"Trudne zdjęcia staną się łatwe" (część 2) - kurs fotografii cyfrowej

Autor: Marta Majewska

2 Grudzień 2003
Artykuł na: 29-37 minut
Jak używać teleobiektywów? Czym się kierować, fotografując zwierzęta? Jak fotografować w nocy i w ruchu? Prezentujemy kolejną część "Kursu fotografii cyfrowej wydawnictwa Helion i Fotopolis.pl".

Fotografowanie dzikich zwierząt w środowisku naturalnym

Jednym z powodów, dla których fotografowie kochają ogrody zoologiczne, jest możliwość wykonywania zbliżeń dzikich zwierząt bez konieczności dalekiego podróżowania, ponoszenia wielkich kosztów i narażania się na niebezpieczeństwo związane z fotografowaniem lwów, tygrysów i (oczywiście) niedźwiedzi. Jednak bezkrwawe polowanie na dzikie zwierzęta w ich środowisku naturalnym jest znacznie bardziej satysfakcjonujące i wymagające. Jeśli masz szczęście mieszkać w okolicy obfitującej w dziką zwierzynę, możesz spróbować swoich sił w dziedzinie fotografii przyrodniczej.

Fotografowanie dzikiej przyrody może być bardzo trudne, a nawet niebezpieczne. Aby móc fotografować dzikie zwierzęta, potrzebujesz w miarę dużego obiektywu 300 mm w ekwiwalentnej skali 35 mm, a do fotografowania ptaków nawet jeszcze większego - 400 mm, chyba że zwierzęta, na które polujesz, są oswojone lub bardzo duże.

Z technicznego punktu widzenia fotografowanie dzikich zwierząt w środowisku naturalnym niczym nie różni się od fotografowania zwierząt w zoo - z trzema ważnymi wyjątkami. Poniżej przedstawiam trzy proste zasady dotyczące fotografowania dzikich zwierząt w środowisku naturalnym:

  • Nie jesteś w zoo, więc nie spodziewaj się, że zwierzęta wyjdą z ukrycia i będą pozować do zdjęć tylko dlatego, że wybrałeś się do lasu z aparatem. Cierpliwość jest ważniejsza niż technika.
  • Jeśli wreszcie ujrzysz zwierzęta, pamiętaj, że są dzikie i nie przyzwyczajone do widoku człowieka. Niektóre zwierzęta, nawet bardzo małe, mogą być niezwykle niebezpieczne, kiedy są wystraszone lub rozdrażnione. Nie podchodź zbyt blisko.
  • Nie karm zwierząt. To niekorzystne dla nich i może być niebezpieczne dla Ciebie. Jeśli mieszkasz na terenach, na których występują niedźwiedzie, nie waż się nawet przynosić jedzenia ze sobą!

Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów potrzebnych do wykonywania zbliżeń przy użyciu teleobiektywu

Niezbędne akcesoria:

  • lustrzanka cyfrowa z teleobiektywem,
  • aparat cyfrowy z dużym obiektywem wbudowanym,
  • aparat cyfrowy z teleadapterem,
  • statyw lub nóżka.

Akcesoria opcjonalne:

  • wężyk spustowy.

Rady i wskazówki:

  • W ogrodzie zoologicznym możesz fotografować z ręki, ale fotografowanie dzikich ptaków i zwierząt w środowisku naturalnym wymaga statywu. Nawet jeśli jest wystarczająco jasno, aby stosować krótkie czasy naświetlania, statyw jest potrzebny, bo w trakcie oczekiwania na ciekawe ujęcie mogą zemdleć nam ręce od trzymania aparatu z ciężkim teleobiektywem.
  • Wielu fotoreporterów sportowych lub fotografów natury zamiast statywu używa nóżki. Chociaż nóżka nie jest tak stabilna jak statyw, to i tak wystarcza do pewnego trzymania aparatu. Nóżki pozwalają na szybkie przenoszenie się z miejsca na miejsce.
  • Uważaj na prędkość migawki. Nawet jeśli aparat zamocowany jest na statywie, nadal potrzebujesz szybkiej migawki, aby uchwycić szybko poruszające się zwierzęta. 1/125 sekundy to zwykle minimum.
  • Miej na uwadze ograniczoną głębię ostrości. Teleobiektywy mają małą głębię ostrości, dlatego musisz ciągle ustawiać ostrość, śledząc przemieszczające się zwierzęta.
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak dobrać kabel HDMI do filmowania i streamingu?
Jak wybrać kabel HDMI, żeby nie mieć problemów na planie i uzyskać optymalną jakość? W tym poradniku przyglądamy się odpowiednim kablom do filmowania na przykładzie oferty marki...
17
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Jak zrobić oryginalne zdjęcie na walentynki? Zapytaliśmy ChatGPT
Nadal myślisz, że najlepszym pomysłem na walentynkowe zdjęcie jest serce narysowane na zaparowanej szybie? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia sztuczna inteligencja.
4
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Oświetlenie filmowe w fotografii portretowej - GlareOne LED 300 BiColor D w praktyce
Filmowo-fotograficzny świat nie mógłby istnieć bez światła. W tym artykule fotograf Piotr Werner na przykładzie lamp GlareOne 300 BiColor D pokazuje trzy filmowe ustawienia...
16