Obiektywy
Canon zapowiada 3 nowe obiektywy do filmu i fotografii
Po 3 latach od premiery A7 III, Sony pokazuje wreszcie jego następcę, który ma być lepszy właściwie pod każdym względem. Wyposażony w 33-megapikselową matrycę Sony A7 IV chce być najbardziej uniwersalnym bezlusterkowcem na rynku.
Sony A7 III to bez wątpienia najbardziej popularny aparat ostatnich lat, który na dobre przypieczętował pozycję producenta w świecie bezlusterkowych aparatów. Teraz wreszcie pojawia się jego następca, który kolejny raz ma szansę namieszać na rynku. Czy uda się powtórzyć sukces poprzednika?
Sony A7 IV otrzymał nową 33-megapikselową, stabilizowaną w 5 osiach matrycę BSI-CMOS, wspieraną tym samym co we flagowym modelu Sony A1 procesorem Bionz XR, która pozwoli na fotografowanie w zakresie czułości ISO 100-204800, z prędkością 10 kl./s z pełnym wsparciem opartego o 765 punktów detekcji fazy, czułego do f/22 i -4 EV systemu AF, który także został zaczerpnięty z flagowca i który pozwoli teraz także na śledzenie oczu ptaków. Dzięki implementacji technologii Real Time Tracking i Real Time Eye AF wzrosnąć miała także oferowana przez aparat skuteczność śledzenia, a producent chwali się, że wreszcie poprawił kwestię wolnego ostrzenia w trybie S-AF.
Nowy bezlusterkowiec Sony w znacznym stopniu rozbudowuje też tryb filmowy, który teraz zaoferuje nam opcję zapisu 4K do 60 kl./s (choć niestety z cropem 1,5x), ale co chyba ważniejsze, w 10 bitach i z próbkowaniem 4:2:2, także w kompresji All-i. Co więcej wideo 4K skalowane jest teraz z rozdzielczości 7K, co zapewnić ma oszałamiającą jakość materiałów wideo. Na pokładzie znalazł się także lekki kodek H.265, a aparat otrzymał także profesjonalny profil koloru S-Cinetone, a także udogodnienia w postaci pełnowymiarowego złącza HDMI, kontrolki Tally czy nowego trybu mapowania głębi ostrości, która zaznaczając kolorem ostre i nieostre obszary kadru ma pomóc nam lepiej zorientować się jak rozkłada się ostrość w planie.
Kolejny przedstawiciel serii A7 to także nowe, bardziej dopracowane, uszczelniane i metalowe body z usprawnionym systemem odprowadzania ciepła, do którego budowy w dużej mierze wykorzystano materiały pochodzące z recyklingu. Otrzymujemy większy grip, lepiej zarysowane przyciski, przełącznik trybu foto i wideo czy wreszcie nowy 3,6-milionowy wizjer elektroniczny oraz obracany ekran LCD, który teraz może nareszcie pochwalić się w pełni rozwiniętymi funkcjami dotykowymi. Jest także nowe menu, które mieliśmy już okazję oglądać w przypadku modeli Sony A1 i A7S III, rozbudowane opcje personalizacji, stopka obsługująca cyfrowy interfejs audio, a najbardziej wymagający użytkownicy otrzymują opcję pracy na kartach CFExpress (jedno ze złącz obsługuje zarówno karty SD jak i CFE).
Najnowszy Sony A7 IV to także rozbudowane funkcje łączności, obejmujące nowe szybsze złącze USB-C 3.2, które za pomocą adaptera będzie można podłączyć do portów Ethernet, opcję bezprzewodowego przesyłania materiałów na FTP czy też możliwość wysyłania plików RAW przez aplikację oraz wygodny tethering i streaming.
Wszystko zapowiada się więc na wysoce uniwersalny aparat, który powinien zachwycić zawodowców i zapewnić udaną sukcesję niezwykle bądź co bądź popularnej linii aparatów A7. Przeszkodzić może w tym jednak dość wysoka cena, która wynosi 13500 zł za samo body i 14500 zł za zestaw z obiektywem kitowym.
Nazwa | Sony A7 IV |
Producent | Sony |
Typ aparatu | bezlusterkowiec |
Matryca | Full Frame (35,9 x 24 mm) BSI CMOS |
Matryca | pełna klatka |
Czułość | ISO 800 ISO 1600 ISO 3200 ISO 6400 ISO 12800 ISO 25600 ISO 51200 ISO 102400 (rozszerzona) ISO 204800 (rozszerzona) ISO 50 (rozszerzona) ISO 100 ISO 200 ISO 400 |
Procesor | Bionz XR |
Rozdzielczość maksymalna | 7008 x 4672 |
Formaty obrazu | 3:2 4:3 16:9 1:1 |
Formaty zapisu | RAW JPEG RAW + JPEG HEIF HEIF + RAW |
Balans bieli | auto manualny ustawienie w Kelvinach ustawienia predefiniowane Automatyczny z priorytetem bieli |
Mocowanie obiektywu | Sony E |
Kontrola błysku | TTL Auto Redukcja efektu cz. oczu Synchronizacja z długimi czasami Synchronizacja na drugą kurtynę migawki wymuszona (błysk wypełniający) |
Stabilizacja | tak, pięcioosiowa stabilizacja matrycy 5,5 EV |
Synchronizacja z lampą | 1/250 s |
Tryby ekspozycji | auto P, A, S, M tryby użytkownika |
Karta pamięci | SD/SDHC/SDXC dwa gniazda CFexpress typu A |
Kompensacja ekspozycji | +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Migawka | 1/8000 - 30 s Migawka elektroniczna 1/8000 s - 30 s |
Blokada ekspozycji | półpozycja spustu migawki przycisk AEL |
Zdjęcia seryjne | 10 kl/s |
Pomiar światła | matrycowy centralnie-ważony punktowy uśredniony |
Samowyzwalacz | Tak |
Pomiar ostrości | Detekcja fazy (759 punktów) + detekcja kontrastu. Pokrycie 94% kadru |
Tryb pracy AF | pojedynczy AF ciągły AF śledzący AF wykrywanie twarzy AF dotykowy wykrywanie oka |
Blokada ostrości | półpozycja spustu migawki przycisk AF-Lock |
Podgląd głębi | tak, po zdefiniowaniu przycisku |
Wizjer | wizjer elektroniczny 100% krycia kadru 3,69 Mp powiększenie 0,78 x |
Ekran LCD | 3-calowy obrotowy dotykowy 1 040 000 punktów |
Rejestracja filmów | Full HD 120 kl./s 4K 60 kl./s |
Złącza | gniazdo mikrofonu gniazdo słuchawek micro USB Wi-Fi HDMI (pełnowymiarowe) Bluetooth USB 3.2 (USB-C) z możliwością zasilania |
Pilot | możliwość sterowania przez Wi-Fi |
GPS | Nie |
Zasilanie | akumulator litowo-jonowy NP-FZ100 |
Wydajność zasilania | 580 zdjeć |
Obudowa | uszczelniona aluminium |
Wymiary | 131 x 96 x 80 mm |
Waga | 659 g |
Stopka akcesoriów | tak |
Gwint statywu | Tak |
Więcej informacji znajdziecie na stronie sony.pl.