Nie żyje Marian Schmidt - legenda polskiej fotografii. Miał 73 lata

Nie żyje Marian Schmidt - legenda polskiej fotografii. Miał 73 lata

Fotografia humanistyczna, portret i metafora w pejzażu, to trzy główne kierunki twórczości Mariana Schmidta - założyciela i dyrektora Warszawskiej Szkoły Fotografii i Grafiki Projektowej. Nazywał siebie „wędrowcem szukającym skarbów życia codziennego“.

Marian Schmidt urodził się w 1945 roku w Żyrardowie. Po wojnie jego rodzina wyjechała do Francji, stamtąd do Wenezueli, w której spędził dzieciństwo. W 1974 roku, po raz pierwszy od 28 lat przyjechał do Polski. W 1975 roku pracował jako asystent reżysera Jerzego Kawalerowicza w zespole filmowym „Kadr”. Współpracował także z licznymi pismami oraz robił zdjęcia reklamowe. Jednocześnie pracował nad stworzeniem albumu socjologicznego o Polsce, fotografując życie codzienne oraz różne wydarzenia społeczno-polityczne. Dzięki zdjęciom z Polski, fotograf dostał się do dwóch prestiżowych agencji fotograficznych: Black Star w Nowym Jorku i Rapho w Paryżu.

fot. Marian Schmidt, Juwenalia, Kraków, 1976 / album "Inside Poland"

W 1980 roku Marian Schmidt osiedlił się w Paryżu. Kilkanaście lat później powrócił na stałe do Polski razem z rodziną. Był wykładowcą, dyrektorem i założycielem Warszawskiej Szkoły Fotografii i Grafiki Projektowej, gdzie uczył fenomenologii obrazu, transcendencji w sztuce i fotografii ekspresyjnej. Wykładał na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i w łódzkiej Szkole Filmowej, gdzie w 2002 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego w dyscyplinie artystycznej fotografia.

fot. Marian Schmidt, Warszawa-Bródno, 1976 / album "Inside Poland"

- Jestem wędrowcem, fotografując, szukam skarbów życia codziennego. Poluję na perełki. Gdy podróżuję, a przemierzyłem cztery kontynenty, zawsze mam aparat przy sobie. Szukam miejsc, gdzie coś się dzieje - mówił o sobie w jednym z wywiadów. - Jak przygotowuje się do robienia zdjęć? Wyłączam się z rzeczywistości codziennej, która mnie otacza, wchodzę w inny wymiar, inną rzeczywistość. Staram się uchwycić moment, w którym coś dzieje się we wnętrzu człowieka, szukam emocji i wtedy naciskam spust migawki. Ten stan określam jako intensywny moment. Wyczuwam relacje między elementami obrazu - modelem i jego otoczeniem. Na zdjęciach unikam bałaganu, ponieważ chcę, by moje kompozycje były malarskie.

fot. Marian Schmidt , górnik po pracy. Kopalnia węgla kamiennego Siersza. Trzebinia, 1977 / album "Inside Poland"

- Mariana Schmidta można określić jako fotografa, który zatrzymuje na moment to co wymyka się czasowi... Jeżeli Marian Schmidt jest świadkiem momentu, tym ulotnym przejściem między przeszłością i przyszłością, to dlatego, że on sam bez wątpienia nosi w sobie tą wyższą świadomość naszej nietrwałości. W swoim najgłębszym odbiorze naszej ludzkiej kruchości, odczuwa, że każda chwila naszego życia jest darem. Dlatego też nic nie jest bardziej istotne niż nasze przeżycie chwili. Moment jest ostatecznością teraźniejszości - pisał Aimé Esposito-Farèse ("Point Art", nr 11, Paryż 1994/95).

fot. Marian Schmidt, Warszawa-Bródno, 1976 / album "Inside Poland"

Schmidt był autorem wielu albumów: między innymi „Hommes de science: 28 portraits” (Paryż 1990), „Marian Schmidt” (Paryż, 1994), „Niecodzienne rozmowy z ks. Janem Twardowskim” (Warszawa, 2000), czy „Inside Poland“, w którym zaprezentował codzienność komunistycznej Polski.

Miał na swoim koncie ponad sześćdziesiąt prestiżowych wystaw fotograficznych między innymi w Nowym Jorku, Paryżu, Londynie, Tokio, Berlinie, Zurychu, Dublinie, Dreźnie, Wenecji, Charleroi, Warszawie, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, Szczecinie. Jego fotografie znajdują się w zbiorach: Biblioteki Narodowej Paryżu, Biblioteki Historii Współczesnej w Paryżu, belgijskim Muzeum Fotografii w Charleroi, Muzeum Folkwang w Essen, paryskiej Kodak-Pathé, Leica Camera w Wetzlar, Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz w licznych kolekcjach prywatnych  na świecie.

Marian Schmidt zmarł 7 marca 2018 roku. Miał 73 lata.

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Umbrill Active Pack - plecak fotograficzny z poduszką powietrzną
12 Gru 2018
Jeśli nosicie sprzęt w plecaku na pewno nie raz zdarzyło się wam go upuścić, lub o coś mocno uderzyć. W przypadku dobrego insertu, nie powoduje to dużych szkód, ale bezpieczeństwa nigdy za wiele. Dlatego twórcy plecaka Umbrill postawili na rozwiązanie, które od lat sprawdza się na rynku przesyłek.
0
Fotopro X-go Predator i Chameleon - nowa seria statywów podróżnych łączy funkcjonalność z przystępną ceną
12 Gru 2018
Predator i Chameleon to dwa nowe lekkie i kompaktowe statywy z głowicą kulową, stworzone z myślą o podróżnikach i fotografach krajobrazu, zarówno tych korzystających z lekkich bezlusterkowców, jak i użytkowników ciężkich lustrzanek i kamer. Obydwa charakteryzują się bardzo przystępną ceną.
0
Dominik Tarabański w Leica 6x7 Gallery Warszawa. “Pamiętam kto dał mi wiarę, że wszystko jest możliwe”
12 Gru 2018
Już w najbliższy piątek w warszawskiej Leica 6x7 Gallery wernisaż najnowszej wystawy Dominika Tarabańskiego. Osobisty projekt  “Roses fot Mother” to osobliwe kompozycje roślinne tworzone z myślą o bliskiej osobie.
0
Ekosystem Lightrooma doczekał się kolejnej aktualizacji. Wraz z nią otrzymujemy jeszcze większą funkcjonalność i nowe rozwiązania
12 Gru 2018
Adobe udostępniło aktualizacje Lightrooma Classic CC i Lightrooma CC, które zawierają wiele ulepszeń opartych na propozycjach przedstawionych przez fotografów, a także usprawnienia interfejsu i wsparcie dla nowych aparatów i obiektywów.
1