Picture Control - co to jest

Picture Control System to nowy system przetwarzania obrazu zaimplementowany między innymi w profesjonalnych lustrzankach firmy Nikon - modelu D3, D700 i D90. Dzięki materiałom wewnętrznym Nikona możemy zaprezentować szersze informacje na ten temat.
Aktualizacja, 27.08.2008: W ogłoszonym 1 lipca 2008 roku nowym Nikonie D700 i zaprezentowanym 27 sierpnia 2008 Nikonie D90 znajdziemy większość technologii zastosowanych w Nikonie D3. Picture Control System i procesor Expeed- znalazły swoje zastosowanie w D700 i D90.

Picture Control System to nowy, opracowany od podstaw, system przetwarzania obrazu zaimplementowany między innymi w profesjonalnej lustrzance firmy Nikon - modelu D3. Zastępuje znane z wcześniejszych aparatów funkcje Color Mode i Optimize Images. Jedną z jego najważniejszych cech jest elastyczność, dzięki czemu zarówno amator jak i zawodowy fotograf będą mogli dostosować elementy Picture Control System tak, aby uzyskać zdjęcia odpowiadające ich wyobrażeniom.

W Nikonie D3 fabrycznie zdefiniowano cztery zestawy ustawień kolorystycznych:
  • Standard (standardowy)
  • Neutral (neutralny), ze zmniejszonym kontrastem, do fotografowania scen o dużej rozpiętości tonalnej
  • Vivid (jaskrawy, żywy), z nieco zwiększonym nasyceniem kolorów i kontrastem
  • Monochrome (monochromatyczny)
Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by predefiniowane ustawienia zmieniać i dostosowywać do własnych potrzeb i oczekiwań. Za pomocą funkcji Quick adjust możemy szybko wpływać na kontrast, jasność, nasycenie, wyostrzenie i odcień. Zmienione w ten sposób ustawienia można zapisywać pod inną nazwą, tworząc osobisty zbiór Custom Picture Controls (maksymalnie dziewięć własnych ustawień).

W trybie Monochrome dodatkowo można zasymulować efekt jaki dawało użycie kolorowego filtru w czarno-białej fotografii. Do wyboru mamy filtr:
  • żółty
  • pomarańczowy
  • czerwony
  • zielony
Jeśli redukcja koloru do skali szarości nam nie wystarcza, możemy również zmienić tonację zdjęcia na sepię lub jeden z ośmiu innych kolorów.

Zupełnie nowatorskim rozwiązaniem jest sposób prezentacji Picture Controls podczas wyboru jednego z nich. Jeśli jesteśmy zdecydowani na konkretną opcję, możemy tradycyjnie wybrać ją z listy. Natomiast nowością jest siatka opisana za pomocą dwóch osi - "nasycenie" i "kontrast" - z naniesionymi na nią zestawami ustawień. Rzut oka pozwala ocenić jak Picture Controls różnią się od siebie, i zastosowanie którego z nich będzie w danej sytuacji najlepszym rozwiązaniem.

Picture Control System ma być standardowym rozwiązaniem Nikona. Aby tak się rzeczywiście stało, konieczna jest kompatybilność ustawień między aparatami a oprogramowaniem. Nikon zapewnia, że te same ustawienia zastosowane w różnych modelach dadzą ostatecznie ten sam efekt. Współpraca między różnymi aparatami ma być łatwiejsza również dlatego, że zdefiniowane przez nas Picture Controls można przenieść na inny aparat lub np. do programu Capture NX. Można je również udostępnić w Internecie lub ściągnąć z sieci zestaw przygotowany przez kogoś innego. Przenoszenie odbywa się oczywiscie za pomocą karty pamięci. Co więcej, pliki RAW z poprzednich lustrzanek Nikona można modyfikować w firmowym oprogramowaniu za pomocą nowej metody. Projektanci sprostali zadaniu, kompatybilność jest praktycznie pełna.

Nowy system obróbki obrazu Nikona może okazać się ogromnym ułatwnieniem dla zawodowych fotoreporterów. Fotografowie robiący niewiele zdjęc lub mający dużo czasu na ich obróbkę mogą korzystać z formatu RAW i precyzyjnie modyfikować je na komputerze. Fotoreporterzy przynoszący do redakcji nierzadko kilkaset zdjęć z jednego wydarzenia, otrzymali przydatne i dość precyzyjne narzędzie, poprawiające wyniki ich pracy.

Już wkrótce kolejne opisy technologii zastosowanych w Nikonie D3. Cykl powstaje we współpracy z firmą Nikon Polska
słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Konsumpcja, jako narzędzie kontroli społecznej na zdjęciach Clemensa Aschera
17 Sty 2019
"Modernist Lunchbreak” jest realizacją mojego większego pragnienia stworzenia równoległego świata. Podobnego do naszego, ale bardziej stylizowanego; świata, w którym uwypuklam pewne zjawiska - mówi nam o swoim projekcie austriacki fotograf.
0
Zobacz 25 zdjęć, które walczą o Nagrodę Publiczności konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018
16 Sty 2019
Miłośnicy fotografii przyrodniczej z całego świata mogą już oddawać głosy na swoją ulubioną fotografię konkursu Wildlife Photographer of the Year 2018.
2
Oto dlaczego warto zaufać zawodowcom. Wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards
14 Sty 2019
Poznaliśmy wyniki The Best Wedding Photos Of 2018: Fearless Awards. Wyselekcjonowana galeria 50 zdjęć prezentuje to, co najlepsze w fotografii ślubnej: uchwycone emocje i wyczucie momentu. „Twoje zdjęcia powinny być równie nieustraszone jak Twoja miłość“ - zaznaczają organizatorzy Fearless Awards.
0
Opowiedzieć muzykę zdjęciami - rozmowa z Witkiem Orskim
9 Sty 2019
Dzięki technologicznemu partnerstwu BMW i Canon, powstały niezwykłe wizualizacje, ściśle współgrające z muzyką symfoniczną i prezentowane w najlepszych przestrzeniach koncertowych w Polsce. O genezę tego mariażu pytamy ich autora, Witka Orskiego.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!