Miesiąc Fotografii w Krakowie - zmiany

Autor: Łukasz Kacperczyk

5 Listopad 2005
Artykuł na: 6-9 minut
Czwarta edycja Miesiąca Fotografii w Krakowie odbędzie się nie jesienią tego roku, jak się spodziewaliśmy, ale w maju 2006. Ambitne plany nowych organizatorów festiwalu nie pozwoliły na dotrzymanie tradycyjnego, listopadowego terminu.

Jeden z najważniejszych w naszym kraju festiwali fotograficznych - Miesiąc Fotografii w Krakowie przechodzi gruntowne zmiany. Inna będzie formuła (wspólny temat), zasięg medialny, a przede wszystkim - termin. Najbliższa edycja odbędzie się bowiem w maju 2006. Organizatorzy podkreślają, że wiosenny termin to jednorazowa sprawa.

Miło nam poinformować, że nowym dyrektorem Miesiąca Fotografi w Krakowie został nasz redakcyjny kolega Tomasz Gutkowski. Oto co powiedział Fotopolis o nietypowych okolicznościach przesunięcia najbliższej edycji tego wydarzenia:

"Miesiąc Fotografii w Krakowie" przechodzi obecnie istotne przeobrażenia. Pierwsza i najważniejsza zmiana, to jednorazowe przesunięcie tego wydarzenia z listopada na maj. Realizacja naszych, organizatorów, ambitnych zamierzeń wymaga sporo czasu. W 2007 roku powrócimy do terminu jesiennego (prawdopodobnie będzie to październik, tak by nie "kłócić się" z festiwalami w Bratysławie i Paryżu).

Czynimy starania, by krakowski festiwal był bardziej przyjazny dla publiczności. Większość wystaw czynna będzie od dnia inauguracji (tj. od 5 maja 2006 roku), a wydarzenia festiwalowe (wernisaże, pokazy slajdów, spotkania z autorami, warsztaty, wykłady, pokazy filmów dokumentalnych i fabularnych i inne) odbędą się w pierwszym tygodniu trwania imprezy. Dzięki temu nie będzie wątpliwości kiedy przyjechać do Krakowa, by wziąć aktywny udział w "życiu festiwalowym".

Inne ważne zmiany dotyczą właściwego programu - całość podzieliliśmy na program główny i off, przy czym ten pierwszy jest w dużej części realizacją spójnej koncepcji kuratorskiej, której ramy wyznacza jeden - aczkolwiek bardzo pojemny - temat. Program off nawiązuje do koncepcji festiwalu w dotychczasowym kształcie. O tym i innych atrakcjach szykowanych na maj 2006 roku traktuje poniższy komunikat.

Trzymamy kciuki za realizację ambitnych planów!

Poniżej zamieszczamy oficjalny komunikat prasowy organizatorów.

IV edycja Festiwalu "Miesiąc Fotografii w Krakowie" - maj 2006

"Miesiąc Fotografii w Krakowie" na dobre wpisał się w kalendarz imprez fotograficznych w Polsce. Festiwal ma swoją wierną publiczność, która co roku, w listopadzie, stawiała się niezawodnie na wszelkich wydarzeniach składających się na program krakowskiego święta fotografii. Jednak rozwój wymaga śmiałych decyzji - najbliższa edycja Festiwalu odbędzie się w maju 2006 roku. "Miesiąc Fotografii w Krakowie" przechodzi obecnie istotne przeobrażenia, dzięki którym wzrośnie jego poziom, prestiż i zasięg.

Nowy organizator

Głównym organizatorem Festiwalu jest, tak jak dotychczas, Fundacja na Rzecz Rozwoju Sztuk Wizualnych. Jednakże Aleksandra "Ante" Matczewskiego, pomysłodawcę i realizatora trzech dotychczasowych edycji, zastąpił na stanowisku dyrektora Tomasz Gutkowski, odpowiedzialny dotąd za promocję imprezy. Festiwal zyskał jednocześnie cennego sojusznika - współorganizatorem jest Fundacja "Imago Mundi" skupiająca takie znakomitości jak Andrzej Kramarz, Weronika Łodzińska, Łukasz Trzciński, Wojtek Nowicki i inni. Funkcję dyrektora artystycznego festiwalu objął Karol Hordziej, a w skład "Komitetu Organizacyjnego" wchodzą także, między innymi, Piotr Lelek (wystawy, pokazy slajdów) i Kamil Artur Krajewski (koordynacja programu off). Liczba osób zaangażowanych w organizację IV edycji "Miesiąca" jest proporcjonalna do naszych ambicji i skali działań.

Nowy termin

Jedną z pierwszych decyzji podjętych przez organizatorów było jednorazowe przesunięcie najbliższej edycji festiwalu. Rozpoczęcie zaplanowano na piątek, 5 maja 2006 roku. Podkreślamy słowo "jednorazowa" - kolejna, V edycja odbędzie się w październiku 2007 roku i terminowi jesiennemu będziemy wierni. Na tę brzemienną w skutki zmianę zdecydowaliśmy się po długich naradach i konsultacjach. Doszliśmy jednak do wniosku, że realizacja naszych ambitnych zamierzeń wymaga sporo czasu. Reasumując, przez trzy lata przygotujemy dwie edycje festiwalu, co pozwoli nam na zbudowanie zaplecza i wyprodukowanie akcji, o której śmiało będziemy mogli powiedzieć, że spełnia oczekiwania - tak nasze, jak i festiwalowej publiczności.

Nowy program

Zmianie ulega też sposób programowania Festiwalu. Jak dotąd, faktycznymi uczestnikami były galerie i inne instytucje przygotowane do działalności wystawienniczej. Metoda ta zapewniała różnorodność oferty, ale nie sprzyjała jasnej wizji programowej. Od tej edycji organizator będzie miał zdecydowanie większy wpływ na kształt programu. Wystawy z jego głównej części będą nawiązywały do jednego tematu - podczas "Miesiąca 2006" będzie to TERYTORIUM. Nie chodzi tu bynajmniej o narzucanie tematu poszczególnych wystaw, ale - wzorem liczących się festiwali europejskich - o realizację pewnej wizji lub raczej interpretacji kuratorskiej. Publiczność odwiedzająca ekspozycje będzie mogła sama przekonać się czy "motyw przewodni" został wyczerpany, czy prezentacje rozszerzyły jego dotychczasowe rozumienie. Drugą istotną częścią programu będzie "off", w ramach którego zaprezentujemy wystawy nie podlegające rygorowi tematycznemu. "Program off" to de facto nawiązanie do dotychczasowej koncepcji Festiwalu. Oczywiście współpraca z krakowskimi galeriami, muzeami, pubami oraz polskimi i zagranicznymi instytutami kultury jest kluczowa dla powodzenia całego przedsięwzięcia. Liczymy w związku z tym, że w nowych warunkach będzie ona przebiegała tak samo dobrze jak dotychczas.

I inne

Organizacyjnych "zmian u podstaw" jest więcej. Od tej edycji będziemy starali się prezentować obszerniej dorobek fotograficzny jednego wybranego kraju - w maju 2006 roku gościem honorowym będą Węgry. Wspomniany wcześniej podział na program główny i program off to dobre narzędzie do wyróżnienia kluczowych dla całego programu ekspozycji. Kumulacja wydarzeń festiwalowych w pierwszym tygodniu trwania imprezy pozwoli gościom festiwalu na wzięcie udziału w dużej liczbie akcji/pokazów/wernisaży. Nie bez znaczenia jest to, że niezależnie od wybranego terminu wizyty w Krakowie (od dnia rozpoczęcia Festiwalu) widzowie będą mogli zobaczyć wszystkie wystawy. Bardzo ciekawie zapowiada się program wydarzeń towarzyszących. Pokazy slajdów podzielone zostały na bloki tematyczne i wyświetlane będą w największej sali kinowej Krakowa. Centrum Manggha będzie z kolei gościć cykl pokazów dokumentalnych, na temat znanych fotografów i fotografii w ogóle. Tradycyjnie filmoznawcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego przygotowują arcyciekawy zestaw filmów fabularnych. Potwierdzono już kilka spotkań z artystami, a niektórzy z nich wystąpią z własnymi wykładami. Planowana jest sesja technologiczna z udziałem naukowców pracujących w laboratoriach HP w Bristolu. Przygotowujemy wyjątkowo huczną i atrakcyjną inaugurację całego wydarzenia...

Naszym celem jest podnoszenie - z roku na rok - poziomu i prestiżu festiwalu. Jeśli wszystkie powyższe deklaracje, i inne plany nie wymienione w tych kilku akapitach, zostaną zrealizowane, MFwK będzie wydarzeniem artystycznym jakiego dawno w Krakowie nie było. Zapraszamy do Krakowa w maju 2006.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
12
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Jak wybrać kartę pamięci – pojemną, szybką, niekoniecznie drogą
Wybór nośnika pamięci zależy nie tylko od tego, jaki typ kart akceptuje nasz aparat, kamera lub dron, ale także, a może przede wszystkim, od rodzaju materiałów, jakie za pomocą tych urządzeń...
19
Powiązane artykuły