Najnowsza książka Marianny Michałowskiej "Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci"

0

Autor: Marta Sinior

24 Październik 2007
Artykuł na: 6-9 minut
W dniach 25-28 października 2007 odbędzie się 11. edycja Targów Książki w Krakowie, na których zostanie zaprezentowana najnowsza książka Marianny Michałowskiej "Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci". Publikacja Michałowskiej otwiera serię wydawniczą Galerii f5 & Księgarnii Fotograficznej - "Biblioteka f5".

Targom Książki w Krakowie, tak jak poprzednim edycjom towarzysz bogaty program imprez kulturalnych, a w nim spotkania z autorami oraz z przedstawicielami świata kultury, nauki, sztuki, mediów. Tegoroczne, jedenaste odbędą się w dniach 25-28 października 2007 r., w hali wystawienniczej przy ul. Centralnej 41A.

Więcej o targach na stronie: www.targi.krakow.pl

okładka książki Marianny Michałowskiej "Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci"

Podczas tegorocznych targów odbędzie się premiera książki Marianny Michałowskiej Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci. Marianna Michałowska urodziła się w 1970 roku w Gdańsku. Adiunkt w Instytucie Kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jest absolwentką UAM oraz Studium Fotografii Profesjonalnej ASP w Poznaniu. W tekstach krytycznych zajmuje się problematyką medialną. Jednocześnie sama jest kuratorką wystaw oraz autorką realizacji wykorzystujących fotografię. Publikuje w czasopismach i magazynach artystycznych takich jak: "Sztuka i Filozofia"; "Kultura Współczesna"; "Gazeta Malarzy i Poetów"; "Opcje", "Format", "Arteon". Na swoim koncie ma książkę Niepewność przedstawienia. Od kamery obskury do fotografii współczesnej wydaną przez Rabid w 2004 roku.

Poniżej publikujemy fragment wstępu Marianny Michałowskiej, który dobrze charakteryzuje problematykę całej publikacji:

Za każdym razem, gdy czytałem coś o Fotografii, myślałem o jakimś ulubionym zdjęciu i doprowadzało mnie to do pasji" , pisał wiele lat temu Roland Barthes. Można by napisać to inaczej: niektóre fotografie "zachodzą nam za skórę". Ileż razy próbując przywołać sobie jakieś zdarzenie, widzimy je jako gotowy kadr. Bywa również, że wyobrażenie odległej, a często nieznanej nam przeszłości, nawiedza nas jako zdjęcie słynnego fotografa albo fotografa amatora. Proces przypominania zdarzeń działał także w sposób odwrotny: kiedy patrzymy na zdjęcie zrobione przez innych, przypominają o sobie fakty z prywatnego życia. I patrząc na fotografie miejsc, w których kiedyś byliśmy, wydaje się nam, że to my - a nie obcy fotograf - tak je widzieliśmy. Wobec tych nawiedzających naszą pamięć fotografii ocena estetyczna jest drugorzędna. O wiele ważniejszy staje się ciąg skojarzeń, przypomnień i refleksji, które w nas budzą. Zdjęcia rozbudzają w nas potrzebę dialogu, a czasem sporu z przedstawianym światem i ludźmi.(...) - M. Michałowska, "Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci"

W publikacji wykorzystano fotografie m.in.: Magdaleny Poprawskiej, Pawła Kuli, Patrycji Orzechowskiej, Alicji Szwinty, Ewy Martyniszyn, M. Kaszkur, Magdaleny Makowskiej, Tomasza Sikorskiego, Marcina Nowickiego, Magdy Hueckel i Agaty Serafin, Romana Soroko, Andrzeja P. Batora, Kostasa Kiritsisa, Konrada Smoleńskiego i Wojciecha Prażmowskiego.

INFORMACJE O KSIĄŻCE

Marianna Michałowska Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci

redakcja książki: Magdalena Świątczak

korekta: Magdalena Świątczak

projekt/skład: Konrad Olczak, Agnieszka Trzeciak

objętość: 284 stron

cena: 38 zł

Wydawca: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna / partner: Fundacja Imago Mundi, ul. Św. Tomasza 17, 31-022 Kraków

Powyższą publikację można zakupić w Galerii f5 & ksiegarni fotograficznej oraz w wybranych ksiągarniach w całej Polsce.

Patroni medialni: Format, Exit, Obieg, Arteon, Fotografia, Artluk, Foto, Fotografia Cyfrowa, Sztuka.pl, Artinfo.pl, Fotopolis.pl, Medialine.pl, Culture.pl, Obiektywni.pl, Zaplecze.pl.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Adobe Content Authenticity to inicjatywa, która uzdrowić ma obieg fotografii w internecie
Adobe Content Authenticity to inicjatywa, która uzdrowić ma obieg fotografii w internecie
Idea Content Authenticity Initiative jest prosta, jej wdrożenie może okazać się jednak dużo trudniejsze niż chciałoby Adobe.
1
0
Pandemia dobija branżę ślubną. Jej przedstawiciele rozmawiali z rządem
Pandemia dobija branżę ślubną. Jej przedstawiciele rozmawiali z rządem
  Od ponad pół roku branża ślubna przeżywa kryzys, z którego będzie dźwigać się jeszcze długo po opanowaniu sytuacji epidemiologicznej....
13
3
„Afgańska dziewczyna” Steve’a McCurry’ego najdrożej zlicytowanym zdjęciem w Polsce
„Afgańska dziewczyna” Steve’a McCurry’ego najdrożej zlicytowanym zdjęciem w Polsce
Ostatnia aukcja w Desa Unicum przyniosła nowy rekord na polskim rynku fotografii kolekcjonerskiej. Zdjęcie „Afghan Girl” zlicytowane zostało za rekordową sumę niemal...
22
1