Picture Control - co to jest

Picture Control System to nowy system przetwarzania obrazu zaimplementowany między innymi w profesjonalnych lustrzankach firmy Nikon - modelu D3, D700 i D90. Dzięki materiałom wewnętrznym Nikona możemy zaprezentować szersze informacje na ten temat.
Aktualizacja, 27.08.2008: W ogłoszonym 1 lipca 2008 roku nowym Nikonie D700 i zaprezentowanym 27 sierpnia 2008 Nikonie D90 znajdziemy większość technologii zastosowanych w Nikonie D3. Picture Control System i procesor Expeed- znalazły swoje zastosowanie w D700 i D90.

Picture Control System to nowy, opracowany od podstaw, system przetwarzania obrazu zaimplementowany między innymi w profesjonalnej lustrzance firmy Nikon - modelu D3. Zastępuje znane z wcześniejszych aparatów funkcje Color Mode i Optimize Images. Jedną z jego najważniejszych cech jest elastyczność, dzięki czemu zarówno amator jak i zawodowy fotograf będą mogli dostosować elementy Picture Control System tak, aby uzyskać zdjęcia odpowiadające ich wyobrażeniom.

W Nikonie D3 fabrycznie zdefiniowano cztery zestawy ustawień kolorystycznych:
  • Standard (standardowy)
  • Neutral (neutralny), ze zmniejszonym kontrastem, do fotografowania scen o dużej rozpiętości tonalnej
  • Vivid (jaskrawy, żywy), z nieco zwiększonym nasyceniem kolorów i kontrastem
  • Monochrome (monochromatyczny)
Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by predefiniowane ustawienia zmieniać i dostosowywać do własnych potrzeb i oczekiwań. Za pomocą funkcji Quick adjust możemy szybko wpływać na kontrast, jasność, nasycenie, wyostrzenie i odcień. Zmienione w ten sposób ustawienia można zapisywać pod inną nazwą, tworząc osobisty zbiór Custom Picture Controls (maksymalnie dziewięć własnych ustawień).

W trybie Monochrome dodatkowo można zasymulować efekt jaki dawało użycie kolorowego filtru w czarno-białej fotografii. Do wyboru mamy filtr:
  • żółty
  • pomarańczowy
  • czerwony
  • zielony
Jeśli redukcja koloru do skali szarości nam nie wystarcza, możemy również zmienić tonację zdjęcia na sepię lub jeden z ośmiu innych kolorów.

Zupełnie nowatorskim rozwiązaniem jest sposób prezentacji Picture Controls podczas wyboru jednego z nich. Jeśli jesteśmy zdecydowani na konkretną opcję, możemy tradycyjnie wybrać ją z listy. Natomiast nowością jest siatka opisana za pomocą dwóch osi - "nasycenie" i "kontrast" - z naniesionymi na nią zestawami ustawień. Rzut oka pozwala ocenić jak Picture Controls różnią się od siebie, i zastosowanie którego z nich będzie w danej sytuacji najlepszym rozwiązaniem.

Picture Control System ma być standardowym rozwiązaniem Nikona. Aby tak się rzeczywiście stało, konieczna jest kompatybilność ustawień między aparatami a oprogramowaniem. Nikon zapewnia, że te same ustawienia zastosowane w różnych modelach dadzą ostatecznie ten sam efekt. Współpraca między różnymi aparatami ma być łatwiejsza również dlatego, że zdefiniowane przez nas Picture Controls można przenieść na inny aparat lub np. do programu Capture NX. Można je również udostępnić w Internecie lub ściągnąć z sieci zestaw przygotowany przez kogoś innego. Przenoszenie odbywa się oczywiscie za pomocą karty pamięci. Co więcej, pliki RAW z poprzednich lustrzanek Nikona można modyfikować w firmowym oprogramowaniu za pomocą nowej metody. Projektanci sprostali zadaniu, kompatybilność jest praktycznie pełna.

Nowy system obróbki obrazu Nikona może okazać się ogromnym ułatwnieniem dla zawodowych fotoreporterów. Fotografowie robiący niewiele zdjęc lub mający dużo czasu na ich obróbkę mogą korzystać z formatu RAW i precyzyjnie modyfikować je na komputerze. Fotoreporterzy przynoszący do redakcji nierzadko kilkaset zdjęć z jednego wydarzenia, otrzymali przydatne i dość precyzyjne narzędzie, poprawiające wyniki ich pracy.

Już wkrótce kolejne opisy technologii zastosowanych w Nikonie D3. Cykl powstaje we współpracy z firmą Nikon Polska
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0