Bezpieczeństwo danych i kopie zapasowe - przegląd dostępnych sposobów zabezpieczania prac

Ciągły postęp w dziedzinie fotografii cyfrowej oraz rosnąca ilość pikseli prowadzi nas do problemu, jakim jest przechowywanie kolejnych setek i tysięcy megabajtów naszych zdjęć. Rynek firm komputerowych i fotograficznych nie pozostaje głuchy na potrzeby fotografów oferując coraz bardziej wygodne i pewne rozwiązania.
Każda osoba fotografująca, czy to czysto hobbystycznie, czy jako profesjonalista zmaga się z problemem archiwizacji swoich zdjęć. Dawniej wystarczyło mieć segregator, w którym przechowywało się negatywy wraz ze stykówkami, oraz trochę miejsca na półce. I choć był to delikatny materiał, dopóki był przechowywany w dość suchych warunkach, nie ulegał zniszczeniu.

Powszechna digitalizacja całkowicie wyparła dawne metody archiwizacji zdjęć. Od czasu pojawienia się zdjęć cyfrowych, fotografowie radzili sobie zgrywając je na płyty CD, a później DVD ze względu na ich większą pojemność. Można by pomyśleć, że katalogowanie płyt jest analogiczne do katalogowania negatywów, ale każdy fotografujący, któremu zależy na trwałości swoich prac, wie, że płyta jest nośnikiem, który co roku należałoby przegrać na nowy egzemplarz, a to może być kłopotliwe przy powiększających się w szybkim tempie zasobach zdjęć.

Istotą archiwizacji zdjęć jest zabezpieczenie ich przed utratą i możliwość łatwego przeglądania. Zdjęcia robi się przecież po to, by zachować wspomnienia, emocje z ważnych wydarzeń w naszym lub innych życiu. Mają one za zadanie pozwolić nam wrócić do tych momentów, dlatego tak ważne jest, aby przetrwały jak najdłużej. Dla osób podchodzących do fotografowania zawodowo utrata zdjęć może oznaczać utratę dorobku lat pracy spędzonych na realizacji różnych projektów. System backupowania zdjęć musi więc być pewny i gwarantować bezpieczeństwo.

dyski zewnętrzne: Western Digital MyBook World Edition 500GB Ethernet) 489zł, Verbatim (3.5'', USB, 500GB) ok. 400zł, Western Digital MyBook II Home Edition (1TR, USB) ok. 774zł

Rynek producentów osprzętu komputerowego oferuje kilka ciekawych sposobów radzenia sobie z archiwizacją i przechowywaniem zdjęć. Dużo lepszym rozwiązaniem są dyski zewnętrzne. Są one mniej narażone na wpływ środowiska sieciowego, niż twarde dyski w naszych komputerach, które są bardziej podatne na wirusy i uszkodzenia eksploatacyjne. Dyski zewnętrzne możemy dość swobodnie przenosić, jednak są to urządzenia wrażliwe na wstrząsy, co przy nieuważnym użytkowaniu może skutkować utratą cennych danych. Są oferowane przez głównych producentów twardych dysków.

databanki JOBO GIGAvu Extreme (160GB, adapter SD/SDHC) ok. 3600zł, iPod classic 160GB, ok. 1400zł, iTec DataBank X-Drive II 80GB, ok. 590zł

Ulepszonym rozwiązaniem są tzw. Databanki - twarde dyski wyposażone w czytniki kart i wyświetlacze LCD. Niektóre z nich obsługują jedynie menu plików, inne zaś są w stanie wyświetlać zdjęcia. Databanki są niezastąpione w długich podróżach, gdy nie mamy dostępu do komputera, czy też internetu. Są także doskonałym rozwiązaniem w plenerze. Producenci Databanków w większym stopniu zadbali o wytrzymałość swoich produktów na wstrząsy i warunki atmosferyczne. Dobrym przykładem takiego produktu są databanki firmy JOBO i iTEC. Ciekawą propozycją są także iPody, których pojemność 80/160GB powinna zaspokoić podstawowe potrzeby fotografów. Ceny wszystkich tego typu urządzeń są uzależnione od ich pojemności oraz od wielkości ekranu LCD.

Kolejnym krokiem na drodze do bezpieczeństwa naszych danych jest system, który tworzy kopie zapasowe. Zapewnia bezpieczeństwo naszym zdjęciom nawet, gdy nasz twardy dysk przestanie działać, czy też zgubimy lub zniszczymy płytę CD/DVD. Przykładem dobrego rozwiązania systemu tworzenia kopii zapasowych jest HP StorageWorks D2D Backup System, o którym szerzej pisaliśmy w oddzielnym artykule. Systemy tego typu robią kopie zapasowe automatycznie bez potrzeby każdorazowego kontrolowania tego procesu. Wymieniony tu system HP integruje się z dotychczasowym systemem użytkownika i możemy się do niego dostać z dowolnego miejsca w sieci. Rozwiązanie tego typu może być świetnym uzupełnieniem do dysków przenośnych czy też Databanków. Zapewnia bezpieczne stacjonarne przechowywanie i archiwizację naszych zdjęć, robiąc automatycznie kopie zapasowe. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla zaawansowanych amatorów, zawodowców jak i studiów fotograficznych, gdzie robi się coraz więcej zdjęć o dużej rozdzielczości. System tego rodzaju zapewnia uproszczone odtwarzanie utraconych lub uszkodzonych plików, natomiast dane są zapisywane na bieżąco, dzięki czemu ich odzyskanie nie wymaga godzin, lecz minut.
system tworzenia kopii zapasowych D2D, cena ok. 7400 zł

Więcej informacji na stronach producentów:
www.apple.com.pl
www.hp.com
www.jobo.com
www.verbatim-europe.com
WesternDigital.com

Przegląd banków zdjęć (databanków) czy dysków zewnętrznych znajdziesz także:;
w porównywarkach internetowych Ceneo.pl i
Skapiec.pl]
Komentarze
Polecane artykuły
Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera
17 Sty 2019
"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.
0
Zobacz 25 zdjęć, które walczą o Nagrodę Publiczności konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018
16 Sty 2019
Miłośnicy fotografii przyrodniczej z całego świata mogą już oddawać głosy na swoją ulubioną fotografię konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018.
2
Oto dlaczego warto zaufać zawodowcom. Wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards
14 Sty 2019
Poznaliśmy wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards. Wyselekcjonowana galeria 50 zdjęć prezentuje to, co najlepsze w fotografii ślubnej: uchwycone emocje i wyczucie momentu. „Twoje zdjęcia powinny być równie nieustraszone jak Twoja miłość“ - zaznaczają organizatorzy Fearless Awards.
0
Opowiedzieć muzykę zdjęciami - rozmowa z Witkiem Orskim
9 Sty 2019
Dzięki technologicznemu partnerstwu BMW i Canon, powstały niezwykłe wizualizacje, ściśle współgrające z muzyką symfoniczną i prezentowane w najlepszych przestrzeniach koncertowych w Polsce. O genezę tego mariażu pytamy ich autora, Witka Orskiego.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!