"Trudne zdjęcia staną się łatwe" (część 2) - kurs fotografii cyfrowej

Autor: Marta Majewska

2 Grudzień 2003
Artykuł na: 29-37 minut
Jak używać teleobiektywów? Czym się kierować, fotografując zwierzęta? Jak fotografować w nocy i w ruchu? Prezentujemy kolejną część "Kursu fotografii cyfrowej wydawnictwa Helion i Fotopolis.pl".

FOTOGRAFOWANIE MAŁYCH OBIEKTÓW

Popularność witryny Allegro i innych serwisów aukcyjnych wyzwoliła u wielu ludzi potrzebę fotografowania małych obiektów, takich jak biżuteria, stara lampa i inne przedmioty codziennego użytku, w celu umieszczenia ich na aukcji w Internecie. Sądząc po jakości zdjęć umieszczanych w większości serwisów aukcyjnych, ludzie nie mają pojęcia, jak takie zdjęcia robić.

Przede wszystkim potrzebne jest czyste, gładkie tło, jakiego używają profesjonalni fotografowie. Może to być coś tak prostego jak stolik lub podest, gładkie prześcieradło lub inna tkanina o gładkiej fakturze (nie używaj ręczników lub koców, ponieważ ich faktura jest zbyt wyraźna) lub duży arkusz papieru.

Jeśli fotografowany przedmiot jest płaski (jak biżuteria czy książka), możesz położyć go płasko na tle i zrobić zdjęcie z góry. Dla wyższych przedmiotów trzeba ustawić tło.

Profesjonalni fotografowie wykorzystują tło wykonane z gładkiego papieru, które wygląda jak olbrzymi uchwyt do ręczników papierowych. Gładki papier dostępny jest w różnych rozmiarach i kolorach i stanowi doskonałe tło do fotografowania. Jeśli zamierzasz często fotografować małe obiekty, mała inwestycja w gładki papier i uchwyt na pewno przyniesie korzyści.

Jeżeli masz talent majsterkowicza, możesz samodzielnie zbudować stelaż do papieru, wykorzystując rurki PCV o średnicy 5 cm i kilka złączek. Wszystko to będzie kosztowało około 50 zł - jedną dziesiątą tego co profesjonalne stelaże.

W przypadku bardzo małych obiektów zamiast stelażu i papieru możesz użyć krzesła. Wystarczy owinąć oparcie i siedzisko materiałem. W przypadku większych przedmiotów możesz użyć dwóch krzeseł zestawionych bokami.

Oświetlenie jest kluczową sprawą podczas wykonywania zbliżeń przedmiotów, a materiały odbijające światło, jak szkło i metal, mogą być bardzo trudne do fotografowania. W przypadku płaskich przedmiotów, takich jak książki, możesz używać wbudowanej lampy błyskowej, natomiast obiekty trójwymiarowe zwykle wymagają przynajmniej dwóch lamp, aby uniknąć powstawania ostro zarysowanych cieni. Małe przedmioty można prawidłowo oświetlić dwoma lampkami biurkowymi ustawionymi po obu stronach obiektu. Rysunek 14.14 ukazuje wpływ oświetlenia na jakość zbliżenia.

Pierwsze zdjęcie na rysunku 14.14 zostało wykonane przy użyciu lampy błyskowej wbudowanej w aparat Olympus E-10. Odbicie na szkiełku zegarka spowodowane błyskiem lampy utrudnia widoczność i powoduje, że aparat nie doświetla zdjęcia.

Wykonując drugie zdjęcie, użyłem pojedynczego reflektora o mocy 150 watów usytuowanego na lewo od aparatu. Teraz zegarek jest równomiernie oświetlony, wyłączając cienie powstałe na tarczy. Druga lampa przykryła i zniwelowała cienie, co widać na trzecim zdjęciu.

Eksperymentując z różnym oświetleniem, zamieniłem jasne tło na ciemnogranatowe, aby sprawdzić, jak prezentuje się taki zestaw. Okazało się, że jasne tło, które wybrałem pierwotnie, w przypadku tego przedmiotu jest korzystniejsze.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16