Sony FE 50 mm f/1.4 GM - jasny, szybki, kompaktowy…. i drogi

Autor: Maciej Luśtyk

21 Luty 2023
Artykuł na: 4-5 minut

Sony rozbudowuje kolekcję obiektywów standardowych o model z profesjonalnej serii G Master. Nowa stałka łączy wysoką jakość z wydajnością i kompaktowym tubusem. Niestety pod względem ceny znacznie bliżej mu do modelu f/1.2 niż konkurencyjnej Sigmy.

Jeżeli w systemie Sony szukacie skutecznej, dobrej 50-tki, nie macie łatwego zadania. Wśród obiektywów natywnych, do wyboru mamy albo średniej jakości model budżetowy, albo dość wolne konstrukcje Zeissa, albo też astronomicznie drogi, najjaśniejszy w systemie model FE 50 mm f/1.2 GM. Nic dziwnego, że wielu twórców sięga z tego powodu po konstrukcje firm trzecich.

Aby linia standardowych stałek nieco bardziej odpowiadała dzisiejszym standardom producent pokazuje model Sony FE 50 mm f/1.4 GM, który zamyka kunszt serii G Master w nieco bardziej przystępnym cenowo tubusie.

Sony FE 50 mm f/1.4 GM to prawdopodobnie najbardziej praktyczna stałka w systemie E. Ale za wygodę musimy zapłacić

Sony FE 50 mm f/1.4 GM ma być połączeniem wszystkiego, co najlepsze. Z jednej strony otrzymujemy bowiem zaawansowany układ optyczny i najnowszy silnik AF, z drugiej kompaktową (80,6 x 96 mm) i stosunkowo lekką (516 g) obudowę, która dobrze sprawdzi się na gimbalu i pracy wideo.

Układ optyczny bazuje tu na 14 soczewkach w 11 grupach i 11-listkowej, zaokrąglonej przysłonie, która w parze z dobrze skorygowaną aberracją sferyczną odpowiadać ma za plastyczne i przyjemne dla oka rozmycie nieostrości. Wśród soczewek specjalnych znajdziemy dwa elementy XA (eXtreme Aspherical) i soczewkę niskodyspersyjną ED, a całości dopełniają powłoki Nano AR II, które bardzo skutecznie tłumią flary i refleksy światła. Jednym słowem optyka stać ma na najwyższym poziomie (producent obiecuje wzorową ostrość już od nominalnej wartości przysłony).

Jak przystało na współczesną stałkę z serii G Master, otrzymujemy też szybkie i skuteczne silniki liniowe XD (eXtreme Dynamic), dzięki którym obiektyw ma być dwukrotnie szybszy od modelu Planar T* FE 50 mm F1.4 ZA i pozwalać na płynną pracę podczas filmowania. Jak zapewnia producent, szkło komunikuje się z aparatem z prędkością 120 kl./s, co gwarantować ma wysoką skuteczność śledzenia.

W pracy wideo pomogą także: fizyczny pierścień przysłony z możliwością przełączenia na tryb bestopniowy oraz pierścień ostrości z liniowym przełożeniem kąta obrotu na ruch soczewek. Szkło może pochwalić się też krótką minimalną odległością ostrzenia wynoszącą 38 cm (maksymalne powiększenie 0,16 x) oraz rozmiarem filtra spójnym z konstrukcjami FE 24 mm f/1.4 GM i FE 35 mm f/1.4 GM (67 mm). Użytkownicy otrzymują też dwa fizyczne przyciski funkcyjne, przełącznik AF/MF i blokadę pierścienia przysłony. Obiektyw jest też oczywiście uszczelniony przed kurzem i zachlapaniami.

Cena i dostępność

Niestety cena modelu Sony FE 50 mm f/1.4 GM dość mocno wykracza poza pułap, jakiego moglibyśmy spodziewać się po obiektywie tego typu. Na polskim rynku obiektyw zadebiutuje w sugerowanej cenie 8200 zł.

To nadal 2 tysiące zł taniej od flagowego Sony FE 50 mm f/1.2 GM ale zarazem dwukrotnie drożej od pokazanej niedawno, konkurencyjnej Sigmy 50 mm f/1.4 DG DN Art. Jest to także kolejny przykład zaskakujących przeliczników, jakie producent stosuje obecnie na rynku europejskim (na zachodzie szkło debiutuje w cenie 1299 dolarów).

Sony FE 50 mm f/1.4 GM - specyfikacja:

Nazwa Sony FE 50 mm f/1.4 GM
Producent Sony
Typ stałoogniskowy
Mocowanie Sony FE
Ogniskowa 50 mm
Maksymalna jasność 1.4
Maksymalna wartość przysłony 1
Liczba listków przysłony 11
Pierścień przysłony tak
Tryb bezstopniowy przysłony tak
Układ optyczny 14 elementów / 11 grup (2 soczewki XA, 1 soczewka ED)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 47°
Maksymalne powiększenie 0,16x (AF), 0,18x (MF
Minimalna odległość ogniskowania 38 cm (MF), 41 cm (AF)
Tryb makro nie
Średnica filtra 67 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Silniki liniowe XD
Stabilizacja nie
Obudowa metal
tworzywo sztuczne
Skala odległości nie
Przycisk funkcyjny tak
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 80,6 × 96 mm
Waga 512 g
Cena w dniu premiery 8200 zł

Więcej informacji znajdziecie na stronie sony.pl.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Nowe obiektywy Voigtlander - Nokton 75 mm f/1.5 do Sony E i Color Skopar 50 mm f/2.2 do Leica M
Nowe obiektywy Voigtlander - Nokton 75 mm f/1.5 do Sony E i Color Skopar 50 mm f/2.2 do Leica M
Ofertę Voigtlandera rozbudowują nowe manualne obiektywy do aparatów Leica i Sony. Otrzymujemy kolejny wariant Noktona 75 mm, a po raz pierwszy w ofercie pojawia się model Skopar 50 m...
5
Ulanzi prezentuje swój pierwszy obiektyw. Od razu z autofokusem
Ulanzi prezentuje swój pierwszy obiektyw. Od razu z autofokusem
Producent akcesoriów Ulanzi dołączył do grona chińskich firm, które mają w swojej ofercie obiektywy. Pierwszym szkłem w katalogu jest wyposażony w system AF, niedrogi model 27 mm f/2.8...
6
Laowa Argus T1 Cine - rekordowo jasne filmowe stałki w przystępnych cenach
Laowa Argus T1 Cine - rekordowo jasne filmowe stałki w przystępnych cenach
Laowa kolejny raz udowadnia, że nieprzypadkowo cieszy się tytułem jednego z innowatorów rynku optyki. Nowe filmowe obiektywy Argus Cine oferują rekordową jasność, niewielkie wymiary i...
7
Powiązane artykuły