Ustanowiona w 1996 roku przez The Photographers’ Gallery nagroda Deutsche Börse Photography Foundation Prize (przed 2016 rokiem znana jako Citigroup Photography Prize) ma na celu wyróżnienie i nagrodzenie artystów za wystawy lub książki, które wniosły znaczący wkład w fotografię w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Obchodząca obecnie swoje 30-lecie, stała się jednym z najbardziej prestiżowych międzynarodowych wyróżnień w dziedzinie sztuki i na przestrzeni lat przyczyniła się do rozpoczęcia oraz ugruntowania kariery wielu fotografów.
Polka nominowana do prestiżowej nagrody fotograficznej
Miło nam poinformować, że wśród czwórki tegorocznych finalistów znalazła się polska artystka i fotografka Weronika Gęsicka, która została nominowana za wydaną w zeszłym roku książkę „Encyclopaedia”. Oprócz niej o nagrodę główną w wysokości 30 tys. funtów powalczą Jane Evelyn Atwood (USA), Aman Mahmoodian (Iran) i Rene Matić (Wielka Brytania).
„Wśród prac nominowanych w 2026 roku znalazły się projekty tworzone we współpracy, długoterminowe reportaże dokumentalne, instalacje, prace multimedialne oraz eksperymentalna fotografia konceptualna. Ta prowokująca do refleksji, silna w przekazie selekcja bada tematy wygnania i pamięci, nierówności płci oraz zaangażowania społecznego, tożsamości i przynależności, subkultur i klas społecznych we współczesnym życiu, a także zmieniających się granic między fotograficznym faktem a fikcją.” - komentują organizatorzy.
„Encyclopaedia”, czyli humorystyczne spojrzenie na problemy współczesności
„Encyclopaedia” Weroniki Gęsickiej odnosi się do zjawiska fałszywych haseł, celowo umieszczanych w niegdysiejszych encyklopediach, słownikach i leksykonach, które pierwotnie miały służyć jako pułapki wykrywające naruszenia praw autorskich lub stanowiły żartobliwy sposób, w jaki redaktorzy mogli pozostawić po sobie ślad w tekście. Te fikcyjne fakty w subtelny sposób przyczyniają się do erozji zaufania wobec źródeł niegdyś uznawanych za autorytatywne. W „Encyclopaedii” Gęsicka prezentuje kilkaset takich sfabrykowanych definicji, zaczerpniętych z historycznych publikacji.
Poprzez wizualną reinterpretację fałszywych haseł z wykorzystaniem zmanipulowanych zdjęć stockowych i obrazów generowanych przez sztuczną inteligencję, Gęsicka podkreśla napięcie między prawdą a fikcją oraz kruchość granicy między faktem a zmyśleniem. W świecie przesyconym informacjami, w którym wiadomości, reklama i fikcja coraz częściej się przenikają, rodzi się pytanie: jak odróżnić to, co „prawdziwe”?

W czasach, gdy treści generowane przez AI stają się normą, a obrazy można łatwo modyfikować, projekt stawia pytanie: co się dzieje, gdy choćby jeden błąd pojawi się w źródle, któremu ufamy? W epoce dezinformacji i manipulacji praca ta stanowi humorystyczne przypomnienie, że wiedza, niegdyś postrzegana jako stabilna i obiektywna, dziś staje się gruntem nieustannie się przesuwającym.
Wyniki poznamy w maju
Wystawa prezentująca wybrane prace z czterech nominowanych projektów będzie dostępna w The Photographers’ Gallery w Londynie od 6 marca do 7 czerwca 2026 roku. Zwycięzca nagrody o wartości 30 000 funtów zostanie ogłoszony podczas ceremonii wręczenia nagród, która odbędzie się w czwartek, 14 maja, w The Photographers’ Gallery w Londynie. Każdy z pozostałych nominowanych artystów otrzyma po 5 000 funtów.
Następnie wystawa będzie pokazywana w siedzibie Deutsche Börse Photography Foundation w Eschborn/Frankfurcie od 3 września 2026 do 17 stycznia 2027 roku.
Więcej informacji znajdziecie na stronach thephotographersgallery.org.uk i thephotographersgallery.org.uk.