Konica Minolta Dynax 5D - lustrzanka ze stabilizacją po raz drugi

Konica Minolta prezentuje drugą po znakomitym Dynaksie 7D lustrzankę cyfrową - bardziej amatorski model Dynax 5D. Aparat został co prawda wyposażony w taką samą 6-megową matrycę, ale jest o ponad 1/5 mniejszy od 7D i ma mniej bezpośredni interfejs. Najważniejsza wiadomość brzmi jednak następująco - nie zrezygnowano ze stabilizacji obrazu wbudowanej w korpus.
Konica Minolta prezentuje lustrzankę cyfrową Dynax 5D. Jest to drugi tego typu aparat tej marki po znakomitym Dynaksie 7D. Dzisiejsza premiera jest jednak skierowana do zupełnie innego użytkownika - z założenia bardziej amatorski Dynax 5D został co prawda wyposażony w taką samą 6-megową matrycę, ale jest o ponad 1/5 mniejszy od 7D i ma mniej bezpośredni interfejs. Najważniejsza wiadomość brzmi jednak następująco - Dynax 5D też ma wbudowaną w korpus stabilizację obrazu Anti-Shake. Jeszcze dziś zamieścimy krótki test Dynaksa 5D opisujący pierwsze wrażenia z fotografowania przedprodukcyjnym egzemplarzem.

Konica Minolta Dynax 5D

Konica Minolta Dynax 5D to lustrzanka z tej samej półki, co np. Nikon D50. Jednak wśród konkurencji wyróżnia się jedną, podstawową funkcją - wspomnianą już stabilizacją wbudowaną w korpus. Anti-Shake umożliwia fotografowanie z ręki przy długich czasach bez konieczności inwestowania w drogie obiektywy ze stabilizacją. Zresztą osoby lubiące fotografować w słabym świetle obiektywami stałoogniskowymi raczej nie doczekają się choćby 35 mm f/2 ze stabilizacją (vide ostatni felieton Mike'a Johnstona z cyklu Fotograf niedzielny). Krótko mówiąc - rewelacja. Cieszy fakt, że firma postanowiła nie rezygnować ze swojego sztandarowego rozwiązania projektując mniej zaawansowane rodzeństwo dla Dynaksa 7D.

Dzisiejsza premiera jest mniejsza i lżejsza od swojego poprzednika o 22%, co jest możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu włókna szklanego. Wygodny, duży, gumowany uchwyt umożliwia komfortowe trzymanie aparatu, a umieszczony pod kciukiem przycisk funkcyjny ułatwia dostęp do menu, w którym wprowadzamy zmiany ważniejszych parametrów ekspozycji. Na szczęście dostęp do czułości i balansu bieli jest bezpośredni i służą do tego odpowiednio specjalny przycisk i pokrętło - brawo. Tak jak w Dynaksie 7D najnowsza lustrzanka ze stajni Koniki Minolty nie ma monochromatycznego wyświetlacza na górnej ściance - jego funkcję spełnia duży (bo 2,5-calowy) ekran LCD umieszczony z tyłu. Ma on tę samą wielkość co u starszego brata, ale niestety niższą rozdzielczość. Producent chwali się, że LCD został pokryty odporną na zarysowania powłoką. W informacji prasowej podkreślono również wykorzystanie technologii przetwarzania obrazu CxProcess III.

Konica Minolta Dynax 5D

Wraz ze zmniejszeniem wymiarów i zmianą interfejsu - i tym samym skierowaniem Dynaksa 5D do mniej zaawansowanego użytkownika - pojawiły się oczywiście programy tematyczne. Niestety zmiany nie ominęły też wizjera (choć można się tego było oczywiście spodziewać). Wielki jak telewizor obraz z modelu Dynax 7D został zastąpiony standardowym w tej klasie aparatów układem luster i powiększeniem 0,83 x. Co ciekawe, w odróżnieniu od konkurencji Konica Minolta zapisuje zdjęcia nie na kartach Secure Digital, ale na znacznie bardziej jeszcze rozpowszechnionych, "poważniejszych" nośnikach CompactFlash. Świadomie nie podajemy w niniejszym tekście bardziej szczegółowych informacji technicznych, ponieważ wszystko można znaleźć w pełnych specyfikacjach i obszernej informacji prasowej producenta poniżej.

Konica Minolta Dynax 5D trafi do sprzedaży w Polsce w zestawie z obiektywem AF DT Zoom 18-70 mm f/3,5-5,6 (D) już na początku września tego roku. Całość ma kosztować 3999 zł. Biorąc pod uwagę unikalność stabilizacji obrazu wbudowanej w korpus, możemy się chyba spodziewać dość dużego zainteresowania najnowszą propozycją firmy.

Poniżej zamieszczamy pełne specyfikacje opisywanego aparatu oraz niezwykle obszerną informację prasową producenta. Przypominamy jednocześnie, że jeszcze dzisiaj na łamach Fotopolis ukaże się krótki artykuł z pierwszymi wrażeniami z użytkowania Koniki Minolty Dynax 5D - na razie mieliśmy do dyspozycji egzemplarz przedprodukcyjny.

NazwaKonica Minolta Dynax 5D
TypLustrzanka cyfrowa z wymienną optyką
Efektywna rozdzielczość6,1 Mp
SensorCCD 23,5 mm x 15,7 mm, 6,3 MP (6,1 MP efektywnych)
PamięćCompactFlash typu I i II, Microdrive, SD / MMC z opcjonalnym adapterem SD-CF1
Rozdzielczość3008 x 2000, 2256 x 1496, 1504 x 1000
Formaty zapisu obrazuJPEG, RAW (DCF 2.0, DPOF 1.1, Exif 2.21)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiStandard, Fine, Extra-Fine, RAW, RAW+JPEG
ObiektywBagnet Minolta A
Stabilizacja obrazutak
Zoom cyfrowyb.d.
Przysłonab.d.
Migawka30 s - 1/4000 s, B
Tryby ekspozycji
  • Program podstawowy
  • program elastyczny (z shiftem)
  • preselekcja przysłony
  • preselekcja czasu
  • tryb manualny
  • programy tematyczne: portret, sport, krajobraz, zachód słońca, nocny portret
Pomiar światła
  • Wewnętrzny TTL: 14-segmentowy, skoncentrowany, punktowy
  • zakresx pomiaru: od 1 EV (4 EV przy pomiarze punktowym) do 20 EV przy ISO 100 i obiektywie f/1,4
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjiPrzez naciśnięcie spustu do połowy, przycisk AEL
Autobracketing3 klatki co 0,3 lub 0,7 EV
Metody pomiaru ostrościb.d.
Tryby pracy autofocusa
  • Detekcja fazowa TTL
  • 9 czujników liniowych na CCD (8 liniowych i 1 krzyżowy)
  • od -1 EV do 18 EV (ISO 100)
  • tryby AF-A, AF-C, AF-S, DMF
  • podświetlanie aktywnego punktu
  • śledzenie
  • wspomaganie wbudowaną lampą błyskową od 1 m do 5 m
Manual focusTryb manualny, tryb DMF (przeostrzanie po ustawieniu ostrości przez system AF)
Blokada ostrościPrzez naciśnięcie spustu do połowy
Podgląd głębiTak
CzułośćAuto, ISO 100 / 200 / 400 / 800 / 1600 / 3200
Balans bieliAuto, słońce, chmury, cień, światło żarowe, światło jarzeniowe, flash, bracketing, korekta ustawień predefiniowanych, ustawienie użytkownika, Zone Matching
EfektyTryby kolorów:
  • Natural
  • Natural Plus
  • portret
  • krajobraz
  • zachód słońca
  • zdjęcia nocne
  • nocny portret
  • cz-b
  • Adobe RGB
  • Adobe RGB z profilem zapisanym w pliku
Poza trybami Adobe RGB wszystkie inne wykorzystują przestrzeń barwną sRGB.
Korekta obrazuKontrast, nasycenie, wyostrzenie - 5 poziomów
Zdjęcia seryjneMaks. ok. 3 kl./s
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD2,5-calowy LCD TFT, 115 tys. pikseli
Synchronizacja z lampą1/160 s (Anti-Shake wyłączony), 1/125 s (Anti-Shake włączony)
Lampa błyskowaWbudowana: LP 12 (ISO 100), ręcznie podnoszona, czas ładowania ok. 3 s
Kontrola błysku
  • ADI / pomiar przedbłysku TTL
  • korekta siły błysku +/- 2 EV co 1/3 EV
  • błysk wypełniający
  • redukcja czaerwonych oczu
  • synchronizacna na drugą kurtynę migawki
  • synchronizacja z długimi czasami migawki
  • synchronizacja HSS z lampami zewnętrznymi Program Flash 5600HS(D) i 3600 HS(D) (do 1/4000 s
  • sterowanie bezprzewodowe
Stopka akcesoriówGorąca stopka
MatówkaDrobnosferyczna Accu Matte
Lustrob.d.
Wizjer
  • Optyczny, niewymienny, z układem luster
  • pole widzenia 95 %
  • powiększenie 0,83 x z obiektywem 50 mm na nieskończoność
  • korekta od -2,5 do +1 D
Punkt ocznyOk. 20 mm od okularu, ok. 16 mm od muszli ocznej przy korekcji -1 D
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzania
  • Zdjęcie pojedyncze (samo zdjęcie, zdjęcie plus informacja)
  • histogram z zaznaczeniem przekroczenia granicy jasości
  • indeks (4,9 lub 16 klatek)
  • powiększenie (maks. 5 x)
  • przeglądanie plików
  • slideshow
  • obracanie (ręczne, automatyczne)
Samowyzwalacz2 lub 10 s ze wstępnym podnoszeniem lustra
ZłączaUSB 2.0 Full-Speed (prędkość USB 1.1) / wyjście wideo (PAL/NTSC)
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy NP-400, opcjonalny zasilacz sieciowy 6V/2A
Wydajność zasilania (zdjęcia)550 (CIPA), 700 (Konica Minolta)
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczne0 - 40 stopni Celsjusza
Gwint statywuTak
ObudowaZ włókna szklanego
Wymiary130,5 mm x 92,5 mm x 66,5 mm
Waga590 g (bez akumulatora i karty), 680 g (z akumulatorem i kartą)
AkcesoriaW zestawie:
  • akumulator NP-400
  • ładowarka BC-400
  • passek WS-5
  • muszla oczna EC-1500
  • dekiel na korpus BDC-1000
  • kabel USB-3
  • kabel wideo VC-500
  • dekiel na sanki SC-1000
  • dekiel na wizjer
  • uchwyt wężyka spustowego
  • CD-ROM z oprogramowaniem
Oprogramowanieb.d.
UwagiStabilizacja matrycy CCD Anti-Shake (należy ją wyłączyć podczas fotografowania obiektywem AF Macro Zoom 1x - 3x), Exif Print, PRINT Image Matching III, Pictbridge
Ocena w teście DIWA75%
Test Fotopolis3395
Artykuł na Fotopolis3176


KONICA MINOLTA Dynax 5D
Kompaktowa, zaawansowana lustrzanka cyfrowa wyposażona w zintegrowany system stabilizacji obrazu Anti-Shake


Po udanym wprowadzeniu na rynek pierwszej na świecie lustrzanki cyfrowej z wbudowanym systemem stabilizacji obrazu, Dynax 7D, koncern Konica Minolta ma przyjemność przedstawić kolejny model, Dynax 5D ? zaawansowaną lustrzankę cyfrową z systemem wymiennej optyki, łączącej zaawansowaną technologię optoelektroniczną z komfortem i łatwością użytkowania.

Dynax 5D jest kolejnym aparatem cyfrowym koncernu Konica Minolta wyposażonym w rewolucyjny system stabilizacji Anti-Shake, pozwalający zmniejszyć poruszenia aparatu powstające podczas fotografowania w słabych warunkach oświetleniowych, bardzo pomocny przy stosowaniu teleobiektywów lub obiektywów makro. Stabilizacja Anti-Shake umożliwia fotografowanie przy dłuższych czasach otwarcia migawki - nawet ośmiokrotnie dłuższych niż zwykle. Umożliwia to uzyskiwanie doskonałych wyników podczas fotografowania z ręki, szczególnie w trudnych sytuacjach oświetleniowych. Technologia Anti-Shake została wybrana "Europejską Innowacją Fotograficzną roku 2004 - 2005" przez zrzeszenie EISA.
Najwyższą jakość obrazu umożliwiają przetwornik CCD o efektywnej liczbie pikseli wynoszącej 6,1 miliona, szybki procesor obrazowy oraz opracowana w laboratoriach Konica Minolta technologia przetwarzania obrazu CxProcess (TM) III, zapewniająca naturalne odwzorowanie barw w sposób maksymalnie zbliżony do ludzkiego wzroku.

Aparat wyposażony jest w bardzo duży, 2,5-calowy monitor LCD, ułatwiający poruszanie się w menu, dokładną ocenę zarejestrowanych obrazów oraz zapewniający pełną informację o ustawieniach aparatu i parametrach zdjęciowych.

DYNAX 5D to doskonale wyposażona, zaawansowana lustrzanka cyfrowa ukryta w kompaktowym korpusie, ułatwiającym obsługę i przenoszenie sprzętu. System stabilizacji obrazu Anti-Shake wbudowany w korpus aparatu, jest skuteczny z każdym obiektywem DYNAX*, od makro do superteleobiektywu. Korpus aparatu zbudowany został z bardzo wytrzymałego włókna szklanego, dzięki czemu możliwe było zmniejszenie wymiarów i wagi o 22% w stosunku do modelu Dynax 7D. Metalowe chassis zmniejsza niekorzystny wpływ fal elektromagnetycznych na wewnętrzne układy elektroniczne. Ergonomicznie ukształtowany uchwyt pokryty gumą poprawia stabilność i zapewnia pewne trzymanie aparatu. Aparat, oferowany w zestawie zawierającym nowy, standardowy obiektyw AF DT Zoom 18-70 mm f/3,5-5,6 (D), pojawi się w sprzedaży na początku września b.r., w cenie sugerowanej 3999 zł brutto.


Główne cechy
  1. Zintegrowany mechanizm stabilizacji obrazu, wykorzystujący zmianę położenia matrycy CCD, Anti-Shake.
  2. Intuicyjna, prosta obsługa oraz stylowy, kompaktowy i lekki korpus.
  3. Wysoka jakość obrazu dzięki przetwornikowi CCD o rozdzielczości 6,1 miliona pikseli oraz technologii przetwarzania obrazu CxProcess (TM) III.
  4. Komfortowy 2,5-calowy barwny monitor LCD, ułatwiający zmianę ustawień zdjęciowych i dokładną ocenę zapisanych obrazów.
  5. Duże możliwości zdjęciowe oraz wszechstronne funkcje przetwarzania cyfrowego dla sprostania różnorodnym wymaganiom użytkowników.
  6. Pełna zgodność z systemem wymiennych obiektywów Dynax*.
  7. Funkcje

    Mechanizm stabilizacji obrazu Anti-Shake, zgodny z systemem wymiennych obiektywów Dynax*

    Dynax 5D wykorzystuje rewolucyjną technologię stabilizacji obrazu zastosowaną w modelu Dynax 7D - pierwszej na świecie lustrzance cyfrowej wyposażonej w zintegrowany system stabilizacji Anti-Shake. Technologia Anti-Shake została wybrana "Europejską Innowacją Fotograficzną roku 2004 - 2005" przez zrzeszenie EISA.

    Dzięki wbudowaniu mechanizmu Anti-Shake w korpus aparatu, szansa wykonania udanego, nieporuszonego zdjęcia jest równie wysoka z każdym rodzajem obiektywu: zoomem, standardowym lub teleobiektywem. Ponieważ system Anti-Shake pozwala stosować czasy otwarcia migawki nawet ośmiokrotnie dłuższe (do 3 stopni EV) niż w innych, zwykłych lustrzankach cyfrowych, znacznie łatwiej fotografować w pomieszczeniach lub w słabym oświetleniu, bez użycia lampy błyskowej. Teraz, zamiast martwić się możliwością poruszenia aparatu, można skoncentrować się całkowicie na fotografowaniu. System Anti-Shake może być włączony lub wyłączony przyciskiem znajdującym się na tylnej ściance. Gdy jest on aktywny, w wizjerze aparatu wyświetlane są odpowiednie wskaźniki.


    Wytrzymały, kompaktowy korpus z wygodnym uchwytem
    Dynax 5D nie jest plastikową zabawką. Jego korpus zbudowany został z bardzo wytrzymałego włókna szklanego, dzięki czemu możliwe było zmniejszenie wymiarów i wagi o 22% w stosunku do modelu Dynax 7D. Metalowe chassis zmniejsza niekorzystny wpływ fal elektromagnetycznych na wewnętrzne układy elektroniczne, natomiast ergonomiczny uchwyt powleczony gumą zapewnia idealne trzymanie aparatu.

    Duży przetwornik CCD oraz zaawansowana technologia przetwarzania obrazu
    Wysoka rozdzielczość oraz szeroki zakres dynamiki zastosowanego w Dynax 5D przetwornika CCD wielkości 6,1 miliona pikseli, umożliwiają rejestrowanie obrazów, z wyjątkowo wiernie oddanymi detalami i naturalną barwą skóry. Opracowana w laboratoriach Konica Minolta technologia przetwarzania obrazu CxProcess III optymalizuje cztery podstawowe czynniki: ostrość brzegową, odwzorowanie barw, odwzorowanie przejść tonalnych oraz poziom szumu.

    2,5-calowy monitor LCD z wyświetlaczem nawigacyjnym
    Bardzo duży, 2.5-calowy monitor LCD czyni przeglądanie zdjęć czystą przyjemnością. W trybie zapisu, ekran wyświetla szczegółowe informacje dotyczące aktualnych ustawień w dużej, czytelnej formie oraz automatycznie przełącza format wyświetlania danych na pionowy po zmianie położenia aparatu. Wśród wielu funkcji warto wymienić możliwość szybkiego przeglądania zawartości katalogów na karcie pamięci oraz nowy interfejs sterowania, ułatwiający poruszanie się w menu i szybką zmianę ustawień. Bardzo duży monitor wyróżnia Dynax 5D wśród konkurencyjnych aparatów.
    Dodatkowo, ekran monitora chroniony jest twardą, bardzo odporną na zarysowania, powłoką oraz wyłącza się automatycznie dla oszczędzenia energii po przyłożeniu oka do wizjera.


    Zaawansowane funkcje sterowania i pełna paleta narzędzi korekcji obrazu
    Cyfrowe programy tematyczne ułatwiają uzyskiwanie optymalnych rezultatów w szerokim zakresie sytuacji zdjęciowych, zwłaszcza początkującym użytkownikom. Zamiast żmudnego zmieniania poszczególnych ustawień, wystarczy obrócić pokrętło trybów na odpowiedni program tematyczny, który odpowiada fotografowanej sytuacji.

    Oprócz cyfrowych programów tematycznych, DYNAX 5D oferuje sterowanie przetwarzaniem cyfrowym. Można korygować kontrast, nasycenie barw oraz ostrość, w każdym z dziesięciu trybów barwnych, dla uzyskania żądanego efektu.

    Wydzielone pokrętło sterowania balansem bieli pozwala na uzyskanie naturalnego odwzorowania barw w różnorodnych sytuacjach. Oprócz automatycznego doboru balansu bieli (AWB), dostępnych jest również sześć ustawień zdefiniowanych (PWB), własne ustawienia kalibracji, korygowanie dominanty barwnej przez cyfrowe filtry kompensacyjne CC oraz bezpośredni sposób ustawiania temperatury barwowej, w odstępach 100 stopni K. Można również użyć bracketingu balansu bieli dla rejestracji serii trzech obrazów, z których można wybrać ten, którego kolorystyka najbardziej nam odpowiada.

    Osiągnięcie właściwego naświetlenia często bywa skomplikowane, na przykład podczas fotografowania ciemnych obiektów na tle ciemnego tła. W aparacie DYNAX 5D, dostępne jest gotowe rozwiązanie tego problemu, noszące nazwę metody Zone Matching, które automatycznie koryguje problemy "wypalenia" szczegółów w światłach lub utraty detali w cieniach, często występujące przy jednolicie jasnych lub ciemnych scenach. Metoda ta oparta jest na systemie strefowym, sformułowanym przez wybitnego fotografa amerykańskiego, Ansela Adamsa.


    Łatwa, intuicyjna obsługa
    Szybki system autofokus, złożony z dziewięciu oddzielnych czujników AF, pokrywa duży obszar pola widzenia, umożliwiając nastawianie ostrości na obiekty położone poza centrum kadru. Daje on również elastyczność kadrowania, pozwalając wybrać ręcznie jeden z dziewięciu czujników AF. Dodatkowo, układ Predictive Focus Control pomaga uzyskać ostre obrazy poruszających się obiektów dzięki zastosowaniu wydajnych algorytmów do obliczania prędkości i kierunku poruszania się obiektu.

    DYNAX 5D pozwala zarejestrować obrazy seryjne z prędkością 3 klatek na sekundę (do 24 zdjęć w trybie Large/Standard JPEG). To idealny sposób na uchwycenie "magicznych momentów" w trakcie fotografowania wydarzeń sportowych, dziecięcych zabaw lub szybko dziejących się zdarzeń. Duża prędkość zapisu danych umożliwia szybkie rozpoczęcie kolejnej serii zdjęć.

    Ergonomicznie rozmieszczone elementy sterowania czynią z DYNAX 5D aparat wyjątkowo komfortowy w obsłudze. Duże, wyraźnie oznaczone pokrętła, ułatwiają zmianę parametrów naświetlenia i ustawień balansu bieli. Dodatkowo, przyciski korekcji naświetlenia, pamięci pomiaru oraz funkcyjny umieszczone są w miejscach, gdzie łatwo nimi operować.
    Wygodnie umieszczony przycisk funkcyjny zapewnia natychmiastowy dostęp do kluczowych ustawień. Wystarczy go nacisnąć, aby na monitorze LCD zostało wyświetlone czytelne menu, w którym szybko można zmienić pole autofokusa, tryby ustawiania ostrości i pomiaru światła, wartość korekcji błysku, tryby barwne oraz stopnie kontrastu, ostrości i nasycenia barw.

    Celownik, wyświetlający również niezbędne informacje o parametrach zdjęciowych, zapewnia krystalicznie czysty podgląd fotografowanego obiektu. Układ celowniczy posiada nowoczesną, bardzo jasną matówkę typu
    Acute Matte, znacznie ułatwiającą kontrolę ustawienia ostrości.

    Dynax 5D wyposażony jest także w nowy system celowniczy wykorzystujący dachowy, pentagonalny układ luster napylanych srebrem, który umożliwił zmniejszenie rozmiarów aparatu.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
11
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0