Pentax prezentuje dwie nowości: pełnoklatkową stałkę 35 mm f/2 i zoom 11-18 mm f/2.8 do lustrzanek APS-C

2
Michał Chrzanowski
31 Styczeń 2019
Artykuł na: 4-5 minut

HD PENTAX-FA 35 mm f/2 i HD PENTAX-DA* 11-18 mm f/2.8 ED DC AW to dwie konstrukcje z mocowaniem K, które mają pojawić się w sprzedaży w lutym tego roku. Producent podgrzewa atmosferę i udostępnia także sporo oficjalnych zdjęć przykładowych pokazujących możliwości nowych modeli.

HD PENTAX-FA 35 mm f/2

Ta pełnoklatkowa stałka została opracowana na bazie kultowego już z czasów analogowych modelu smc PENTAX-FA 35 mm f/2 AL. Układ optyczny składa się z sześciu elementów rozmieszczonych w pięciu grupach, zaś za plastykę odpowiadać będzie 6-listkowa przysłona o nominalnym otworze f/2. Mocną stroną obiektywu mają być także jego powłoki. Wielowarstwowa powłoka HD zastosowana na soczewkach ma zapewniać obrazy o wysokim kontraście i ostrości, bez odblasków i flar występujących w trudnych warunkach oświetleniowych. Jest także powłoka SP, która ma okazać się wyjątkowo odporna na wszelkiego rodzaju zabrudzenia.

Przeprojektowano również design, który teraz pasuje do wyglądu najnowszych lustrzanek producenta. Obiektyw może pochwalić się również wyjątkowo kompaktowymi gabarytami i wagą zaledwie 193 g. Mimo niewielkich rozmiarów na tubusie znajdziemy zarówno pierścienie ostrości oraz zmiany przysłony, jak również okienko ukazujące skalę odległości hiperfokalnej. Stałka ma pojawić się w sprzedaży w lutym 2019 w cienie około 400 funtów.

HD PENTAX-DA* 11-18 mm f/2.8 ED DC AW

Historia tego obiektywu sięga 2017 roku. Właśnie wtedy producent zapowiedział pracę nad szerokokątnym zoomem przeznaczonym do pracy z aparatami wyposażonymi w matrycę APS-C. Jednak dopiero teraz ten model oficjalnie ujrzał światło dzienne, a już w przyszłym miesiącu trafi na półki sklepowe w cenie 1400 funtów. - Obiektyw zapewnia wyjątkową jakość obrazu, aby móc w przyszłości współpracować z super-wydajnymi cyfrowymi aparatami. Gwarantuje obrazy o wysokiej rozdzielczości i wysokim kontraście bez rozmycia krawędzi - obiecuje producent.

Zoom zamocowany na aparaty z sensorem APS-C zapewni ekwiwalent ogniskowych 16.5-27 mm. Oczywiście, jak przystało na firmę Pentax, tubus został w pełni uszczelniony przed zachlapaniami i kurzem, tak więc możemy być spokojni o pracę w wymagających warunkach. Poza tym obiektyw zapewnia rozwiązanie Focus Clamp Mechanism, dzięki któremu zablokujemy ostrość w pożądanym punkcie ogniskowania. Natomiast we wnętrzu znajdziemy układ optyczny składający się 16 elementów, 9-listkową przysłonę oraz specjalne powłoki HD, których zadaniem jest minimalizowanie odblasków świetlnych.

HD PENTAX-FA 35 mm f/2 - oficjalne zdjęcia przykładowe

1/100s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/8000s, f/3.5, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/4s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/400s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/1250s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/30s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/8s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/50s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/1000s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/2000s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/1600s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/1000s, f/2, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

HD PENTAX-DA* 11-18 mm f/2.8 ED DC AW - oficjalne zdjęcia przykładowe

1/500s, f/4.5, ISO 200, ogniskowa: 18 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 27 mm)

1/400s, f/8, ISO 800, ogniskowa: 11 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 16 mm)

1/160s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 14 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 21 mm)

1/250s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 24 mm)

1/200s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 11 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 16 mm)

1/1250s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 11 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 16 mm)

1/125s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 18 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 27 mm)

1/250s, f/7.1, ISO 200, ogniskowa: 11 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 16 mm)

1/1000s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 18 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 27 mm)

1/60s, f/11, ISO 200, ogniskowa: 18 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 27 mm)

1/1000s, f/9, ISO 200, ogniskowa: 11 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 16 mm)

1/250s, f/8, ISO 200, ogniskowa: 11 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 16 mm)

1/20s, f/16, ISO 100, ogniskowa: 13 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 19 mm)

1/800s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 18 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki 27 mm)

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Panasonic Lumix S Pro 16-35 mm f/4 - niewielkie rozmiary, wzorowa optyka i... wysoka cena
Panasonic Lumix S Pro 16-35 mm f/4 - niewielkie rozmiary, wzorowa optyka i... wysoka cena
Nowy kompaktowy szerokokątny zoom do systemu L-Mount ma być propozycją, która spodoba się zwłaszcza fotografom krajobrazu i niektórym reportażystom. Szkło ma być też...
6
0
Lumix S Pro 70-200 mm f/2.8 O.I.S. - stabilizacja do 7 EV na pełnej klatce
Lumix S Pro 70-200 mm f/2.8 O.I.S. - stabilizacja do 7 EV na pełnej klatce
Panasonic uzupełnia linię profesjonalnych obiektywów przeznaczonych do flagowych bezlusterkowców S1 - Nowy telezoom ma być idealnym wyborem dla zawodowców, oczekujących wysokiej sprawności w...
8
0
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART - nowy król reporterskich zoomów?
Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART - nowy król reporterskich zoomów?
Nowy obiektyw Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN ART to według zapewnień producenta, najlepsze szkło w swojej klasie. Specyfikacja rzeczywiście imponuje i daje nadzieję na...
26
1