Dimitris Rapakousis: „Styl życia Romów jest całkowicie odmienny od tego, czego oczekujemy”

Swoją karierę zawodową Rapakousis rozpoczął jako fotoreporter pracujący dla czasopism, gazet i międzynarodowych agencji. Najlepiej jednak czuje się w projektach długoterminowych: identyfikowanie problemów, definiowanie tematu i praca nad nim ma dla niego największą wartość.

0
Julia Kaczorowska
2 Listopad 2019
Artykuł na: 4-5 minut

Zagadnienia, które bada, poruszają często wątki marginalizacji i różnorodności. Projekt „Outsiders” rozpoczął się w 2011 roku, po wizycie fotografa w obozowisku Romów.

- Styl życia Romów jest całkowicie odmienny od tego, do czego jesteśmy przyzwyczajeni i czego zwykle oczekujemy. Żyją w biedzie w trudnych warunkach, niemniej jednak zasługują przecież na szacunek i poczucie godności. Czułem, że muszę zanurzyć się głęboko w tę zakorzenioną kulturę wraz z towarzyszącą jej biedą i nędzą. Prawdopodobnie największym wyzwaniem było dla mnie zdobycie ich zaufania - wspomina fotograf.

fot. Dimitris Rapakousis, z projektu "Outsiders"

Jimmy, lider obozowiska, wprowadził Rapakousisa do swojego świata, mimo początkowych wahań. Romowie dzielili się z fotografem swoimi posiłkami, muzyką i ostatecznie swoimi uczuciami. Powierzyli mu swój największy strach: huk buldożerów, które pewnego dnia zniszczą ich skromne domy.

- Żyjąc na marginesie społeczeństwa, Romowie zamieniają marnotrawstwo wielkiego miasta w nowe życie. Podobnie jak my, zakochują się, śmieją i walczą o przetrwanie, trwając w nienagannej dyscyplinie społecznej. Chciałem zbliżyć się do tych, którzy mieszkają na marginesie, aby dowiedzieć się, co to znaczy być osobą “z zewnątrz”. A kto tak naprawdę jest osobą z zewnątrz? Czy to oni, „Cyganie”? Czy to może my? - zastanawia się fotograf.

fot. Dimitris Rapakousis, z projektu "Outsiders"

Jeden z kadrów przedstawia psa leżącego na rozbitych drzwiach. Pewnego dnia, bez wcześniejszego uprzedzenia, obóz został zburzony przez policję z powodu braku pozwolenia na budowę. Fotograf był wtedy za granicą.

- Gdy tylko wróciłem następnego dnia, stanąłem w obliczu pustki. To było całkowicie przerażające: absolutna cisza i brak jakiejkolwiek aktywności w miejscu, które wcześniej było pełne życia. Bardzo posępny widok biorąc pod uwagę cygański temperament. To wtedy znalazłem psa wodza spoczywającego na rozbitych drzwiach jego domu. To dla mnie niezwykle uczuciowy i metaforyczny kadr - zwierza się.

fot. Dimitris Rapakousis, z projektu "Outsiders"

Inne zdjęcie z projektu przedstawia chłopca, którego ulubionym piłkarzem jest Benzema. Imię gracza zostało wypisane na jego czole: dziecko chciałoby mieć koszulkę reprezentacji, ale z powodu braku pieniędzy nie jest to możliwe.

- Ludzie są zawsze w epicentrum moich zdjęć, są moim stałym źródłem inspiracji. Jest kilku ulubionych fotografów, którzy wpłynęli na mnie i moją pracę. Gdybym musiał wybrać jednego z nich, zdecydowanie byłby to Bruce Davidson. Fotografia ma moc zabrania mnie do magicznych miejsc, do których w innym wypadku nigdy nie odważyłbym się pójść - mówi fotograf.

Zobacz wszystkie zdjęcia (8)

Obecnie Rapakousis pracuje nad dwoma projektami: pierwszy związany jest z historią 17-letniego chłopca, który mieszka na marginesie społecznym, a który w rzeczywistości sam opowiadał się za marginalizacją. Drugi projekt koncentruje się na ludziach mieszkających w pobliżu greckiej granicy.

Więcej prac fotografa znajdziecie pod adresem rapakousisphotographer.com.

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Dlatego warto mieć drona. Oto najlepsze zdjęcia i filmy z konkursu Skypixel 2019
Dlatego warto mieć drona. Oto najlepsze zdjęcia i filmy z konkursu Skypixel 2019
Drony to znacznie więcej niż ciekawy gadżet. Dziś wzbogacają niemal każdą dziedzinę fotografii i filmu. Zobaczcie zwycięskie prace z 5. odsłony konkursu Skypixel Photo...
8
0
Natela Grigalaszwili: "Aparat fotograficzny daje mi siłę"
Natela Grigalaszwili: "Aparat fotograficzny daje mi siłę"
Kiedy na początku lat 90. przyjechała do pogrążonego w politycznym chaosie Tbilisi, była cichą szesnastolatką z marzeniem o studiach operatorskich. Los chciał jednak...
362
1
Wszystkie kolory Tadeusza Rzący - polska fotografia barwna na początku XX wieku
Wszystkie kolory Tadeusza Rzący - polska fotografia barwna na początku XX wieku
W czasach, kiedy barwna fotografia stanowiła koncept zupełnie świeży i szerzej nieznany, w krakowskich uliczkach i małopolskich plenerach widywano niekiedy wąsatego...
457
0
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)