Meyer-Optik Görlitz Nocturnus 75 mm f/0.95 - najjaśniejsza stałka w swojej klasie już dostępna w przedsprzedaży

Meyer-Optik Görlitz Nocturnus 75 mm f/0.95 - najjaśniejsza stałka w swojej klasie już dostępna w przedsprzedaży

Nocturnus 75 mm f/0.95 to obecnie najjaśniejsza pełnoklatkowa konstrukcja o ogniskowej 75 mm. Poza wręcz papierową głębią ma zapewniać także wyraziste i kontrastowe obrazy już od nominalnego otworu przysłony. Manualna stałka właśnie trafiła do przedsprzedaży.

Niemiecki producent jest dobrze znany z przywracania do życia legendarnych szkieł oraz prezentowania współczesnych konstrukcji optycznych odznaczających się ponadprzeciętną jasnością. Pod koniec ubiegłego miesiąca Meyer-Optik Görlitz zaprezentował najnowszego reprezentanta z rodziny Nocturnus. Jak sama nazwa wskazuje, jest to seria, która ma wręcz widzieć w ciemności.

W pełni manualny Nocturnus 75 mm f/0.95 może okazać się dla niejednego portrecisty prawdziwym świętym graalem. Stałka ma „tworzyć trójwymiarowy obraz oddzielający obiekt od tła w charakterystyczny dla siebie sposób“ - obiecuje producent.

Magiczna plastyka

Istny crème de la crème tej konstrukcji stanowi oczywiście ultrajasna przysłona o nominalnym otworze f/0.95. Składa się z aż 15 metalowych listów, na które naniesiono powłoki antyrefleksyjne. Dzięki temu portretowanie w wymagających warunkach oświetleniowych nie powinno stwarzać najmniejszych problemów. Poza tym wartość przysłony (minimalny otwór f/16) będziemy zmieniać za pomocą metalowego pierścienia, który obraca się bezstopniowo. Tak więc ze stałki o ogniskowej 75 mm będziemy mogli również skorzystać podczas filmowania.

Sam układ optyczny jest nieskomplikowany. We wnętrzu znajdziemy 5 elementów, które rozmieszczono w 5 grupach. Niestety w tym miejscu producent nie podaje informacji o zastosowaniu specjalnych soczewek. Wiemy natomiast, że „obraz ma być ostry i kontrastowy już od maksymalnego otworu przysłony - również w trudnych warunkach świetlnych“. Poza tym minimalna odległość ostrzenia tego szkła wynosi 0.9 metra, zaś na przedni nieruchomy element będziemy mogli nakręcić filtry o średnicy 72 mm.

Zobacz wszystkie zdjęcia (6)

Metalowy obiektyw firmy Meyer-Optik Görlitz został opracowany z myślą o pełnoklatkowych aparatach Sony FE oraz Leica M. Jednak będzie dostępna również wersja z mocowaniem Fujifilm X. W tym systemie, po przeliczeniu, ogniskowa wyniesie około 113 mm.

Nocturnus 75 mm f/0.95 jest już dostępny w przedsprzedaży. Osoby zainteresowane tym szkłem mogą do 26 maja nabyć obiektyw w promocyjnej kwocie 1999 dolarów. Jest to więc mocno konkurencyjne cena - zwłaszcza, że za obiektyw, który w detalicznej sprzedaży ma pojawić się 12 grudnia przyjdzie zapłacić 3900 dolarów. Więcej informacji znajdziecie na stronie producenta.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

 
Komentarze
Polecane artykuły
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13