Panasonic DMC-L1 - będzie pierwsza lustrzanka!

PMA 2006. Panasonic ogłosił dziś plany dotyczące wprowadzenia na rynek swojej pierwszej lustrzanki cyfrowej. Będzie to konstrukcja zbliżona do Olympusa E-330, z sensorem Live MOS 7,5 Mp w standardzie 4/3. Na razie zobaczyliśmy wczesny prototyp, ale trzeba przyznać, że robi bardzo dobre wrażenie.
Współpracy firm Olympus i Panasonic poświęcimy oddzielny artykuł w ramach naszych relacji z PMA 2006. Niemniej jednak, w tym miejscu wspomnijmy, że kooperacja przy rozwijaniu Standardu 4/3 nabrała rozpędu. Co więcej, oba koncerny wspierają się technologicznie, stosując te same rozwiązania w swoich produktach. Tak jest w wypadku lustrzanek Olympus E-330 i zapowiedzianej dziś Panasonic DMC-L1.

Panasonic DMC-L1

Sercem obu aparatów jest mirror box czyli centralny układ z lustrem, systemem celowniczym, migawką i sensorem pomiaru światła - element ten został opracowany wspólnie przez oba koncerny. DMC-L1 wyposażony będzie w taki sam sensor światłoczuły Live MOS 7,5 Mp w standardzie 4/3. Jego najważniejszą cechą jest możliwość przekazywania obrazu podczas kadrowania do LCD - oznacza to, że użytkownik może podglądać "żywy" obraz na wyświetlaczu, a nie tylko w celowniku.

Innym patentem zaczerpniętym od Olympusa będzie filtr antypyłowy Supersonic Wave Filter. Przypomnijmy, że jego działanie polega na wzbudzaniu otoczenia sensora ultradźwiękami, dzięki czemu pyłki które osiądą na jego powierzchni są strącane. Panasonic DMC-L1 wyposażony będzie w najnowszy przetwornik Venu Engine III zapewniający szybką pracę i mniejsze zużycie energii niż jego poprzednik (VE II).

Pod względem konstrukcyjnym zapowiedziana dziś nowość Panasonica jest rozwinięciem modelu Lumix DMC-LC1. I bardzo nas to cieszy. Największą zaletą tego modelu jest manualna obsługa naśladująca lustrzanki analogowe. To znaczy czas ekspozycji ustawiamy na pokrętle czasów, a przysłonę za pomocą pierścienia na obiektywie. LC1 był fantastycznie pomyślanym, choć zdecydowanie za drogim (i nieco za wolnym) aparatem. Jeśli L1 będzie lepszy pod tym względem to z całą pewnością będzie miał masę fanów.



Dodajmy dla porządku, że DMC-L1 został zaprezentowany wraz z pierwszym obiektywem firmy Leica do systemu 4/3. Jest to Leica D Vario-Elmarit 14-50mm F2.8-3.5 Asph. Tak jak w innych obiektywach dedykowanych do Systemu 4/3, po założeniu na body (także lustrzanek marki Olympus!) efektywny zakres ogniskowych będzie 2-krotnie większy od wartości nominalnej, tj. 28 - 100 mm (dla formatu małoobrazkowego). Co istotne, nowy obiektyw wyposażono w system stabilizacji obrazu Mega O.I.S. Poza tym, z racji zgodności z 4/3, jest on kompatybilny z lustrzankami Olympusa (choć stabilizacja nie będzie w pełni funkcjonalna - próbujemy ustalić w jakim zakresie).

Ważna informacja wynikająca z powyższego akapitu jest taka, że Leica oficjalnie przyłączyła się do grupy wspierającej rozwój Systemu 4/3. Za tym obiektywem pójdą zapewne następne.

Więcej informacji - od kuchni - na temat wspólnych działań firm Panasonic i Olympus, a także o współpracy z firmami Leica i Sigma przedstawimy w drugim artykule, relacji z połączonej konferencji prasowej wszystkich czterech firm.

NazwaPanasonic Lumix DMC-L1
Typlustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość7,5 Mp
Sensor
  • 4/3 Live MOS
  • 17,3 x 13,0 mm
  • 7,9 Megapikseli
  • filtr RGB i wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • Supersonic Wave Filter (filtr antypyłowy)
PamięćSecure Digital (SD)
Rozdzielczość
  • proporcja 4:3{LST
;proporcja 3:2
  • (L) 3136 x 2080
  • (M) 2560 x 1712
  • (S) 2048 x 1360
;proporcja 16:9
  • (L) 3136 x 1760
  • (S) 1920 x 1080 (HDTV)
}
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2)
  • RAW + JPEG
Poziom kompresjiJPEG: 3 poziomy
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw
  • obiektywy z mocowaniem 4/3
  • współczynnik powiększenia 2x
Stabilizacja obrazutak
  • Mode 1 - ciągła praca
  • Mode 2 - praca przy wciśniętym spuście migawki
Zoom cyfrowy2x lub 4x
Przysłonaco 1/3 EV (w zależności od obiektywu)
Migawka60 - 1/4000 s + bulb
Tryby ekspozycji
  • Program (z shift'em)
  • priorytet przysłony
  • priorytet migawki
  • ustawienia manualne
Pomiar światła
  • system pomiarowy:{LST
;tryby:
  • cyfrowy ESP
  • centralnie-ważony uśredniony
  • punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjiprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Autobracketing3 zdjęcia co 1/3, 2/3 lub 1.0 EV
Metody pomiaru ostrości
  • 3-punktowy TTL z detekcją fazową
  • zakres pracy: O EV - 19 EV (przy ISO 100)
  • ręczny lub automatyczny wybór punktu AF
  • wspomaganie z poziomu lampy wbudowanej
Tryby pracy autofocusa
  • pojedynczy AF
  • ciągły AF
  • strojenie manualne
Manual focustak, pierścieniem na obiektywie
Blokada ostrościprzycisk AEL/AFL lub spust migawki do połowy
Podgląd głębitak, przycisk podglądu (tylko tryb żywego podglądu)
Czułość
  • Auto
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • cień
  • żarowe
  • flash
  • ustawienie własne 1
  • ustawienie własne 2
  • dobór temperatury 2500 - 10000 K
Efektyb.d.
Korekta obrazu
  • przestrzeń barw: sRGB lub Adobe RGB
  • tryb koloru: Standard, Dynamic, Nature, Smooth
  • nasycenie (5 poziomów)
  • kontrast (5 poziomów)
  • ostrość (5 poziomów)
  • redukcja szumów (5 poziomów)
  • tryb monochromatyczny: Standard, Dynamic, Smooth
Zdjęcia seryjne2 lub 3 kl/s do 6 zdjęć RAW lub bez limitu w trybie JPEG
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD2,5 cala TFT LCD, 207.000 punktów, 100% krycia
Synchronizacja z lampą1/160 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana typu pop-up (otwieranie ręczne)
  • ustawienie: na wprost lub błysk odbity
  • liczba przewodnia 13
  • TTL auto lub kontrola manualna
  • tryby:{LST
;korekta mocy błysku: +/-2 EV co 1/3 EV;gorąca stopka lamp zewnętrznych;czas synchronizacji 1/160 s}
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówtak, gorąca stopka
Matówkab.d.
Lustroszybkopowrotne
Wizjer
  • optyczny TTL (układ luster Porro)
  • pole widzenia 95%
  • powiększenie 0,93 x (50 mm, nieskończoność, -1 dioptrii)
  • korekta od -3 do +1 dioptrii
Punkt oczny18 mm
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 s
ZłączaUSB 2.0, wyjście Video
Pilotb.d.
Zasilanieakumulator litowo-jonowy 1500 mAh (z ładowarką / zasilaczem sieciowym w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
Obudowatylna i górna ścianka metal, reszta plastik
Wymiary146 x 87 x 77 mm
Waga530 g / 606 g (bez / z akcesoriami)
Akcesoriaw zestawie: ładowarka/adapter AC, pojemnik na baterie, muszla oczna, kabel wideo, kabel USB, kabel sieciowy, pasek, płyta
Oprogramowanieb.d.
Artykuł na Fotopolis3994


Informacja prasowa producenta i dodatkowe zdjęcia:

Pierwszy aparat Panasonic LUMIX z wymienną optyką
Warszawa, 27 lutego 2006 r. - Panasonic, czołowa marka koncernu Matsushita Electric Industrial, światowego lidera w dziedzinie rozwoju i produkcji urządzeń elektronicznych, poinformował o skonstruowaniu pierwszego w historii firmy aparatu z wymiennym obiektywem. Lumix DMC-L1 jest urządzeniem cyfrowym o klasycznej obudowie, mającej przypominać użytkownikom tradycyjne aparaty analogowe. Wyróżnia się nie tylko wzornictwem, lecz także sposobem obsługi. Pokrętło do regulacji czasu otwarcia migawki umieszczono na korpusie, natomiast pierścień do ustawiania przysłony znajduje się na zastosowanym po raz pierwszy obiektywie LEICA D VARIO-ELMARIT 14?50 mm/F2,8?3,5.


Wykorzystanie techniki cyfrowej w modelu DMC-L1 umożliwiło m.in. opracowanie funkcji Live View, która zapewnia ciągłe wyświetlanie obrazu na dużym, 2,5-calowym ekranie LCD o wysokiej rozdzielczości i pozwala na zupełnie inny sposób fotografowania, niż konwencjonalne aparaty wyposażone tylko w wizjer optyczny. Działanie funkcji Live View umożliwił nowy przetwornik obrazu Live MOS, skonstruowany przy wykorzystaniu oryginalnej technologii ?Maicovicon firmy Panasonic. Live MOS typu 4/3, o rozdzielczości 7,5 mln pikseli zapewnia najwyższą jakość obrazu znaną z matryc CCD i niski pobór energii, charakterystyczny dla przetworników CMOS. DMC-L1 wyposażono również w układ przetwarzania obrazu Venus Engine III, który współdziała z przetwornikiem Live MOS, zapewniając znakomitą jakość obrazu i szybkie działanie aparatu.

Lumix DMC-L1 posiada również filtr fal naddźwiękowych (Supersonic Wave Filter), który pełni rolę systemu usuwania zanieczyszczeń, dzięki czemu podczas wymiany obiektywu nie trzeba się martwić o dostawanie się kurzu do wnętrza korpusu aparatu.

DMC-L1 jest bardzo innowacyjnym aparatem, zachowującym jednocześnie typowy dla aparatów analogowych intuicyjny sposób sterowania i obsługi. Ułatwi on wykonywanie zdjęć o wysokiej jakości osobom, nie mającym wcześniej do czynienia z aparatami z wymienną optyką. Dla zawodowców będzie on niezwykle użyteczny do wykonywania fotografii artystycznych, wiernie ukazujących emocje portretowanych osób.




Pokrętło regulacji czasu otwarcia migawki na korpusie aparatu i pierścień do ustawiania przysłony na tubusie obiektywu
Wygodniejsze sterowanie aparatem DMC-L1 zapewnia pokrętło regulacji czasu otwarcia migawki umieszczone na korpusie. Obiektyw LEICA D VARIO-ELMARIT 14?50 mm/F2,8?3,5 jest dodatkowo wyposażony w pierścień do łatwego, samodzielnego ustawiania przysłony, który umieszczono obok pierścieni do nastawiania ostrości i regulacji zbliżenia.

Funkcja Live View
Model DMC-L1 posiada funkcję Live View, zapewniającą wyświetlanie obrazu pochodzącego bezpośrednio z przetwornika na ekranie LCD. Jest to możliwe dzięki połączeniu funkcji ciągłego przekazywania obrazu przez przetwornik Live MOS z mechanizmem unoszenia lustra. Funkcję Live View można włączyć w trybie zarówno automatycznego (Auto Focus), jak i ręcznego ustawiania ostrości (Manual Focus). W trybie ręcznego ustawiania ostrości pozwala ona użytkownikowi na powiększanie obrazu znajdującego się w kadrze i wybieranie obszaru ogniskowania. Upraszcza to sprawdzanie ostrości na dużym, 2,5-calowym ekranie LCD o wysokiej rozdzielczości, który składa się z 207 tys. pikseli. Głębię ostrości można również łatwo ocenić, naciskając przycisk przesłony.



Energooszczędny przetwornik Live MOS typu 4/3 o rozdzielczości 7,5 mln pikseli zapewnia wysoką jakość obrazu
Zastosowany w modelu DMC-L1 przetwornik Live MOS nie tylko zapewnia ciągłe działanie funkcji Live View, ale również umożliwia wykonywanie wspaniałych zdjęć o jakości typowej dla matryc CCD ? z łagodnym stopniowaniem barw i szerokim zakresem dynamiki. Cechuje się on ponadto bardzo niskim poborem energii, jaki zapewniają tylko przetworniki CMOS. Zminimalizowano również poziom szumów. Stało się to możliwe dzięki specjalnemu układowi przetwarzania, wymagającemu napięcia o wartości zaledwie 5 V.

Procesor obrazu Venus Engine III ? wysoka jakość obrazu, szybkie działanie, niskie zużycie energii
Venus Engine III to nowy układ przetwarzania obrazu, który został opracowany w celu maksymalnego zwiększenia wydajności przetwornika Live MOS. Odziedziczył on po wcześniejszych układach z serii Venus Engine wysoką rozdzielczość, wierne oddanie barw i łagodną gradację odcieni, zapewniając dodatkowo obniżenie poziomu szumów. Venus Engine III zwiększa również szybkość działania aparatu, ponieważ obsługuje wydajny tryb wykonywania zdjęć seryjnych i skraca czas upływający między kolejnymi zwolnieniami migawki. Układ ten, pomimo znacznie większej wydajności, pobiera o 20% mniej energii, niż Venus Engine II. Ta cecha oraz energooszczędny przetwornik Live MOS wpływają na wydłużenie czasu pracy aparatu na akumulatorach.



System redukcji zanieczyszczeń chroni przed dokuczliwym kurzem
Jednym z najpoważniejszych problemów związanych z eksploatacją aparatów z wymiennymi obiektywami jest możliwość przedostawania się kurzu do wnętrza aparatu podczas wymiany obiektywu i zanieczyszczenia przetwornika obrazu. Jeśli to się stanie, niezbędne jest specjalistyczne czyszczenie. W modelu DMC-L1 problem ten został rozwiązany poprzez zastosowanie filtra fal naddźwiękowych (Supersonic Wave Filter) jako systemu redukcji zanieczyszczeń. Wykorzystuje on wibracje naddźwiękowe do natychmiastowego strząsania wszelkich drobin kurzu, które mogłyby pogorszyć jakość obrazu.

Nowoczesne możliwości korzystania ze zdjęć w domu
Podobnie jak wszystkie modele z serii LUMIX, aparat DMC-L1 obsługuje karty pamięci SD. Jest on ponadto zgodny ze standardem pamięci masowej SD opartym na systemie plików FAT32, w tym z kartami pamięci SD o bardzo wysokiej pojemności, przekraczającej 2 GB (SDHC), które mają niedługo pojawić się na rynku. Fotografie wykonane aparatem LUMIX można wyświetlić na telewizorze plazmowym marki Panasonic, zapisać na dyskach przy użyciu nagrywarki DVD lub wydrukować na drukarce fotograficznej podłączonej do odbiornika TV. Wszystkie te możliwości są efektem dążenia firmy Panasonic do konstruowanie takich urządzeń, które uzupełniają się nawzajem, synergistycznie łącząc swoje funkcjonalności. Dzięki temu tworzą one kompleksowe rozwiązania, które oferuje całą gamę nowych, bardziej interaktywnych zastosowań.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0