Aparat na Euro - cz. 2: strefy kibica i ulice

Strefy kibica otwierają się na gości, a ulice zapełniają fanami z całej Europy. To kolejne miejsca, w których można fotografować Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej. Czym i jak to robić?
O fotografowaniu Euro na stadionach i treningach pisaliśmy tydzień temu. Nie jest to zadanie łatwe, szczególnie że poza robieniem zdjęć, najzwyczajniej każdy chciałby obejrzeć mecz. Trochę łatwiej o zdjęcia z atmosferą mistrzostw może być w strefach kibica i na ulicach. Tam też będzie kolorowy tłum fanów i prawdziwe emocje. Dodatkowo będzie więcej czasu i przestrzeni.

Na początek - kilka formalnych zastrzeżeń. Na ulicach każdy może fotografować takim aparatem, jaki mu pasuje. W fan-zonach teoretycznie obowiązują takie same ograniczenia jak na stadionie: nie można używać "profesjonalnych aparatów i kamer". Gdy przyniesiemy ze sobą duży korpus z gripem i wielkim zoomem ochrona może nas skierować do depozytu. Z drugiej strony przedstawiciele organizatorów w wypowiedziach przed Euro zapowiadali, że do tego zakazu podejdą dość liberalnie i nie będą robili problemów osobom chcącym zrobić trochę pamiątkowych zdjęć. Podsumowując, do stref kibica można zabrać kompakty, bezlusterkowce, a także amatorskie lustrzanki - z tym sprzętem nie powinno być żadnego kłopotu.

W fan-zonie i na ulicy fotografować można wszystko i wszystkich. Należy jednak pamiętać o ogólnych zasadach związanych z publikacją zdjęć ludzi. Portrety zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem wymagają zgody na publikację portretowanej osoby. Zdjęcia przedstawiające "kibiców Mistrzostw Europy", na których pojedyncze twarze (mimo tego, że rozpoznawalne) nie są tematem fotografii, nie wymagają zgód sportretowanych osób. W przypadku zdjęć zrobionych w strefach kibica trzeba dodatkowo pamiętać o tej samej zasadzie co w przypadku stadionu: UEFA zgadza się na robienie zdjęć jedynie "na użytek prywatny".

Jaki sprzęt sprawdzi się najlepiej? Aparat do fotografii ulicznej powinien być szybki i dyskretny. Ten drugi warunek w trakcie Euro będzie miał raczej mniejsze znaczenie - wokół nas będzie prawdopodobnie mnóstwo fotografujących osób, więc podniesienie lustrzanki do oka pewnie nie zwróci niczyjej uwagi. Wymóg szybkości jest znacznie ważniejszy - szybki autofokus, a następnie szybka reakcja aparatu na wciśnięcie spustu migawki przydają się zawsze, gdy głównym tematem fotografii są ludzie.

Idealnym wyborem będą zatem bezlusterkowce: małe, dyskretne, z szybkim autofokusem i dobrą reakcją na spust migawki. Oczywiście sprawdzą się również poczciwe lustrzanki, które mają w stosunku do bezlusterkowców jeden minus: są większe i przez to nie tak poręczne. W obydwu przypadkach atutem jest wymienna optyka, dzięki czemu można rejestrować zarówno szerokie plany, jak i duże zbliżenia.

Jeśli jedyny aparat, którym dysponujecie to kompakt, wcale nie stoicie na straconej pozycji. Ograniczeniami mogą być w tym przypadku kiepskie wysokie czułości (gorączka Euro może się przecież nasilać po zmierzchu) i wolny autofokus, który może skutecznie popsuć większość kadrów. O ile sprzęt na to pozwala, warto wtedy ustawić ostrość ręcznie, na odległość z jakiej zamierzacie fotografować (np. 3 metry). Niewielki rozmiar matrycy, który powoduje dużą głębię ostrości będzie wtedy sprzymierzeńcem fotografa, który wyłączając autofokus zaoszczędzi cenne ułamki sekund (a czasami całe sekundy).

Co fotografować? Oczywiście emocje - to one są w tej imprezie najważniejsze i z pewnością ich nie zabraknie.
0
0
Young Poland 2019 - oto najlepsze zdjęcia młodych polskich fotografów z konkursu Grand Press Photo
17 Maj 2019
Young Poland to specjalna sekcja konkursu GPP, kierowana do twórców, którzy nie ukończyli jeszcze 26 roku życia. Zobaczcie, jakie zdjęcie podbiły w tym roku serca jurorów.
2
Poznaliśmy laureatów Grand Press Photo 2019. Zobacz najlepsze polskie zdjęcia prasowe minionego roku
16 Maj 2019
Tegoroczna edycja najważniejszego polskiego konkursu fotografii prasowej Grand Press Photo dobiegła końca. Oto najlepsze zdjęcia polskich fotoreporterów.
8