Picture Control - co to jest

Picture Control System to nowy system przetwarzania obrazu zaimplementowany między innymi w profesjonalnych lustrzankach firmy Nikon - modelu D3, D700 i D90. Dzięki materiałom wewnętrznym Nikona możemy zaprezentować szersze informacje na ten temat.
Aktualizacja, 27.08.2008: W ogłoszonym 1 lipca 2008 roku nowym Nikonie D700 i zaprezentowanym 27 sierpnia 2008 Nikonie D90 znajdziemy większość technologii zastosowanych w Nikonie D3. Picture Control System i procesor Expeed- znalazły swoje zastosowanie w D700 i D90.

Picture Control System to nowy, opracowany od podstaw, system przetwarzania obrazu zaimplementowany między innymi w profesjonalnej lustrzance firmy Nikon - modelu D3. Zastępuje znane z wcześniejszych aparatów funkcje Color Mode i Optimize Images. Jedną z jego najważniejszych cech jest elastyczność, dzięki czemu zarówno amator jak i zawodowy fotograf będą mogli dostosować elementy Picture Control System tak, aby uzyskać zdjęcia odpowiadające ich wyobrażeniom.

W Nikonie D3 fabrycznie zdefiniowano cztery zestawy ustawień kolorystycznych:
  • Standard (standardowy)
  • Neutral (neutralny), ze zmniejszonym kontrastem, do fotografowania scen o dużej rozpiętości tonalnej
  • Vivid (jaskrawy, żywy), z nieco zwiększonym nasyceniem kolorów i kontrastem
  • Monochrome (monochromatyczny)
Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by predefiniowane ustawienia zmieniać i dostosowywać do własnych potrzeb i oczekiwań. Za pomocą funkcji Quick adjust możemy szybko wpływać na kontrast, jasność, nasycenie, wyostrzenie i odcień. Zmienione w ten sposób ustawienia można zapisywać pod inną nazwą, tworząc osobisty zbiór Custom Picture Controls (maksymalnie dziewięć własnych ustawień).

W trybie Monochrome dodatkowo można zasymulować efekt jaki dawało użycie kolorowego filtru w czarno-białej fotografii. Do wyboru mamy filtr:
  • żółty
  • pomarańczowy
  • czerwony
  • zielony
Jeśli redukcja koloru do skali szarości nam nie wystarcza, możemy również zmienić tonację zdjęcia na sepię lub jeden z ośmiu innych kolorów.

Zupełnie nowatorskim rozwiązaniem jest sposób prezentacji Picture Controls podczas wyboru jednego z nich. Jeśli jesteśmy zdecydowani na konkretną opcję, możemy tradycyjnie wybrać ją z listy. Natomiast nowością jest siatka opisana za pomocą dwóch osi - "nasycenie" i "kontrast" - z naniesionymi na nią zestawami ustawień. Rzut oka pozwala ocenić jak Picture Controls różnią się od siebie, i zastosowanie którego z nich będzie w danej sytuacji najlepszym rozwiązaniem.

Picture Control System ma być standardowym rozwiązaniem Nikona. Aby tak się rzeczywiście stało, konieczna jest kompatybilność ustawień między aparatami a oprogramowaniem. Nikon zapewnia, że te same ustawienia zastosowane w różnych modelach dadzą ostatecznie ten sam efekt. Współpraca między różnymi aparatami ma być łatwiejsza również dlatego, że zdefiniowane przez nas Picture Controls można przenieść na inny aparat lub np. do programu Capture NX. Można je również udostępnić w Internecie lub ściągnąć z sieci zestaw przygotowany przez kogoś innego. Przenoszenie odbywa się oczywiscie za pomocą karty pamięci. Co więcej, pliki RAW z poprzednich lustrzanek Nikona można modyfikować w firmowym oprogramowaniu za pomocą nowej metody. Projektanci sprostali zadaniu, kompatybilność jest praktycznie pełna.

Nowy system obróbki obrazu Nikona może okazać się ogromnym ułatwnieniem dla zawodowych fotoreporterów. Fotografowie robiący niewiele zdjęc lub mający dużo czasu na ich obróbkę mogą korzystać z formatu RAW i precyzyjnie modyfikować je na komputerze. Fotoreporterzy przynoszący do redakcji nierzadko kilkaset zdjęć z jednego wydarzenia, otrzymali przydatne i dość precyzyjne narzędzie, poprawiające wyniki ich pracy.

Już wkrótce kolejne opisy technologii zastosowanych w Nikonie D3. Cykl powstaje we współpracy z firmą Nikon Polska
Polacy wśród zwycięzców FEP European Professional Photographer of the Year 2019. Zobacz najlepsze prace
19 Mar 2019
Organizacja FEP od 1999 roku zrzesza i wspiera zawodowych fotografów pracujących na terenie Europy. Od dekady organizuje także konkurs fotograficzny. Miło nam poinformować, że w tym roku na podium stanęli także fotografowie z Polski.
0
“Nie chcę produkować obrazów, które dostaną dużo lajków na Instagramie” - Rozmowa z Rafałem Milachem
15 Mar 2019
O nowych projektach i wielopłaszczyznowych narracjach, w których mierzy się z problemami współczesnego świata, z pierwszym Polakiem zaproszonym do Magnum Photos rozmawia Marcin Grabowiecki.
3
Czym żyje współczesna fotografia artystyczna? Zobaczcie prace finalistów Grand Prix Fotofestiwal 2019
8 Mar 2019
Organizowany już od 10 lat główny konkurs Fotofestiwalu to okazja dla fotografów z całego na zaprezentowanie osobistych, unikalnych projektów. Nic dziwnego, że z roku na rok cieszy się rosnącą popularnością. Zobaczcie projekty tegorocznych finalistów.
0
Poczuj moc głębin na zdjęciach laureatów Underwater Photographer of the Year 2019
7 Mar 2019
Tajemniczość i piękno, ale również moc, siła i żywioł - tak w kilku słowach można opisać zwycięskie fotografie nagrodzone w tegorocznej odsłonie Underwater Photographer of the Year.
0