"Filmowanie lustrzanką cyfrową" - fragmenty, III część

Prezentujemy trzecią część fragmentów książki "Filmowanie lustrzanką cyfrową". W publikacji wydawnictwa Galaktyka twoimi przewodnikami po wszystkich etapach realizacji filmu - od preprodukcji do postprodukcji - są czterej weterani, którzy płynnie posługują się zarówno językiem fotografii, jak i wideo. Ich wskazówki ułatwią ci przejście ze świata statycznych zdjęć do ruchomego obrazu.

Oczywiście, dobrze jest posiadać profesjonalny sprzęt, ale zdarzają się momenty, kiedy nie jest on dostępny - np. wówczas, gdy masz za mały budżet lub kiedy unie lotnicze zgubiły twój bagaż.

Powinieneś także w maksymalnym stopniu wykorzystać możliwości sprzętu, który już masz. Zainwestowałeś w niego, pora więc, by się zwrócił. Może się okazać, że posiadane już wyposażenie fotograficzne jest wszystkim, czego potrzebujesz, by sprostać zadaniu.

Oczywiście, jeśli masz odwagę, możesz samodzielnie zbudować niektóre urządzenia, kupując niezbędne elementy w kilku różnych sklepach. Wystarczy rozejrzeć się za potrzebnymi częściami w markecie elektrycznym, a następnie pomyszkować w sklepie z materiałami dla artystów i znaleźć trochę plastikowych profili i arkuszy z tworzywa piankowego. Jeśli użyjesz kleju i rzepów oraz poświęcisz kilka godzin, możesz być mile zaskoczony tym, jak łatwo jest zbudować przyzwoitej jakości sprzęt oświetleniowy za stosunkowo niewielkie pieniądze.

Przyjrzyjmy się zatem temu, w jaki sposób zwiększyć możliwości tworzenia oświetlenia, nie czyszcząc przy tym do cna własnego konta w banku.

Tańsze odpowiedniki

W dzisiejszych czasach odrobina kreatywnego myślenia pozwala bardzo efektywnie wykorzystać budżet. Nie mówiąc już o tym, że do oświetlenia planu filmowego możesz zastosować sprzęt fotograficzny i wideo. Warto się także rozejrzeć za używanym wyposażeniem, które sprzedawane bywa po bardzo atrakcyjnych cenach. Poniżej przedstawiamy kilka możliwości, które mogą się sprawdzić w twoich produkcjach.

Chińskie lampiony i latarnie

Chińskie lampiony mogą wspaniale i delikatnie oświetlić pokój. Filmowcy uwielbiają ten rodzaj światła, ponieważ daje rozproszone we wszystkich kierunkach miękkie oświetlenie, które wygląda bardzo naturalnie. Przeważnie lampiony wykonane są z wytrzymałego papieru, jedwabiu lub poliestru, owiniętego wokół składanej konstrukcji z drutu, tworzącej po rozłożeniu kulę lub inny kształt. W połączeniu z mocną żarówką potrafią one oświetlić przestrzeń naprawdę jasnym światłem.

Można znaleźć bardzo różne rodzaje tych dekoracyjnych lamp, które używane bywają zarówno jako tymczasowe żyrandole, jak i dekoracja domu. Chińskie lampiony nie są zbyt trwałe (mogą się też zapalić, dlatego nigdy nie pozostawiaj ich bez opieki). Dobra wiadomość jest jednak taka, że chiński lampion o średnicy 75 cm można kupić za około 30 zł. Solidniejsze, profesjonalne latarnie dostępne są w cenie około 115 zł; są trwalsze i nie tak łatwopalne.

Choć można sobie poradzić, wykorzystując tanie oświetlenie, prawdziwe profesjonalne konstrukcje, przypominające kształtem chińskie latarnie, utrzymują mocno napięty lampion w znacznej odległości od żarówki. Możesz pomyśleć, by uzupełnić swój zestaw o jedną z nich, dokonując zakupu za około 170 zł na stronie www.lanternlock.com.

Najlepsze w chińskich latarniach jest to, że bardzo równomiernie rozpraszają światło. Tworzą wspaniałe miękkie oświetlenie, idealne do portretów i zbliżeń. Aby oświetlić większy plan zdjęciowy, można wykorzystać wiele takich lampionów.

SPRZEDAWCY CHIŃSKICH LATARNI

Choć chińskie lampiony znajdziesz w każdym sklepie meblowym z działem dekoratorskim, możemy polecić kilku sprzedawców mających duży ich wybór i dobre ceny.;
Asian Ideas (www.asianideas.com/lanterns2.html);
Paper Lantern Store (www.paperlanternstore.com)]


Oprawka ze specjalnym uchwytem ułatwia zamocowanie rozłożonego lampionu i utrzymuje gorącą żarówkę z dala od jego papierowej powierzchni.

Lampy robocze

Choć nie są lekkie i mocno się nagrzewają, trudno zaprzeczyć, że są łatwo dostępne. To ten rodzaj lamp, jakie spotyka się w warsztatach samochodowych lub na budowach i można znaleźć w każdym sklepie z narzędziami.

Używaliśmy ich niejeden raz. Zagubiony bagaż i brak czasu skłaniają do desperackich kroków. Jednak przy odrobinie ostrożności i po drobnych przeróbkach można je bez problemu wykorzystywać do oświetlania planu.

Siatka ochronna: Najbardziej popularne wersje tych lamp mają zakładaną na obudowę metalową kratkę, która może rzucać nieregularne cienie. Jeśli się da, usuń siatkę lub przefiltruj światło przez dyfuzor.

Stojaki i uchwyty: W zestawie z lampami roboczymi bardzo często znajdują się stojaki i metalowe uchwyty, które zwykle pozwalają ustawiać lub zawieszać je w pożądany sposób.

Emisja ciepła i bezpieczeństwo: Wadą lamp roboczych jest duże zużycie energii (i nagrzewanie się do wysokiej temperatury). Uważaj, by się nie poparzyć - stosuj odpowiednie akcesoria, np. rękawiczki, i zabezpiecz lampy przed przewróceniem się, obkładając je workami z piaskiem.

Rozmieszczanie: Aby uzyskać bardziej miękkie oświetlenie, spróbuj odbić światło od ściany lub sufitu. W celu zmniejszenia mocy możesz także użyć dyfuzora bądź ekranu odbijającego światło. Jeszcze innym sposobem może być wyniesienie lamp na zewnątrz i oświetlenie nimi pomieszczenia przez okna (taka wersja oświetlenia lampami HMI dla ubogich).

Lampa reflektorowa z zaciskiem

Jednym ze źródeł światła, które najłatwiej znaleźć, są lampy reflektorowe z zaciskiem. Kosztują mniej niż 30 zł i znajdziesz je w prawie każdym sklepie budowlanym. Lampa tego typu składa się z oprawki, uchwytu mocującego i metalowego odbłyśnika skupiającego światło.

Stosuje się w nich normalne żarówki ze standardowym gwintem. W takiej oprawce możesz umieścić typową, 200-wa-tową żarówkę lub pójść nieco dalej i zamocować zbalanso-wany na światło dzienne halogen, co jest rozwiązaniem lepszym w przypadku fotografowania. Aby podołać zadaniu, będziesz potrzebował przynajmniej kilku takich źródeł światła, są one jednak tanie i łatwo się je mocuje.

Z kolei abyś mógł je bardziej kontrolować, będziesz potrzebował kolo rowyc h folii lub fi ltrów konwersyjnych. łatwo je przymocować do metalowego odbłyśnika za pomocą zwykłych klamerek do bielizny, dzięki czemu takie lampy możesz wykorzystać do tworzenia różnego rodzaju efektów kolorystycznych.

W ostateczności, jako oświetlenie wideo, mogą zostać wykorzystane także lampy robocze i reflektory z zaciskiem. (c) Fotolia.

Adaptacja sprzętu fotograficznego

Fuzja fotografii i wideo może się wydawać dziwna, ale prawda jest taka, że obie technologie zbliżały się do siebie już od jakiegoś czasu. Istnieje wiele podobieństw pomiędzy nowoczesnymi kamerami wideo i aparatami fotograficznymi. W rzeczywistości, sposób, w jaki matryce w obu rodzajach urządzeń rejestrują światło, jest właściwie identyczny.

To dobrze, szczególnie jeśli ty, będąc fotografem, chcesz wkroczyć do świata filmu. Prawdopodobnie większość osprzętu i akcesoriów, które już posiadasz, okaże się przydatna przy kręceniu wideo. Bądźmy szczerzy: im więcej sprzętu fotograficznego będziesz mógł wykorzystać przy realizacji swoich projektów filmowych, tym więcej pieniędzy zaoszczędzisz na zakup specjalistycznego wyposażenia, którego nie można zrobić samemu (jak np. dobrego statywu czy follow focusu).

FIRMY HANDLUJĄCE PROFESJONALNYM SPRZĘTEM OŚWIETLENIOWYM z DRUGIEJ RĘKI

Oto lista kilku sklepów internetowych, w których przeważnie można znaleźć używany sprzęt oświetleniowy w dobrej cenie. Profesjonalne lampy są trwałe i mogą być użyteczne przez długi czas, można więc bez obaw myśleć o zakupie sprzętu z drugiej ręki. Szukając takiego oświetlenia, przejrzyj strony internetowe poniższych firm. Wiele serwisów ma specjalną sekcję ze sprzętem używanym.;
B&H (www.bhphotovideo.com);
Visual Products (www.visualproducts.com);
Wooden Nickel Lighting (www. woodennickellighting.com)]

Statywy z głowicą z gwintem 2,5" doskonale się nadają do mocowania lamp i wszelkiego innego osprzętu oświetleniowego. Błyszcząca blenda jest niezwykle użytecznym narzędziem pozwalającym odbijać promienienie słoneczne w kierunku aktora, dzięki czemu można stworzyć z nich oświetlenie wypełniające.


Statywy oświetleniowe

Jeśli specjalizujesz się w robieniu zdjęć dzikich zwierząt, prawdopodobnie nie masz zbyt wielu lamp. Jednak jeśli oświetlenie studyjne kompletowałeś przez lata, to w przeważającej części da się je zaadaptować na potrzeby wideo. Większość tych samych statywów, których używasz do mocowania studyjnych lamp błyskowych, będzie pasowała do źródeł światła ciągłego. Musisz jedynie uważać na to, aby nie przeciążyć swoich statywów niezbyt lekkimi lampami wideo.

Jeśli używasz teraz studyjnych lamp w rodzaju monobloków firmy White Lightning, twoje statywy będą wystarczająco wytrzymałe, by można było na nich zamontować większe modele lamp świecących światłem ciągłym, jak np. Arri 650 lub Kino Flo Diva. Pamiętaj jednak, że pewne lampy wideo mogą być nawet cięższe od sprzętu, który wykorzystywałeś wcześniej. Dlatego spróbuj dociążyć nogi statywu workami z piaskiem, by odpowiednio zabezpieczyć zestaw.

Nie wyrzucaj jednak swoich lżejszych statywów. Będzie wiele okazji, by wykorzystać je do zamocowania lekkiego sprzętu, np. zastawek lub arkuszy z tworzywa piankowego. Spróbuj dołączyć do nich zaciski lub klamry i zamocuj blendę, dyfuzor, a nawet prześcieradło, aby rozproszyć światło.

Jeśli twoje statywy mają końcówki z gwintem 5/8 cala, możesz traktować je jako lżejszego typu stojaki do lamp filmowych. Aby zwiększyć możliwości montowania różnego rodzaju osprzętu oraz znacznie rozszerzyć zakres kontroli nad światłem, spróbuj założyć na te końcówki przejściówki z gwintem 2,5". Tego typu adaptery umożliwią ci mocowanie na nich zasłonek, ramion i siatek, by zmieniać sposób oświetlenia planu.

Ekrany i blendy

Jeśli filmujesz lustrzanką cyfrową, nie masz tak dużej swobody, jaką miałeś fotografując. W przeciwieństwie do "surowych" plików RAW, klipy wideo są już "właściwie ugotowane". Dlatego od razu w trakcie filmowania musisz starać się "przyrządzić" je na tyle dobrze, na ile to tylko możliwe; właśnie z tego powodu kwestie związane z oświetleniem mają tak duże znaczenie.

Na szczęście ekrany odbijające światło, które pewnie już posiadasz, mogą się okazać niezwykle pomocne. Używając ich, możesz kontrolować kontrast oświetlenia i stopień, w jakim wypełnia ono cienie. Jest to szczególnie istotne, ponieważ to właśnie w zacienionych miejscach najwyraźniej ujawnia się cyfrowe ziarno, jeśli obraz jest ogólnie zaszumiony. Złota, srebrna lub biała blenda jest podstawowym elementem wyposażenia w świecie filmu, niezależnie od tego, czy kręcisz na otwartej przestrzeni i potrzebujesz odbić nieco światła w stronę głównego tematu, czy chcesz po prostu, by część światła głównego oświetliła także ukrytą w cieniu stronę twarzy twojego rozmówcy.

Blenda w kolorze złotym: Odbijający światło złoty ekran jest najlepszy do zdjęć robionych na zewnątrz. Wzmacnia on naturalny kolor światła słonecznego i jest dopasowany do jego temperatury barwowej.

Blenda w kolorze srebrnym: Srebrny ekran odbija najwięcej światła. Nie zmienia on także jego kolorystyki.

Blenda w kolorze białym: Białego ekranu można używać zarówno we wnętrzach, jak i na zewnątrz. Ponieważ nie ma on metalicznej powierzchni, odbija mniej światła niż pozostałe dwa rodzaje blend.

Rozpięta na podwieszanej u góry ramie rozpraszająca światło tkanina może pełnić funkcję wielkoformatowego dyfuzora (u góry). Lampy świecące światłem ciągłym, takie jak Westcott Spiderlite, mogą zostać zaadaptowane na potrzeby produkcji wideo (na dole). Fot. Brad Moore.

Kup zaciski typu imadełko (ang. mafer clamp)
Jednym z najlepszych akcesoriów, jakie możesz dodać do swojego zestawu, jest zacisk typu imadełko (około 100 zł). Taką uniwersalną klamrę można zamocować na drzwiach, blacie stołu, balustradzie lub statywie oświetleniowym. Istnieją wersje z trzpieniem z gwintem W, na których mocować można lampy do wideo.

Jeśli chodzi o ekrany, to najlepsze w nich jest to, że można nimi bardzo łatwo manipulować. Nawet drobna zmiana kąta nachylenia lub pozycji daje natychmiastowy rezultat. Przeważnie wystarcza przesunąć je o parę centymetrów lub obrócić o kilka stopni, by uzyskać pożądany efekt. Zawsze miej pod ręką blendy marki FlexFill; przekonasz się, jak bardzo są przydatne przy realizacjach wideo.

Dyfuzory
Jako fotograf wiesz, że jedną z wielu metod malowania światłem jest rozpraszanie i zmiękczanie ostrego, kierunkowego oświetlenia. Dyfuzję można stosować na wiele sposobów, by ukształtować charakter światła zarówno lamp świecących światłem ciągłym, jak wielkiej lampy HMI wiszącej na niebie (nazywanej także słońcem).

Większość fotografów rozprasza światło studyjnych lamp błyskowych za pomocą softboxów, takich jak te z serii Chimera http://www.chimeralighting.com(www.chimeralighting.com). Tych samych softbo-xów możesz użyć także z "gorącymi" lampami, wcześniej jednak upewnij się, że wytrzymają one wysoką temperaturę emitowaną przez źródła światła ciągłego. Studyjne lampy błyskowe wytwarzają dużo ciepła, ale rzadko są gorące przez dłuższy okres, jak dzieje się to w przypadku lamp świecących światłem ciągłym. Jeśli jednak nie da się wykorzystać twoich "chimer", możesz użyć ich pierścieni mocujących i materiału dyfuzyjnego (znajdującego się na przodzie softboxu) z każdym, przeznaczonym do wideo, modelem Chimery, jaki zakupisz.

Koniecznie powinieneś też mieć poręczne dyfuzory w stylu Lastolite TriGrip (www.lastolite.com). Pomimo że normalnie trzyma je asystent, można je także bardzo łatwo zamocować na statywie oświetleniowym. Przygotuj większe zaciski lub uchwyty do blend, byś mógł zrobić z nich dobry użytek.

Jeśli jesteś szczęściarzem i dysponujesz dużymi kawałkami materiału dyfuzyjnego lub nawet rozpinaną nad głową siatką rozpraszającą, od razu znajdujesz się na uprzywilejowanej pozycji. Tego typu akcesoria pozwalają osłabić i zmiękczyć ostre światło słoneczne, zamieniając się w olbrzymich rozmiarów softbox emitujący światło rozproszone. Eksperymentuj z różnymi splotami i grubościami tkanin, dopóki nie znajdziesz takiej, którą możesz zastosować nawet przy lekkim wietrze, ale która nie odcina jednocześnie zbyt wiele światła.

Lampy świecące światłem ciągłym
Wielu fotografów zamieniło lampy błyskowe na takie, które świecą światłem ciągłym. Jednymi z najpopularniejszych są lampy Spiderlite firmy Westcott. Mimo że nie świecą tak mocno jak typowe lampy wideo, pozwalają stworzyć efektowne, rozproszone i zbalansowane na światło dzienne oświetlenie fluorescencyjne. Jeśli twoje lampy nie potrafią świecić światłem ciągłym, powinieneś je wymienić. Zachowaj jednak wszystkie dyfuzory (np. parasolki).

Pozostały osprzęt
Bardzo rzadko się zdarza, by lampy i reflektory udało się umieścić dokładnie tam, gdzie chcesz, jeśli używane są do tego celu jedynie statywy oświetleniowe. Czasami trzeba przymocować lampę do poręczy na klatce schodowej, by oświetlić scenę tak, jak sobie tego życzysz. Innym razem może się okazać, że źródło światła nie powinno znajdować się na samej podłodze, ale tuż nad nią. To tylko dwa przykłady, które pokazują, że typowe statywy oświetleniowe po prostu nie do wszystkiego się nadają.

To samo dotyczy ekranów, siatek rozpraszających i innych modyfikatorów światła, które należy zamocować, by móc zmienić charakter oświetlenia sceny. Pewnie masz już w swojej torbie na akcesoria parę różnych uchwytów przydatnych do mocowania sprzętu. Możesz także używać innych narzędzi do modelowania światła, np. statywów filmowych, zacisków i wszelkiego innego osprzętu, który może być przydatny przy tworzeniu oświetlenia na potrzeby wideo.
Zestaw klamerek do bielizny i specjalistyczne zaciski zdecydowanie ułatwiają montaż lamp i osprzętu na planie filmowym.

Sprzęt fotograficzny, który chciałbyś wykorzystać, ale nie powinieneś

Niestety, nie każdy element wyposażenia fotograficznego może być wykorzystywany w produkcji wideo. Będzie to zależeć od jego funkcjonalności, a nie od wartości.

Studyjne lampy błyskowe: Wielu fotografów stosuje w swojej pracy studyjne lampy błyskowe, ponieważ mają dużą moc. Niestety, flesze świecą światłem o tak dużym natężeniu jedynie przez chwilę. Nadają się więc do robienia fotografii, ale już niespecjalnie do rejestrowania całej sekwencji ujęć w przypadku wideo. Lampy błyskowe będą powodowały, że oświetlenie sceny cały czas będzie się zmieniać, dlatego jeśli nie zależy ci na stworzeniu efektu "oświetlenia stroboskopowego", unikaj stosowania studyjnych lamp błyskowych.

W świecie wideo odpowiednikiem takich lamp są lampy żarowe z soczewkami Fresnela Arri lub Mole-Richardson 650/1000 W, emitujące światło o temperaturze barwowej 3200 K. Używa się także modeli K5600 Joker Bug 400/800 W HMI (zbalansowanych na światło dzienne 5600 K). Lampy te mają olbrzymią moc i podobne muły robocze spotkać można na wielu planach filmowych.

Światło modelujące: Przy robieniu zdjęć w studiu bardzo przydatne jest oświetlenie modelujące, które zapewnia na tyle dużo światła, by układ autofokusu mógł ustawić ostrość. Niestety, jeśli chodzi o wideo, światło modelujące jest zbyt słabe, nie pozwala też wystarczająco kontrolować sposobu rozchodzenia się jego promieni. Masz jednak do wyboru mnóstwo lamp świecących światłem ciągłym, w cenach niewymagających skoku na bank.

Radiowe wyzwalacze błysku: Bezprzewodowe wyzwa-lacze błysku (np. stale popularne modele Pocket Wizards) zrewolucjonizowały robienie zdjęć z zastosowaniem małych fleszy, podobnie jak fotografię plenerową wykonywaną z użyciem studyjnych lamp błyskowych. Jeżeli jednak oświetlenie wideo powinno być ciągłe, najlepiej, by radiowe wyzwalacze błysku nie pozostały w magazynku ze sprzętem, no chyba że pojawi się potrzeba wyzwolenia nimi lamp błyskowych w celu uzyskania jakiegoś specjalnego efektu.

Samodzielnie wykonany sprzęt oświetleniowy i przydatne akcesoria

Nie zaszkodzi zaoszczędzić nieco pieniędzy i samodzielnie zbudować pewne elementy wyposażenia. Będziesz zaskoczony tym, jak owocna może się okazać krótka wycieczka do sklepu dla majsterkowiczów - niezależnie od tego, czy odwiedzisz dział ogrzewania, by zdobyć tani ekran odbijający światło o wymiarach 120 x 120 cm, czy dział elektryczny, by kupić elementy potrzebne do budowy samodzielnie zaprojektowanego ściemniacza. W ten sposób oszczędzisz część twoich ciężko zarobionych pieniędzy i poczujesz się pewniej, bo będziesz wiedział, jak działa twój sprzęt w pomieszczeniach i w plenerze.

Świetlówki kompaktowe

Prawdopodobnie słyszałeś o kompaktowych lampach fluorescencyjnych (CFL, ang. compact fluorescentlamp), ponieważ są one bardziej "ekologicznymi" odpowiednikami tradycyjnych żarówek stosowanych w większości domów. Tego typu źródła światła sprzedawane są jako "żarówki" energooszczędne, ponieważ zużywają mniej prądu niż zwykłe.

Dla filmowców ma to jeszcze większą zaletę. Tego typu świetlówki dostępne są w wersji zbalansowanej na światło dzienne (D65), dzięki czemu łatwo jest je wykorzystywać do doświetlania większości scen. Świecą one bardzo jasno, co czyni je wyjątkowo wydajnym źródłem światła. Świetlówki kompaktowe dają dużo światła i nie pobierają przy tym wiele prądu; do tego są tanie. Teraz już wiesz, czemu tak je lubimy.

Własnej roboty lampa CFL z softboxem


Jako fotograf używasz już prawdopodobnie softboxów do swoich studyjnych lamp błyskowych. Poświęcając godzinę lub dwie i wykorzystując kilka prostych części elektrycznych, możesz szybko i łatwo zbudować ze świetlówek kompaktowych taką lampę z softboxem, która oświetli twoich aktorów miłym dla oka i miękkim światłem. Połącz ze sobą pięć świetlówek kompaktowych z mocowanymi na lico oprawkami, płytę z pianki polistyrenowej i trochę półprzezroczystej tkaniny, a łatwo zbudujesz własną lampę z softboxem emitującą światło o temperaturze barwowej światła dziennego zużywającą bardzo niewiele prądu.

Lista zakupów (zgromadź poniższe rzeczy, a następnie obejrzyj film)
  • 2 przewody elektryczne o przekroju 2 mm2 i długości 5 m (jedna żyła czarna, druga niebieska)
  • 5 świetlówek kompaktowych Ecosmart 75 W o temperaturze barwowej światła dziennego
  • 5 mocowanych na lico oprawek do świetlówek kompaktowych
  • płytka z trzpieniem z gwintem 5/8 cala
  • przedłużacz elektryczny o długości 4,5 m
  • kawałek sklejki o wymiarach 40 x 40 cm
  • mleczny dyfuzor o wymiarach 46 x 46 cm
  • biała farba
Nie wszystkie świetlówki kompaktowe mogą współpracować ze ściemniaczem

Mimo iż zasadniczo są lampami fluorescencyjnymi, nie wszystkie świetlówki można ściemniać. Jeśli chcesz regulować natężenie światła, jakie emitują, rozejrzyj się uważnie za takimi, które na to pozwalają. Możesz mieć też w torbie świetlówki kompaktowe o różnej mocy, by - w razie potrzeby - rozpraszać i zmiękczać oświetlenie planu. Jeśli twoje lampy mają po kilka świetlówek, to wykręcając część z nich, również zmniejszysz natężenie światła.

Domowej roboty ekran odbijający światło

Twój sprzęt fotograficzny może zawierać zestaw blend marki FlexFill i powinieneś je wykorzystywać. Jednak bardzo szybko przekonasz się, że przy realizacjach wideo potrzeba ich znacznie więcej, ponieważ należy rozjaśniać różne obszary sceny filmowane z różnych punktów widzenia. Faceci od filmu i wideo bardzo lubią używać do odbijania światła wszelkiego rodzaju tanich i łatwych do zdobycia materiałów, np.: ze sklepu modelarskiego lub dla artystów można używać takich, jakie są, lub okleić folią aluminiową;
doskonale sprawdzają się żaroodporne maty termoizolacyjne o błyszczącej powierzchni;
łatwo dostępne są składane aluminiowe osłony przeciwsłoneczne do samochodów.]Wystarczy, że zamocujesz któryś z tych materiałów na obciążonym workami z piaskiem statywie od świateł wideo, a będziesz mógł odbijać światło wypełniające w kierunku zacienionej strony twojego obiektu. Tego typu ekranów możesz także użyć, jeżeli chcesz wykorzystać światło zastane jako oświetlenie główne. Ekran powinien przyjemnie i miękko rozpraszać światło oraz pozornie zwiększać rozmiary jego źródła. Dzięki temu będziesz mógł "otoczyć" światłem twarz bohatera.

Innym tanim materiałem odbijającym światło jest błyszcząca folia izolacyjna. Ten materiał budowlany sprzedawany jest w rolkach i wykorzystywany do izolowania rur i ocieplania różnych elementów budynków. Jego powierzchnia bardzo silnie odbija światło, ale przeważnie jest na niej wytłoczony wzór, który powoduje, że promienie światła odbijają się bardziej nieregularnie. Możesz kupić rolkę takiego materiału w lokalnym składzie budowlanym, przymocować go za pomocą zszywek lub kleju do jakiegoś arkusza pianki poliuretanowej, ewentualnie nawet kawałka styropianu, i domowym sposobem stworzyć tani, błyszczący ekran.

Koc ratunkowy

W sklepie sportowo-turystycznym kup termoizolacyjny koc ratunkowy - posłuży ci do odbijania światła. Ta folia zwinięta w niewielką rolkę ma jedną stronę w kolorze srebrnym, a drugą w złotym. Kosztuje około 15 zł.

Własnoręcznie zrobiony ściemniacz


Wykorzystując kilka zwykłych akcesoriów elektrycznych ze sklepu z artykułami wyposażenia wnętrz, możesz zbudować ściemniacze. Później będziesz mógł ich używać do wszystkiego, zarówno do ściemniania zwykłych lamp, będących elementami dekoracji planu, jak i lamp Chimera o mocy 1000 W. Potrzebnych części kup więcej, aby za jednym zamachem zrobić kilka takich urządzeń. Zaoszczędzisz pieniądze i będziesz miał osobny ściemniacz do każdej lampy, by regulować ich jasność w tym samym czasie.

Zmiany temperatury barwowej

Kiedy przyciemniasz światło, jego temperatura barwowa może się zmienić. Po każdej zmianie natężenia, z jakim świecą lampy, zawsze sprawdzaj ustawienia balansu bieli. Przydatny bywa także ręczny światłomierz, który pozwoli ci ręcznie dostrajać parametry ekspozycji aparatu lub kamery.


Filmowanie lustrzanką cyfrową
James Ball, Robbie Carman, Matt Gottshalk, Richard Harrington
Liczba stron: 336
Format: 204 x 232
Oprawa: miękka
Cena: 79,90zł
 
Komentarze
Polecane artykuły
Margaret Mitchell: „Fotografia może umożliwić opowiadanie historii, które normalnie są ukryte"
16 Lip 2018
Ponad dwadzieścia lat od sfotografowania dzieci swojej siostry, Margaret Mitchell ponownie odwiedza rodzinę z aparatem. Zadaje pytania o wpływ środowiska, w jakim przyszło nam dorastać, na nasze dalsze życie. Szkocka fotografka, działającą głównie w rejonach fotografii dokumentalnej i portretowej, jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych nagród, w tym Sony World Photography Awards.
0
“Zacząłem fotografować, bo bałem się zapomnieć”. Projekt Johna-Davida Richardsona to uniwersalna opowieść o dorastaniu
3 Lip 2018
- Pamiętam dzień, w którym skończyłem trzynaście lat. Obudziłem się tego ranka, spodziewając się, że w jakiś sposób zmieniłem się w mężczyznę tej nocy - mówi nam amerykański fotograf, który od dwóch lat realizuje projekt o dorastaniu chłopców z pobliskiego skateparku.
0
Majestat oceanu, zdjęcia z powietrza i nieziemskie scenerie - wyniki National Geographic Travel Photographer of the Year 2018
29 Cze 2018
Jury jednego z największych konkursów fotografii podróżniczej zaprezentowało jego tegorocznych laureatów. Zobaczcie galerię zwycięskich prac z ostatniej odsłony National Geographic Travel Photographer of the Year.
0
„Stambuł Story” z Panasonic Lumix G9
26 Cze 2018
Jak nowy superszybki korpus Panasonic sprawdza się w fotografii ulicznej? Zapytaliśmy o to reportażystę National Geographic Mikołaja Nowackiego.
3