Fotografia architektury - co musisz wiedzieć, aby zapanować nad kadrem

27 Wrz 2017
Fotografia architektury - co musisz wiedzieć, aby zapanować nad kadrem

Fotografie architektury wykonuje się najczęściej szeroką optyką. Na pozytywny odbiór takich zdjęć składa się wiele czynników: od czysto technicznych, przez prawidłową kompozycję i zachowanie zasad wyboru miejsca fotografowania, po dodatki w kadrze.

Przede wszystkim jednak potrzebny jest dobrej klasy obiektyw, który zachowuje oryginalną geometrię sceny i pracuje w równy sposób w całym kadrze, także w jego rogach. Irix 11 mm f/4 oferuje wyrównane ostrzenie oraz minimalną dystorsję z możliwością pełnej korekty za pomocą profilu do programu Adobe.

Wszystkie elementy charakterystyczne dla zdjęć architektury są tutaj spełnione bez wyróżniania jakiejkolwiek: pionowe linie kamienic, linie prowadzące (na dwóch wysokościach, co dodaje ujęciu głębi), ciekawa faktura nieba i kolorystyka, urozmaicona roślinnością.

Wnętrza, fotografowane symetrycznie, stawiają przed obiektywem najwyższe wymagania. Każda niedoskonałość będzie tu widoczna w wyraźny sposób, ale nawet dobry obiektyw nie pomoże, jeśli aparat nie będzie ustawiony dokładnie w poziomie i w osi symetrii sceny. Statyw z pewnością pomoże uzyskać perfekcyjne ustawienie aparatu.

Ogólnie można przyjąć założenie, iż w architekturze pochylanie obiektywu nie jest wskazane. Od tej reguły są jednak wyjątki. Sugestywnie ukazane piętro poniżej poziomu, na którym stał fotograf, wymagało pochylenia osi. Jednak zdjęcie to nie byłoby czytelne, gdyby na pierwszym planie nie znajdowały się schody, a góry nie zwieńczyłyby poziome linie, do których możemy odnieść całość sceny. Cennym dodatkiem tego zdjęcia jest widok za oknem, geometrycznie dopełniający kompozycję.

Reguła trójpodziału jest sprawdzonym sposobem na dobrą kompozycję, lecz i od niej możemy czynić odstępstwa. W tym wypadku priorytetem jest kompozycja narzucona przez linie tunelu metra, dopełniona łukami stropu. Dzięki temu dostajemy sugestywny obraz długiego tunelu, którego długość, dzięki krótkiej ogniskowej Irixa 11 mm, jest jeszcze bardziej podkreślona. Zwróćmy uwagę na to, że tym razem osie obiektywu nie trzymały symetrii ani poziomu; kadr został podporządkowany obrazowi zastanemu.

Ultraszeroki obiektyw umożliwia zgrabne ujęcia wysokich obiektów w ujęciach poziomych. Żeby jednak nie doszło do przerysowań, trzeba taki motyw ująć stojąc jak najwyżej (najlepiej znad głowy) i kadrując go pod samą górną krawędź kadru. W postprodukcji odcięto zbędny pierwszy plan z dołu kadru, wybierając proporcję 16:9.

Ponownie wnętrza, klasa wiejskiej szkoły. O ile zwykle ujęcia architektury powinno się wykonywać z wysokości mniej więcej półtora metra, tym razem aparat był umieszczony wyżej. Z jednej strony pozwoliło to ukazać rozłożone podręczniki na ławkach, z drugiej – dało spojrzenie człowieka dorosłego. Gdybyśmy jednak chcieli pokazać tę klasę oczyma ucznia, należałoby znacznie obniżyć punkt widzenia. Stracilibyśmy jednak czytelność wyposażenia.

Nie należy zapominać o świetle. Słońce potrafi zarówno przeszkadzać, gdzie treści jest pod dostatkiem, jak i wspierać mniej interesujące kadry. W tym wypadku symetria złamana brukiem, dodatkowo została jeszcze przełamana światłem wpadającym przez bramę spoza kadru. Tutaj zdjęcie pozbawione słonecznego światła byłoby nieinteresujące.

A jakie są najczęściej spotykane błędy podczas pracy z szerokimi obiektywami? Podniesienie osi obiektywu sprawia, że ściany zbiegają się ku górze. Przy zdjęciu wieży wiertniczej (nr 5.) opisano jak sobie z tym radzić, ponadto tutaj miejsce fotografowania znajdowało się niżej niż sam obiekt, co jeszcze pogłębiło niekorzystny efekt.

Aparat, które znajduje się zbyt wysoko podczas fotografowania szerokim kątem - daje nienaturalny efekt. Podczas kadrowania za pomocą wizjera w małych pomieszczeniach należy przykucnąć, pamiętając o zachowaniu poziomu osi obiektywu.

Zbyt dominujący pierwszy plan. Mając tak szeroki obiektyw nie należy bać się podejść do sceny bliżej. To właśnie ultraszeroka optyka pozwala być częścią akcji i trzeba z tego korzystać, nawet jeśli akcję tworzy tylko architektura.

Komentarze
Polecane artykuły
Jacek Deneka Fotografem Roku konkursu Drone Awards 2019
12 Lip 2019
Jacek Deneka został laureatem Drone Awards 2019. Jednak ta edycja konkursu okazała się wyjątkowo udana dla Polaków. W kategorii „Nature“ zwyciężył Jeremiasz Gądek, a zdjęcia Bartka Wierzbickiego, Grzegorza Tatara i Marcina Giby znalazły się w finałowej galerii.
1
Czy zdjęcia mogą coś zmienić? Te przyczyniły się do zakończenia pracy dzieci w USA
1 Lip 2019
Na początku XX wieku National Child Labour Comittee zatrudniło fotografa w celu udokumentowania wykorzystywania nieletnich do pracy na terenie Stanów Zjednoczonych. Był nim Lewis Hine, a zdjęcia, które wykonał, po raz pierwszy uświadomiły problem opinii publicznej.
0
Alexis Goodwin: „Może powstać niezwykły uliczny kadr, gdy zostanie potraktowany jak kampania reklamowa“
28 Cze 2019
Co się dzieje gdy profesjonalny retuszer i ilustrator sięga po fotografię jako środek wyrazu? Seria Alexisa Goodwina pod tytułem „Shanghai Dreams“ proponuje nam surrealistyczną wizję Szanghaju. Goodwin lawiruje między fantazją a rzeczywistością, uwypuklając codzienne czynności Szanghajczyków, które kształtują kulturę i atmosferę miasta.
2
e-oko.pl - sklep fotograficzny na „najwyższym poziomie”
24 Cze 2019
O marzeniu, które przerodziło się w rzeczywistość, potrzebie ciągłego doskonalenia, zmieniającym się rynku fotograficznym i o tym dlaczego warto skupić się na człowieku, a nie samych liczbach - rozmawialiśmy z Cezarym Janickim, współwłaścicielem e-oko.pl.
1