Szybki aparat to dopiero początek. Oto 7 akcesoriów niezbędnych w fotografii dzikiej przyrody

Autor: Redakcja Fotopolis

3 Czerwiec 2022
Artykuł na: 6-9 minut

Bez właściwych akcesoriów, a zwłaszcza odpowiednio długiej optyki, nie wykorzystasz w pełni jego możliwości. Oto co warto zabrać na wyprawę do lasu, by przywieźć wspaniałe fotograficzne trofea!

Nie ma co ukrywać - sprzęt do fotografowania przyrody jest ważny. Ale też drogi. Dlatego sugerujemy zakup tylko tych obiektywów i akcesoriów, co do których masz pewność, że będziesz w stanie je wykorzystać.

W fotografii przyrody zdecydowanie ważniejszy niż aparat jest też wysokiej klasy obiektyw, więc jeśli możesz sobie pozwolić na zakup tylko jednego, zamiast długiej jasnej stałki wybierz zoom klasy 150–500 mm - zapewni Ci on znacznie większą elastyczność komponowania kadrów.

Licz się jednak z wagą takiej optyki, ponieważ śledząc gatunki żyjące na wolności często będziesz przemierzać naprawdę duże odległości. Jeśli nie fotografujesz profesjonalnie, w zupełności wystarczy Ci też model może nieco ciemniejszy, ale za to zdecydowanie bardziej kompaktowy.

Inne, już nie tak drogie, ale istotne akcesoria, które warto mieć w swojej torbie, to m.in. atlas ptaków, który pomoże Ci identyfikować gatunki w terenie, odporne na warunki atmosferyczne i nieszeleszczące ubrania, dzięki którym będzie Ci ciepło i sucho (co pozwoli Ci dłużej robić zdjęcia), a także kompaktową lornetkę, bo fotografia przyrody, to w końcu głównie obserwacja.

Pomocna może być również specjalna przenośna kryjówka do fotografowania dzikich zwierząt – zasadniczo jest to rozkładany namiot pokryty materiałem z wzorem kamuflującym – który ułatwi Ci podejście na bliską odległość do najbardziej nieuchwytnych gatunków i wtopienie się w otoczenie.

Pamiętaj też, że odniesienie sukcesu w tej dziedzinie fotografii zależeć będzie także od Twojej motywacji, kreatywności i wytrwałości. Resztę załatwią za Ciebie akcesoria, które znajdziesz w naszym zestawieniu.

Fotografia natury – must-have ambitnego fotografa przyrody

 

Długi superzoom - Tamron 150-500 mm f/5-6.7 DI III VC VXD

Skonstruowany z naciskiem na kompaktowe wymiary, Tamron 150-500 mm mierzy 210 mm i waży 1725 g, a to, jak na pełnoklatkowy superzoom naprawdę niewiele. To też obiektyw naprawdę zaawansowany. Największe atuty to, oprócz świetnej ostrości w całym zakresie, bardzo szybki AF (VXD), wydajna stabilizacja (3 tryby) i ogniskowanie już od 60 cm. Obiektyw współpracuje też ze wszystkimi funkcjami korpusów Sony Alpha – od wykrywania oka po niezwykle ważny w fotografii dzikiej przyrody system śledzenia Real-Time Tracking AF.

Tamron 150-500 mm f/5-6.7 Di III VC VXD to też zupełnie nowa, skomplikowana konstrukcja optyczna, oparta aż o 25 soczewek ustawionych w 16 grupach, którą wspierają elementy specjalne: jeden XLD, 5 elementów LD i dwie soczewki asferyczne. To ma zagwarantować ostry od brzegu do brzegu obraz z aberracją chromatyczną na minimalnym poziomie. [czytaj więcej]

 

Solidny statyw - Sirui R-2214X Carbon

To profesjonalny statyw zaprojektowany do pracy z ciężkimi aparatami i długą optyką. 10-warstwowe włókno węglowe zapewnia dużą wytrzymałość przy bardzo niskiej wadze (1,6 kg). Płaska platforma umożliwia mocowanie różnych głowic oraz lunet do obserwacji, a pozbawiona centralnej kolumny konstrukcja, szerokie i niskie rozstawienie nóg, by fotografować wygodnie nawet w pozycji leżącej. 

Statyw ma tylko 51 cm po złożeniu i maksymalna wysokość 183 cm! Udźwig to aż 18 kg, a haczyk pod mostkiem pozwala go dodatkowo obciążyć by jeszcze zwiększyć stabilność. Dla szybkości i wygody każda noga ma automatyczny mechanizm blokady kąta. Płaską platformę można zastąpić misą 75 mm lub kolumną środkową (370 mm), aby uzyskać dodatkową wysokość (w zestawie).

Wygodny plecak - Gomatic Peter McKinnon Camera Pack

Ten zaawansowany plecak idealnie nadaje się na dalekie plenery oraz krótkie podróże. Możemy wypełnić go sprzętem lub podzielić przestrzeń, by mieć miejsce na dodatkową ciepłą odzież i rzeczy osobiste. Wyjmowane i składane przegródki, możliwość powiększenia i zewnętrzne paski do transportu pozwolą Ci zapakować ten plecak dokładnie tak, jak chcesz. 

Poszycie wykonano z wodoodpornego tarpaulinu, uszczelnione są również zamki. W konstrukcji zastosowano wewnętrzne podpórki, które pomagają równomiernie rozłożyć ciężar. Pojemność plecaka to maksymalnie 42l a oprócz korpusu z długim zoomem pomieści jeszcze kilka mniejszych szkieł oraz dużego laptopa do 17".

 

Głowica gimbalowa - Sirui PH-10

 To zupełnie inny komfort pracy z długim obiektywem. Głowica gimbalowa (zwana też kardanową) sprawia, że aparat jest w stanie „nieważkości”. Porusza się płynnie i bez wysiłku o 360 ° i przechyla od + 150 ° do -60 °, co pozwala na łatwe śledzenie obiektów znajdujących się w ruchu. Wykonana jest z lekkiego, 8-warstwowego włókna węglowego i kutego aluminium lotniczego na platformie L. Maksymalna ładowność to 15 kg a waga to tylko 980g. W zestawie, oprócz podróżnego etui otrzymujemy płytkę szybkiego uwalniania 120 mm kompatybilną ze standardem Arca Swiss z gumową powierzchnią i śrubą 1/4 i 3/8.

 

Szybka karta - Lexar Pro 2000X SDHC/SDXC UHS-II U3 (V90)

W przypadku zdjęć z długą serią, szybkość zapisu karty pamięci ma kluczowe znaczenie. Jeśli używasz dużej rozdzielczości i formatu RAW, wybierz pojemną kartę V60 lub V90 renomowanej firmy. Dobrym wyborem będą np. nośniki Lexar z serii Professional, które oferują odczyt danych do 300 Mb/s i zapis do 260 Mb/s (a więc nadają się również do filmowania w 4K i 6K), a do tego mogą pracować w niskich jak i wysokich temperaturach. Są też odporne na wstrząsy i promienie RTG a najlepszą rekomendacją niech będzie dożywotnia gwarancja producenta na te karty. 

Poręczna lornetka - Focus Optimum 8x42 ED 

Fotografia przyrody, to również obserwacja. A tu najlepiej sprawdzi się lekka i odporna na warunki atmosferyczne lornetka. Optimum to najbardziej zaawansowany model tego uznanego producenta. W magnezowej obudowie znajduje się zaawansowany układ optyczny z soczewkami ED, elementami dielektrycznymi i fazowo powlekanymi. Jest wodoszczelna i wypełniona azotem, dzięki czemu woda nie skrapla się w jej wnętrzu. Zaawansowana powłoka optyczna umożliwia rzeczywiste odwzorowanie kolorów a dzięki specjalnej konstrukcji optycznej drobne szczegóły są widoczne nawet w ciemnościach, trudnych warunkach atmosferycznych i o zmroku. Przednia soczewka o średnicy 42 mm jest pokryta zaawansowaną powłoką FMC, która zabezpiecza ją przed brudem.

 

Tamron 18-300 mm f/3.5-6.3 Di III-A VC VXD 

To chyba najbardziej uniwersalny zoom do bezlusterkowców APS-C Sony i Fujifilm. Mnożnik ogniskowej zwiększa realny zakres aż do 450 mm, sprawdzi się więc idealnie jako pierwszy obiektyw do fotografii dzikiej przyrody. Minimalna odległość ostrzenia wynosi tylko 15 cm co czyni z niego również całkiem niezłe szkło macro (powiększenie 1:2). Jest przy tym lekki, wygodny i zabezpieczony przed wilgocią i kurzem. 

Co ważne, wiele łączy go z zaawansowanymi modelami projektowanymi pod korpusy pełnoklatkowe, w tym AF z silnikiem liniowym VXD, stabilizacja optyczna VC oraz wspólna dla większości zoomów średnica filtra 67 mm. Podobnie jak inne obiektywy z mocowaniem Sony E, nowy Tamron 18-300 mm wspiera też wszystkie natywne technologie, takie jak detekcja oka i śledzący AF.

Artykuł powstał na zlecenie firmy Focus Nordic

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16
Powiązane artykuły