Rzeszów, Kraków, Wrocław - relacje z roadshow Nikon D3/D300

Autor: Marta Majewska

10 Grudzień 2007
Artykuł na: 4-5 minut
Kolejne pokazy Nikona D3 i D300 już za nami. W ubiegłym tygodniu zarejestrowani uczestnicy testowali nowe lustrzanki na kręgielni w Rzeszowie oraz na pokazach Body Painting w Krakowie i Teatru Pantonimy we Wrocławiu. W naszej relacji przeczytacie jakie warunki do testowania czekały na uczestników spotkania i jakie pytania powtarzały się podczas spotkań.

Każde z miejsc, w których zaplanowano pokazy roadshow, zostało wybrane pod kątem możliwości sprawdzenia aparatów w konkretnych warunkach. I tak w kręgielni w Rzeszowie testowano przede wszystkim szybkość pracy lustrzanek, tryb zdjęć seryjnych i współpracę z obiektywami Nikona (warto dodać, że w przypadku obiektywów z silnikiem i bez zauważalna była zdecydowana różnica). Gościem rzeszowskiego spotkania był Łukasz Trzciński, którego opinie o D3 opublikujemy już wkrótce razem ze zdjęciami z kręgielni.

więcej zdjęć z kręgielni zaprezentujemy przy publikacji opinii Łukasza Trzcińskiego

Natomiast na dwóch kolejnych pokazach gościł Leszek Szurkowski. W Krakowie tematem przewodnim był pokaz body painting. Przy analizie zdjęć dużą uwagę zwracano przede wszystkim na wierność odwzorowania kolorów, przejścia tonalne a także efekty pracy w trybie automatycznego ustawienia balansu bieli. Uczestnicy widzieli dużą poprawę w stosunku do poprzednich lustrzanek Nikona (powszechne było przekonanie, że przy automatycznych ustawieniach balansu bieli Nikon D200 robił "ciepłe zdjęcia" podczas gdy D3 i D300 dają chłodniejsze i bliższe naturalnym barwom efekty).

pokaz Body Painting był okazją to testowania między innymi automatycznych ustawień balansu bieli

Natomiast we Wrocławiu pokaz Teatru Pantonimy tworzył ciekawe warunki do testowania: ciemna, długa sala, jasne kolory i duże kontrasty - podczas fotografowania operowano długimi obiektywami i korzystano z wysokich czułości ISO. Liczyła się także szybkość pracy aparatu - uchwycenie najlepszego momentu, idealnej pozy, miny.

wypożyczanie aparatów

Niezależnie jednak od miejsca pokazu wszystkich uczestników najbardziej interesowały wysokie czułości ISO. Wiktor Sobolewski podkreśla: Wszyscy przyszli, żeby zobaczyć na własne oczy efekty pracy przy ISO 3200, 6400 czy 25 000. Każdy zaczynał testowanie od tego, że zabierał lustrzankę w najciemniejszy kąt i ustawiał najwyższą czułość ISO. Cieszę się, że o efektach tej pracy uczestnicy spotkania - w większości zawodowi fotografowie - mówili z dużym uznaniem, chwaląc nasycenie kolorów, ostrość i poziom szumów, szczególnie przy ISO 3200.

testowanie długich obiektywów

Wspólnie z Nikonem postanowiliśmy po pokazach wybierać powtarzające się pytania, które mogą zainteresować także innych fotografów, którzy nie mogli wziąć udziału w roadshow. Poniżej prezentujemy je wraz z odpowiedziami Wiktora Sobolewskiego z Nikona:

W Nikonie D300 jest funkcja czyszczenia matrycy - dlaczego Nikon nie zastosował tej funkcji w wyższym modelu D3?

Funkcjonalność systemu czyszczenia matrycy w Nikonie D300 jest porównywalna z przedmuchaniem matrycy gruszką. Nie jest to rozwiązanie na poziomie wymaganym przez profesjonalistów. Dlatego Nikon nie zdecydował się na zastosowanie tego systemu w zawodowym aparacie, jakim jest D3.

W Nikonie D300 podświetlenie pól autofocusa na matówce jest bardziej intensywne niż w Nikonie D3 (ramka jest nieco grubsza). Dla osób z wadą wzroku ma to pewne znaczenie. Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie i czy można regulować intensywność podświetlenia?

W modelu D3 podświetlenie pól autofocusa jest subtelniejsze ponieważ jest top aparat z myślą o zawodowcach, którym grubsza kreska mogłaby przeszkadzać. Jednak jest to cenna uwaga dla konstruktorów - wygodna byłaby możliwość regulacji intensywności podświetlenia pól autofocusa.

Jak w nowych nikonach przebiega współpraca z bezprzewodowymi lampami (Creative Lighting System/CLS)

Współpraca z CLS funkcjonuje dokładnie tak samo jak w przypadku poprzednich modeli - D200 i D2Xs.

Już za tydzień kolejna relacja z pokazów, a w najbliższych dniach w dziale "opinie zawodowców" Łukasz Trzciński i Leszek Szurkowski opiszą swoje doświadczenia z Nikonem D3 i pokażą zdjęcia.

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Rusza głosowanie na zdjęcie XX-lecia konkursu Grand Press Photo
Trwa XX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Reporterskiej – Grand Press Photo. Z okazji jubileuszu internauci mogą wskazać Zdjęcie XX-lecia. Głosować można do 10 maja br.
6
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Focus Nordic przejmuje wyłączną dystrybucję Ilford Photo
Materiały światłoczułe kultowej marki Ilford mają nowego dystrybutora. Od teraz wyłącznym przedstawicielem firmy na polskim rynku zostaje Focus Nordic.
6
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
Nowy salon CEWE Fotojoker w Bydgoszczy - promocje z okazji otwarcia
CEWE Fotojoker, renomowana marka branży fotograficznej, otworzyła nowy salon w Galerii Zielone Arkady, w sercu Bydgoszczy. Z tej okazji, na klientów czeka wiele atrakcji i specjalnie...
8