Rzeszów, Kraków, Wrocław - relacje z roadshow Nikon D3/D300

Kolejne pokazy Nikona D3 i D300 już za nami. W ubiegłym tygodniu zarejestrowani uczestnicy testowali nowe lustrzanki na kręgielni w Rzeszowie oraz na pokazach Body Painting w Krakowie i Teatru Pantonimy we Wrocławiu. W naszej relacji przeczytacie jakie warunki do testowania czekały na uczestników spotkania i jakie pytania powtarzały się podczas spotkań.


Każde z miejsc, w których zaplanowano pokazy roadshow, zostało wybrane pod kątem możliwości sprawdzenia aparatów w konkretnych warunkach. I tak w kręgielni w Rzeszowie testowano przede wszystkim szybkość pracy lustrzanek, tryb zdjęć seryjnych i współpracę z obiektywami Nikona (warto dodać, że w przypadku obiektywów z silnikiem i bez zauważalna była zdecydowana różnica). Gościem rzeszowskiego spotkania był Łukasz Trzciński, którego opinie o D3 opublikujemy już wkrótce razem ze zdjęciami z kręgielni.

więcej zdjęć z kręgielni zaprezentujemy przy publikacji opinii Łukasza Trzcińskiego

Natomiast na dwóch kolejnych pokazach gościł Leszek Szurkowski. W Krakowie tematem przewodnim był pokaz body painting. Przy analizie zdjęć dużą uwagę zwracano przede wszystkim na wierność odwzorowania kolorów, przejścia tonalne a także efekty pracy w trybie automatycznego ustawienia balansu bieli. Uczestnicy widzieli dużą poprawę w stosunku do poprzednich lustrzanek Nikona (powszechne było przekonanie, że przy automatycznych ustawieniach balansu bieli Nikon D200 robił "ciepłe zdjęcia" podczas gdy D3 i D300 dają chłodniejsze i bliższe naturalnym barwom efekty).

pokaz Body Painting był okazją to testowania między innymi automatycznych ustawień balansu bieli

Natomiast we Wrocławiu pokaz Teatru Pantonimy tworzył ciekawe warunki do testowania: ciemna, długa sala, jasne kolory i duże kontrasty - podczas fotografowania operowano długimi obiektywami i korzystano z wysokich czułości ISO. Liczyła się także szybkość pracy aparatu - uchwycenie najlepszego momentu, idealnej pozy, miny.

wypożyczanie aparatów

Niezależnie jednak od miejsca pokazu wszystkich uczestników najbardziej interesowały wysokie czułości ISO. Wiktor Sobolewski podkreśla: Wszyscy przyszli, żeby zobaczyć na własne oczy efekty pracy przy ISO 3200, 6400 czy 25 000. Każdy zaczynał testowanie od tego, że zabierał lustrzankę w najciemniejszy kąt i ustawiał najwyższą czułość ISO. Cieszę się, że o efektach tej pracy uczestnicy spotkania - w większości zawodowi fotografowie - mówili z dużym uznaniem, chwaląc nasycenie kolorów, ostrość i poziom szumów, szczególnie przy ISO 3200.

testowanie długich obiektywów

Wspólnie z Nikonem postanowiliśmy po pokazach wybierać powtarzające się pytania, które mogą zainteresować także innych fotografów, którzy nie mogli wziąć udziału w roadshow. Poniżej prezentujemy je wraz z odpowiedziami Wiktora Sobolewskiego z Nikona:

W Nikonie D300 jest funkcja czyszczenia matrycy - dlaczego Nikon nie zastosował tej funkcji w wyższym modelu D3?
Funkcjonalność systemu czyszczenia matrycy w Nikonie D300 jest porównywalna z przedmuchaniem matrycy gruszką. Nie jest to rozwiązanie na poziomie wymaganym przez profesjonalistów. Dlatego Nikon nie zdecydował się na zastosowanie tego systemu w zawodowym aparacie, jakim jest D3.


W Nikonie D300 podświetlenie pól autofocusa na matówce jest bardziej intensywne niż w Nikonie D3 (ramka jest nieco grubsza). Dla osób z wadą wzroku ma to pewne znaczenie. Dlaczego zdecydowano się na takie rozwiązanie i czy można regulować intensywność podświetlenia?
W modelu D3 podświetlenie pól autofocusa jest subtelniejsze ponieważ jest top aparat z myślą o zawodowcach, którym grubsza kreska mogłaby przeszkadzać. Jednak jest to cenna uwaga dla konstruktorów - wygodna byłaby możliwość regulacji intensywności podświetlenia pól autofocusa.


Jak w nowych nikonach przebiega współpraca z bezprzewodowymi lampami (Creative Lighting System/CLS)
Współpraca z CLS funkcjonuje dokładnie tak samo jak w przypadku poprzednich modeli - D200 i D2Xs.

Już za tydzień kolejna relacja z pokazów, a w najbliższych dniach w dziale "opinie zawodowców" Łukasz Trzciński i Leszek Szurkowski opiszą swoje doświadczenia z Nikonem D3 i pokażą zdjęcia.
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0