Tomaszem Gudzowaty: "Jako chłopiec marzyłem, by zostać mnichem uprawiającym Kung Fu"

Prezentujemy nagrodzone fotografie Tomasza Gudzowatego z klasztoru Shaolin oraz rozmowę z ich autorem o tegorocznych wyróżnieniach World Press Photo i o najbliższych planach fotografika.

Autor: Marta Majewska

11 Czerwiec 2003
Artykuł na: 6-9 minut

Prezentujemy nagrodzone fotografie Tomasza Gudzowatego z klasztoru Shaolin oraz rozmowę z ich autorem o tegorocznych wyróżnieniach World Press Photo i najbliższych planach.

Jesteś laureatem dwóch nagród: w kategorii Sport za pojedyncze zdjęcie oraz za reportaż. Jak powstawały nagrodzone fotografie?

Tomasz Gudzowaty: Pomysł zrodził się dawno, ale dojrzewał powoli i ciągle brakowało okazji oraz czasu na jego realizację. W zeszłym roku wybrałem się do Mongolii, realizować projekt dotyczący festiwalu Naadam w Mongolii - jest to duże święto narodowe, podczas którego dzieci uczestniczą w niezwykle spektakularnych zawodach: wyścigach konnych, strzelaniu z łuku. Postanowiłem skorzystać z nadarzającej się okazji i przekonałem agencję, dla której pracowałem, że skoro jestem tak blisko, mogę odwiedzić Shaolin. I zostałem tam na dwa miesiące.

Kiedy przyjechałem do Shaolinu miałem wrażenie, że przybyłem tam o dwieście lat za późno. Rzeczywistość jaką zastałem różniła się zdecydowanie od tego, co istniało w mojej wyobraźni.

A jakie były te wyobrażenia?

T.G.: Temat Shaolinu bardzo ewoluował w mojej świadomości. Początkowo, jako mały chłopiec marzyłem oczywiście, żeby zostać mnichem uprawiającym kung fu, potem marzenia zamieniły się w chęć zobaczenia klasztoru na własne oczy i zrobienia zdjęć. Kiedy wreszcie tam dotarłem, okazało się, że zamiast - jak to sobie wyobrażałem - tygodniowego oczekiwania na decyzję mnichów o wpuszczeniu mnie do klasztoru, zastałem... kasę z biletami. Pomyślałem wówczas, że w tym tkwi podwójny potencjał: z jednej strony okazja pokazania tego miejsca jakim ono dzisiaj jest, z umiejętnościami mnichów, z drugiej zaś strony możliwość odnalezienia tego, co wydaje się zaginione w tym miejscu - ducha minionych czasów świetności klasztoru. W wyniku tego powstały dwie różne historie. Dzięki decyzji jurorów World Press Photo 2003 jedna historia, pokazująca mistycyzm tego miejsca, otrzymała drugą nagrodę w kategorii "Sport - reportaż". Natomiast jedna z fotografii z cyklu opowiadającego o współczesnym życiu klasztoru, została uhonorowana pierwszym miejscem w kategorii "Sport - pojedyncze".

Tomasz Gudzowaty - zdjęcie nagrodzone w World Press Photo

fot. Tomasz Gudzowaty, fotografia z cyklu opowiadającego o współczesnym życiu klasztoru została uhonorowana pierwszym miejscem w World Press Photo 2003 2 kategorii "Sport - pojedyncze"
 

Czy werdykt jurorów World Press Photo była dla Ciebie zaskoczeniem?

T.G.: Nie wiem czy w ogóle możemy tu mówić o oczekiwaniu na werdykt jury. Nie robię zdjęć po to, żeby otrzymywać nagrody - to nie jest jakiś wyścig. Choć muszę przyznać, że nagrody są motywacją do dalszej pracy, potwierdzeniem słuszności dokonanego wyboru, natomiast na pewno nie mogą być celem samym w sobie. World Press Photo jest dla mnie miejscem corocznej konfrontacji owoców pracy wszystkich fotografików prasowych z całego świata. Lecz tak naprawdę World Press Photo jest lustrem najważniejszych wydarzeń minionego roku.

Co według Ciebie widać w tym lustrze na tegorocznej edycji konkursu?

T.G.: Rok 2002 nie był rokiem konkretnego, od razu rozpoznawalnego wydarzenia, jak na przykład rok 2001, kiedy tematem większości wyróżnionych prac był atak 11 września i wojna w Afganistanie. Ale dostrzegam pewną wartość w braku jednego motywu tegorocznej edycji. Decyzja jury pokazała, że ważna jest jednostka, że należy ją dostrzec w otaczającym nas świecie. Jurorzy konkursu podpowiadają nam, że być może należałoby odwrócić wzrok od sensacyjnych wydarzeń i przyjrzeć się drugiemu człowiekowi, dostrzec życie codzienne, ludzi, którzy potrzebują pomocy lub serdeczności. Tę tezę potwierdza fotografia nagrodzona tytułem "Zdjęcia roku". Eric Gregorian pokazuje dramat chłopca, jego samotność, głębokie zagubienie. Gdyby nie zrobił tej fotografii, historia chłopca nigdy nie zostałaby poznana ? pozostałby on sam ze swoją tragedią. Rzecz jasna zdjęcie to ma również bardzo uniwersalną wymowę. Myślę, że właśnie takie fotografie głęboko zwiększają naszą wrażliwość na to, co dzieje się wokół nas. Osobiście jestem zdecydowanym przeciwnikiem pogoni za sensacją.

Zobacz wszystkie zdjęcia (13)

Galeria zdjęć Tomasza Gudzowatego nagrodzonych w World Press Photo 2003

Jak myślisz, dlaczego jury zdecydowało się nagrodzić prace wykonane wspólnie przez Ciebie i Roberta Bogusławskiego?

T.G.: Sądzę, że historie o Shaolinie wpisują się w wymowę tegorocznej edycji konkursu, bo pokazuje nam coś, co odchodzi. Jest to w pewnym sensie dokument rejestrujący coś, co za dziesięć lat będzie wyglądało zupełnie inaczej.

Jak Ci się współpracowało z Robertem Bogusławskim?

T.G.: Robert Bogusławski dotarł do naszej agencji dwa lata temu, ale dopiero rok temu odkryliśmy jego fotograficzny talent. Agencja zaufała mu na tyle, że wysłała go razem ze mną do Mongolii. Wysłanie dwóch fotografików podyktowane było tym, że w uchwyceniu wyścigów dzieci na koniach, pomaga funkcjonowanie dwóch reporterów w tym samym czasie: należy na przykład uchwycić zarówno start jak i metę, oddalone od siebie o 25 kilometrów. Sądzę, że rezultaty naszej współpracy są udane. Dobrze się rozumiemy, podobnie widzimy świat. Gdyby było inaczej materiał prawdopodobnie nie powstałby nigdy.

Tomasz Gudzowaty podczas otwarcia wystawy World Press Photo w Warszawie

Jakie są twoje najbliższe plany?

T.G.: O tym się nie mówi. Zdradzę tylko, że chciałbym się na okres kilku lat wyłączyć z bieżących wydarzeń i poświęcić się tylko jednemu tematowi, ale za to z bardzo dużym zaangażowaniem.

Czy zdradzisz nam czego będzie dotyczyć projekt?

T.G.: Mogę powiedzieć jedynie, że będzie on związany z religią.

Tomasz Gudzowaty - życiorys

Tomasz Gudzowaty - portret fotografa

Tomasz Borys Gudzowaty (ur. 19 września 1971 w Warszawie) – polski fotografik, kilkakrotny laureat międzynarodowych nagród World Press Photo

Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Członek ZPAF oraz PAP i European Press Agency. Jest reprezentowany przez agencje Yours Photography i Focus Fotoagentur. Robił zdjęcia m.in. afrykańskich zwierząt, niepełnosprawnych sportowców, mnichów z klasztoru Szaolin, fotografował też najsłynniejsze budowle świata. Jest kilkakrotnym laureatem nagrody fotograficznej World Press Photo.

Fotografie i kontakt do Tomasza Gudzowatego dostępne są na stronie gudzowaty.com. Działalność fotografa możecie śledzić także na jego instagramie: @tomaszgudzowaty.

Artykuły o Tomaszu Gudzowatym opublikowane w Fotopolis:

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Wywiady
Maciej Taichman: "Jestem uzależniony od tworzenia obrazu i nie umiem od tego odejść. Parę razy nawet próbowałem."
Maciej Taichman: "Jestem uzależniony od tworzenia obrazu i nie umiem od tego odejść. Parę razy...
O poszukiwaniu sprzętu idealnego, pogoni za jakością, współczesnych realiach rynkowych i o tym czy średni format może zastąpić profesjonalną kamerę filmową, rozmawiamy z Maciejem Taichmanem -...
55
Viviane Sassen: "Kiedy fotografuję, jestem naprawdę tu i teraz"
Viviane Sassen: "Kiedy fotografuję, jestem naprawdę tu i teraz"
O jej najnowszej retrospektywie, stagnacji i rozwoju na fotograficznej drodze, a także o tym, co irytuje ją w branży modowej, rozmawiamy z jedną z najważniejszych współczesnych artystek...
22
Odnaleźć piękno w fotografii wnętrz. Jak PION Studio zbudowało swoją pozycję na światowym rynku
Odnaleźć piękno w fotografii wnętrz. Jak PION Studio zbudowało swoją pozycję na światowym rynku
Fotografował dla Hermèsa, Amour, NOBU, PURO i innych luksusowych marek oraz hoteli. O ciemnych i jasnych stronach tej branży, ulubionych aparatach oraz kulturze pracy w Polsce i na świecie...
23
Powiązane artykuły