Uwikłane w płeć. Wystawa fotografii z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich na Fotofestiwalu w Łodzi

W trakcie majowego Fotofestiwalu w Łodzi będziecie mogli zobaczyć wystawę "Uwikłane w płeć", na której znajdzie się 150 prac wybranych z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich autorstwa m.in.: Natalii LL, Ewy Partum, Anety Grzeszykowskiej, Tadeusza Rolke czy Wojciecha Plewińskiego. Prezentacja odwołuje się do otwartej w 1979 roku w Krakowie wystawy "Polaków Portret Własny". Ambicją organizatorów jest przedstawienie - Polek Portretu Własnego. Otwarcie 11 maja o godz. 20:00 w Pałacu Poznańskich Muzeum Miasta Łodzi.
Uwikłane w płeć / Subjects of Gender and Desire, Natalia LL, Sztuka zwierzęca, 1977

Na wystawie Uwikłane w płeć. Wystawa fotografii z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich, prezentowanej w ramach łódzkiego festiwalu Fotofestiwal 2012, zobaczyć będzie można arcydzieła sztuki fotograficznej, takich współczesnych autorek jak Natalia LL, Ewa Partum, Alicja Żebrowska, Marta Deskur, Jadwiga Sawicka, Barbara Konopka, Teresa Gierzyńska; ale także dzieła autorek młodszego pokolenia z Anetą Grzeszykowską, Agnieszką Polską, Katarzyną Majak, Dorotą Kozieradzką czy Anną Senkarą na czele. W kolekcji znalazły się również prace klasyków fotografii: Tadeusza Rolke, Edwarda Hartwiga, Pawła Pierścińskiego, Wojciecha Prażmowskiego czy Wojciecha Plewińskiego.

Powstawaniu tej wyjątkowej kolekcji od początku przyświecał konkretny zamysł. By poprzez najwybitniejsze i najciekawsze dzieła polskiej fotografii powojennej, stworzyć możliwie szeroką panoramę, opisującą wizerunek oraz tożsamość współczesnej kobiety.

Matka Polka. Performerka. Dziewczyna z sąsiedztwa. Skandalistka. Polska Wenus. Kura domowa. Ikona pop-kultury. Lwica salonowa. Każde z tych "wcieleń" kobiecej tożsamości jest na tej wystawie obecne. I co szczególnie istotne: jest obecne w interpretacji najwybitniejszych twórców polskiej fotografii.
Uwikłane w płeć / Subjects of Gender and Desire, Aneta Grzeszykowska, Untitled films stils (47), 2007

Chcemy pokazać kobietę widzianą oczami samych kobiet, jak i mężczyzn. Próbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie, jak obraz kobiety ewoluował. Jak zmieniało się w czasie jego postrzeganie w kontekście społecznym. I postawić kilka pytań, odnoszących się do dzisiejszych stereotypów: funkcjonowania kobiecego ciała w sferze publicznej, medialnej, artystycznej, komercyjnej. Dlatego w kolekcji są zarówno dzieła tworzone według wzorców klasycznego piękna, jaki i nawiązujące do feminizmu, problematyki genderowej czy transseksualizmu - mówią twórcy kolekcji, Joanna i Krzysztof Madelscy.

Wystawa prezentuje 150 wybranych z kolekcji prac, wykonanych w różnych technikach: od szlachetnych technik fotograficznych, przez awangardowe eksperymenty i współczesną fotografię cyfrową, aż po instalacje, obiekty i video.


Uwikłane w płeć. Wystawa fotografii z kolekcji Joanny i Krzysztofa Madelskich
Wernisaż: 11.05.2012, godz. 20:00
Termin: 12.05-28.06.2012

Muzeum Miasta Łodzi
Pałac Poznańskich
ul. Ogrodowa 15, Łódź

Uwikłane w płeć / Subjects of Gender and Desire, Ewa Partum, Katastrofa Małżeńska,1987

Uwikłane w płeć / Subjects of Gender and Desire, Jadwiga Sawicka, Kłamała, 2007

Uwikłane w płeć / Subjects of Gender and Desire, Mateusz Sadowski, Akt z wystawy 'Pożar', 2009

Uwikłane w płeć / Subjects of Gender and Desire, Maurycy Gomulicki, Tropical toxic, 2007

Uwikłane w płeć / Subjects of Gender and Desire, Tadeusz Rolke, Noworolski Kraków, 1963

Uwikłane w płeć / Subjects of Gender and Desire, Zbigniew Libera, Ktoś inny, 1988-2006

Uwikłane w płeć / Subjects of Gender and Desire, Zorka Projekt, Monika Redzisz, z serii Matki, 2005

 
Komentarze
Polecane artykuły
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13