. Ze złotowłosego aniołka zasypiającego w łóżku rodziców zmienia się w piękną, świadomą swej kobiecości nastolatkę. Po drodze jest płacz, wstyd przed spojrzeniem innych, rezygnacja, eksperymenty z własnym wyglądem, marzenia. Bohaterka z niesamodzielnej, zagubionej istotki przepoczwarza się w niezależną, znającą swoją wartość osobę, która za chwilę opuści dom rodziców i zacznie żyć na własną rękę. Na razie jednak jest uderzająco podobną do własnego ojca zbuntowaną dziewczyną, która niepewnymi ruchami bada teren wokół siebie, coraz odważniej zapuszczając się w świat. Podobnie jak Alice Munro w powieści „Dziewczęta i kobiety”, Anna Grzelewska skupiła się na momencie przejściowym w życiu każdego człowieka, pełnym eksperymentów, błędów i wahania - mówi Michał Suchora, kurator wystawy IMAGO.

fot. Anna Grzelewska, zdjęcie z cyklu Julia Wannabe, 2011

Natomiast sportretowani przez Zuzę Krajewską chłopcy są mniej więcej rówieśnikami Julii. Jednak nie mieszkają tak jak ona w domach z rodzicami i rodzeństwem, tylko w zakładzie poprawczym. Dostali się tam za "eksperymenty z dorosłością i nieprzestrzeganie norm społecznych“.

Portrety autorstwa Zuzy Krajewskiej są pełne dwoistości. Patrzące na nas ze zdjęć postaci z jednej strony wydają się dziecinne, nieporadne, niewinne, z drugiej zaś są uderzająco dorosłe i jakby doświadczone przez życie. Ich ciała to wciąż ciała dzieci; chude szyje, nieowłosione torsy w nieco za dużych ubraniach. Na pozbawionych zarostu twarzach raz pojawia się szelmowski uśmieszek klasowego rozrabiaki, innym razem grymas zaciętych ust pokazuje bezwzględną zawziętość. Oczy chłopaka na jednym zdjęciu błyszczą entuzjazmem i życiowym optymizmem, z innego patrzy na nas nastolatek o spojrzeniu człowieka, który „wszystko już w widział”. I jeszcze ta unifikacja; wszyscy mają krótko obcięte włosy, noszą podobne ubrania, jakby pozbywając się indywidualnych atrybutów próbowali stać się częścią grupy. Stada młodych wilczków - opisuje Suchora.

fot. Zuza Krajewska, Żemo i jego koń Bajka, z cyklu „Imago”, 2016

W tych zdjęciach jest coś jeszcze; jakaś niewypowiedziana solidarność z ich bohaterami. Krajewska – jedna z najlepszych polskich fotografek, spełniona zawodowo matka rocznej córeczki nie patrzy na swoich bohaterów z góry, nie ocenia ich. Raczej widzi w nich swoje własne błędy, wahania i lęki. Bo może na zawsze zostajemy podlotkami, które tylko udają dorosłych? - dodaje.

Wernisaż odbędzie się 16 września 2016 o godzinie 19:00 w w postindustrialnych przestrzeniach Domu Słowa Polskiego w Warszawie (Griffin Art Space, ul. Miedziana 11). Tuż po otwarciu wystawy odbędzie się także aukcja charytatywna fotografii Zuzy Krajewskiej. Dochód zostanie przekazany na rzecz wychowanków Zakładu Poprawczego im. J. Wieczorkowskiego w Studzieńcu. Więcej informacji na temat obiektów i sposobu licytacji: www.artinfo.pl, tel.: 22 818 94 68, tel. kom.: 506 122 445, e-mail: aukcje@artinfo.pl

fot. Zuza Krajewska, Sebastian. Świat jest piękny, z cyklu „Imago”, 2016

Anna Grzelewska (1976) – fotografka i reżyserka filmów dokumentalnych. Studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Warszawskim, jest również absolwentką warszawskiej Szkoły Wajdy i studentką ITF Opava. Jej zdjęcia były publikowane m.in. w magazynach: „The Guardian”, „Gup Magazine”, „Magenta Mag”, „Polityka”, „Elle”, „Exklusiv”, „Kikimora”. Jest laureatką Lensculture Emerging Talent Award (San Francisco, 2015), drugiej nagrody Grand Prix Fotofestiwalu (Łódz 2015) i finalistką 29e Festival International De Mode & De Photographie (Hyères 2014). Urodziła się i mieszka w Warszawie.

Zuza Krajewska (1975) – fotografka, absolwentka gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Publikowała m.in. w „Elle”, „Szumie” i „KMagu”. Swoje prace pokazywała na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w CSW Zamek Ujazdowski („Efekt czerwonych oczu”, 2008), Muzeum Narodowym w Warszawie („Ars Homo Erotica”, 2010; „Wywyższeni. Od faraona do Lady Gagi”, 2012), PGS w Sopocie („Miłość własna. Czyli artyści kochają siebie”, 2014) czy BWA Warszawa („Przesilenie”, 2013). Mieszka i pracuje w Warszawie.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0