Zostań w domu, zamów taniej!
Nie wychodź z domu i zamów online swoje ulubione pisma 20% taniej. Skorzystaj z kodu rabatowego: czytajwdomu

Sony A7S III - filmowy kombajn dla najbardziej wymagających powraca

1

Autor: Maciej Luśtyk

28 Lipiec 2020
Artykuł na: 17-22 minuty

Długo oczekiwany model A7S III wreszcie ujrzał światło dzienne. Względem poprzednika oferuje masę usprawnień, ale czy wystarczą one, by spełnić oczekiwania profesjonalnych filmowców, którzy na następcę modelu A7S II musieli czekać kilka lat?

Co musisz wiedzieć:
  • 12-megapikselowa matryca BSI-CMOS z zakresem czułości ISO 80-102400 (rozszerzane do ISO 40-409600) i większym rozmiarem sensela
  • Nowy 8-krotnie bardziej wydajny procesor BIONZ XR
  • 5-osiowy system stabilizacji wspierany stabilizacją cyfrową
  • 1000 zdjęć RAW w serii (10 kl./s)
  • Nowy układ menu
  • Wizjer elektroniczny 9,44 Mp i obracany ekran
  • Filmy 4K 120 kl./s, Full HD 240 kl./s
  • 10-bitowe próbkowanie 4:2:2 dla każdego trybu zapisu
  • Możliwość wypuszczenia 16-bitowego materiału 4K 60 kl./s RAW na zewnętrzne rekordery
  • Usprawniony system śledzenia AF
  • Sloty obsługujące zarówno karty SD jak i CFexpress typu A
  • Do 95 minut nagrywania, lub 600 zdjęć na jednym ładowaniu
  • Cena: 19 500 zł

Niegdyś Sony A7S II uważany był za najdoskonalszy aparat do filmowania. Od czasu jego premiery minęło już jednak 5 lat i obraz rynku fotograficznego mocno się zmienił, a zwłaszcza w ostatnim czasie producenci podkręcili tempo nadrabiania zaległości w zakresie trybu filmowego Czy wobec tego nowy Sony A7S III ma do zaoferowania coś, co na powrót przyciągnie do konstrukcji wymagających twórców wideo? Wygląda na to, że ma spore szanse.

Rozdzielczość matrycy to nadal 12 Mp, ale zmieniło się prawie wszystko

Podobnie jak w przypadku poprzednika, za obrazowanie odpowiada tu 12-megapikselowy sensor pełnoklatkowy Exmor R. Tym razem jest to jednak sensor w technologii BSI, wspierany nowym, do 8 razy bardziej wydajnym procesorem BIONZ XR. W rezultacie, otrzymać mamy lepszą jakość, znacznie krótszy czas próbkowania (niezauważalny efekt rolling shutter) i niezwykłą wydajność trybu seryjnego - zapis do 1000 nieskompresowanych RAW-ów w jednej serii (maksymalnie 10 kl./s).

Sama matryca oferuje teraz jednak większe piksele i według producenta oferować ma zakres dynamiczny rzędu 15 EV (w przypadku filmowania). Jeżeli zaś chodzi o pracę w słabym świetle, sensor umożliwia fotografowanie w zakresie czułości ISO 80-102400 (rozszerzane do ISO 80-409600). Dodatkowo, tym razem 5-osiowy system stabilizacji sensora, wspierany jest także stabilizacją cyfrową, która przy niewielkim zawężeniu pola widzenia zaoferować ma nam rezultaty zbliżone do używania gimbala.

Oprócz tego, nowy Sony A7S III to pierwszy po zaprezentowanych w ostatnim czasie modelach Canona aparat, który pozwala na zapis zdjęć w 10-bitowym formacie HEIF.

Wewnętrzny zapis 4K 120 kl./s. Na rekordery wypuścimy z kolei sygnał 4K 60 kl./s RAW

W kwestii możliwości filmowych aparat pozwala na rejestrację klipów w rozdzielczości 4K z prędkością do 100/120 kl./s (PAL/NTSC) i do 240 kl./s w jakości Full HD, w kompresji All-i i Long GOP, z przepływnością sięgającą 600 Mb/s (w przypadku maksymalnej rozdzielczości). Co ważne, w każdym z tych trybów możemy skorzystać z 10-bitowego próbkowania 4:2:2 z wewnętrznym zapisem na kartę. Na najbardziej wymagających czeka z kolei możliwość wypuszczenia materiału 4K 60 kl./s RAW przez HDMI (złącze pełnowymiarowe) na zewnętrzny rekorder Atomos Ninja.

Oprócz tego, producent oferuje zapis w bardziej przyjaznym pod względem wielkości pliku kodeku H.265 (HEVC), usprawniony profil S-Log3 (odpowiadający tym z profesjonalnych kamer Sony), nowe profile kolorystyczne obrazu, zapis HLG, a także nowy system odprowadzania ciepła, który pozwolić ma na godzinę rejestracji filmów w maksymalnej rozdzielczości bez przegrzewania sensora. W ofercie pojawia się także opcjonalny interfejs audio, który umożliwia 4-kanałową rejestrację 24-bitowego dźwięku.

Wsparciem dla trybu filmowego ma być także usprawniony, czuły do -6 EV układ autofokusu, bazujący na 759 punktach detekcji fazy, 425 punktach detekcji kontrastu i pokrywający w sumie 92% kadru. Według producenta skuteczność śledzenia oka została zwiększona o 30% względem ostatnich modeli, a znacznie lepiej działać ma także system śledzenia, oparty o dotykowe wybieranie obiektów na ekranie LCD.

Deklasujący rywali wizjer, obracany ekran i nowe karty CFexpress typu A

Widocznym zmianom uległa także sama konstrukcja aparatu. Pod względem ergonomii aparat prezentuje się niemal identycznie jak Sony A7R IV. Wyjątkiem jest duży, dedykowany przycisk nagrywania na górnym panelu, a także nowy układ ekranu i wizjera elektronicznego. Ekran LCD jest teraz obracany, co zapewne ułatwi tworzenie vlogów i w pełni dotykowy, co powinno na dobre zakończyć narzekania użytkowników w zakresie obsługi.

Jeśli zaś chodzi o wizjer elektroniczny, otrzymujemy najdoskonalszy obecnie na rynku układ o oszałamiającej rozdzielczości 9,44 Mp i powiększeniu 0,9 x. Dodatkowo oferuje specjalny tryb dla osób noszących okulary, w którym wyświetlany obraz będzie nieco pomniejszony, a przez to łatwiejszy do ogarnięcia z większej odległości.

Wreszcie też otrzymujemy nowy układ menu, którzy dzięki pionowej orientacji zakładek i lepszemu pogrupowaniu poszczególnych pozycji okazać ma się dużo bardziej przystępny. Mamy też możliwość rozdzielenia funkcjonalności podręcznego menu Fn dla trybów foto i wideo.

Nowością są także formaty obsługiwanych nośników pamięci. Otrzymujemy bowiem dwa wejścia na karty SD, które będą obsługiwać także zupełnie nowe, pokazane dzisiaj nośniki CFexpress typu A, które będąc mniejszymi, osiągać mają prędkości odczytu i zapis rzędu 800 i 700 MB/s i oferować pojemności 80 lub 160 GB. Dedykowany czytnik oferować ma też niemal dwukrotnie większą szybkość transferu niż w przypadku kart SD. Z pewnością z tego faktu ucieszą się osoby, dla których praca z materiałami 4K to codzienność.

Lepsza optymalizacja poboru energii i możliwość zasilania przez USB-C

Usprawnieniu uległ też czas pracy na baterii. Według deklaracji producenta na jednym ładowaniu powinniśmy być teraz w stanie nagrać do 95 minut materiału wideo lub wykonać około 600 zdjęć. Warto nadmienić, że nie zmienia się przy tym format baterii - nadal będziemy mogli korzystać z dobrze znanych akumulatorów NP-FZ100.

Dodatkowo, baterię będziemy mogli teraz ładować przez złącze USB-C, które pozwalać ma także na stałe zasilanie aparatu.

Cena i dostępność

Sony A7S III debiutuje na rynku w cenie 19 500 zł. Z jednej strony to dużo, ale biorąc pod uwagę możliwości obecnych na rynku konstrukcji konkurencji, jest to cena jak najbardziej akceptowalna. Nowy korpus trafi na sklepowe półki we wrześniu 2020 roku.

Specyfikacja:

Nazwa Sony A7S III
Producent Sony
Typ aparatu bezlusterkowiec
Matryca BSI CMOS
Pełnoklatkowa matryca Exmor CMOS (35,9 x 24 mm)
Efektywna rozdzielczość 12 Mp
Matryca pełna klatka
Czułość ISO 80
ISO 40 (rozszerzona)
ISO 100
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400
ISO 12800
ISO 25600
ISO 51200
ISO 102400
ISO 204800 (rozszerzona)
ISO 409600 (rozszerzona)
Procesor BIONZ XR
Rozdzielczość maksymalna 4240 x 2832 px
Formaty obrazu 3:2
4:3
16:9
1:1
Formaty zapisu RAW
JPEG
RAW + JPEG
HEIF
Kompresja fine
normal
extra fine
Mocowanie obiektywu Sony E
Lampa błyskowa brak
Stabilizacja tak, pięcioosiowa
stabilizacja matrycy
5,5 EV
Synchronizacja z lampą 1/250 s
Tryby ekspozycji P, A, S, M
Karta pamięci SD/SDHC/SDXC
dwa gniazda
CFexpress typu A
Kompensacja ekspozycji +/- 5 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Migawka 1/8000 - 30 s
Migawka elektroniczna 1/8000 s - 30 s
Blokada ekspozycji półpozycja spustu migawki
przycisk AEL
Bracketing ekspozycji 3, 5 klatek +/- 0,3 / 0,7 / 1 EV
Zdjęcia seryjne 10 kl/s
Pomiar światła matrycowy
centralnie-ważony
punktowy
uśredniony
ważony względem jasnych partii obrazu
Samowyzwalacz Tak
Pomiar ostrości Detekcja kontrastu (425 punktów) + detekcja fazy (759 punktów), czułość do -5 EV
Tryb pracy AF pojedynczy AF
ciągły AF
śledzący AF
wykrywanie twarzy
AF dotykowy
wykrywanie oka
Blokada ostrości półpozycja spustu migawki
przycisk AF-Lock
Podgląd głębi tak
Wizjer wizjer elektroniczny
powiększenie 0,9 x
9 440 000 punktów
Ekran LCD 3-calowy
obrotowy
dotykowy
1,44 Mp
Rejestracja filmów XAVC S (H.264), XAVC HS (H.265)
All-I / Long GOP
4K, 120/100 kl./s, 10-bit 4:2:2
Full HD 240/200 kl./s, 10-bit 4:2:2
16-bit 4K RAW 60 kl./s na zewnętrzny rekorder
Złącza gniazdo mikrofonu
gniazdo słuchawek
Wi-Fi
HDMI (pełnowymiarowe)
Pilot możliwość sterowania przez Wi-Fi
GPS Nie
Zasilanie NP-FZ100
Wydajność zasilania 600 zdjęć / 95 min rejestracji wideo (wg CIPA)
Obudowa magnezowa
uszczelniona
Wymiary 129 x 97 x 81 mm
Waga 699 g
Stopka akcesoriów tak
Gwint statywu Tak

Więcej informacji o aparacie znajdziecie na stronie sony.pl.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Fujifilm GFX100 IR - 400-megapikselowe zdjęcia w podczerwieni
Fujifilm GFX100 IR - 400-megapikselowe zdjęcia w podczerwieni
Fujifilm pragnie wejść na rynek specjalistycznej fotografii średnioformatowej. Nowy model GFX100 IR pozwoli na wykonywanie zdjęć w podczerwieni nawet w rozdzielczości...
6
0
Sony FX6 - wszystko, czego potrzebujesz na wejście w świat profesjonalnego wideo
Sony FX6 - wszystko, czego potrzebujesz na wejście w świat profesjonalnego wideo
Najnowsza kamera Sony FX6, będąca bezpośrednią konkurencją dla takich konstrukcji jak Canon C70 czy Red Komodo, ma zamiar stać się pierwszym wyborem dla twórców...
9
0
Leica Q2 Monochrom - pełnoklatkowy kompakt z czarno-białą matrycą
Leica Q2 Monochrom - pełnoklatkowy kompakt z czarno-białą matrycą
Na ten dzień czekało pewnie wielu fanów fotografii czarno-białej. Na rynku debiutuje pełnoklatkowa Leica Q2 w wersji Monochrom, z 47-megapikselową matrycą. Zobaczcie...
29
7
Powiązane artykuły