Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.4 - Podsumowanie

Wyniki testu:
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
7.5
Funkcjonalność:
7
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Nasza ocena:

78%

To najtańsza dziś systemowa pięćdziesiątka o jasności f/1.4. Jest przy tym lekka, kompaktowa, a nawet uszczelniona. W tej konstrukcji Nikon musiał jednak pójść na kompromis. Jak duży? Sprawdźmy!

Autor: Krzysztof Mularczyk

11 Luty 2025
Artykuł na: 23-28 minut
Spis treści

Podsumowanie

Tym obiektywem Nikon odważnie pokazuje, że dziś dobra optyka systemowa wcale nie musi być droga. Nie jest to obiektyw idealny, ale trzeba go koniecznie oceniać przez pryzmat ceny - a ta jest bardzo atrakcyjna w stosunku do jego możliwości.

Mamy bowiem do czynienia z poręcznym, bardzo solidnie wykonanym, a nawet uszczelnionym standardem o jasności f/1.4, dzięki któremu uzyskamy zdjęcia z papierowa głębią ostrości i bardzo atrakcyjnym efektem bokeh.

Przy w pełni otwartej przysłonie nie jest super ostry, ale wystarczająco dobrze oddaje szczegóły w centrum, by bez obaw fotografować nim przy f/1.4. W praktyce nie powinna specjalnie przeszkadzać także mała rozdzielczość na brzegach kadru do f/2, bo skrajne detale z reguły i tak giną w nieostrościach tła.

Obiektyw charakteryzuje się też małą dystorsją, nie rzucającą się w oczy aberracją chromatyczną i świetnie radzi sobie pod światło. Jedyną wada optyczną o dużej wartości jest winietowanie, ale ono przytrafia się dziś nawet najlepszym konstrukcjom.

Warto jeszcze zaznaczyć, że Nikon Z 50 mm f/1.4 to pod kątem wymiarów i wagi niemal bliźniacza konstrukcja do zaprezentowanego nieco wcześniej Nikkora Z 35 mm f/1.4. To obiektyw w tej samej klasie cenowej (jego test opublikujemy już wkrótce). Razem mogą stanowić świetny duet nie tylko dla fotografów, ale także filmujących z użyciem gimbali.

Plus image
plusy:
  • dobrze wykonany, uszczelniony korpus
  • bardzo wygodny pierścień ostrzenia i funkcyjny
  • cichy i skuteczny autofokus
  • duża rozdzielczość w centrum kadru
  • praktycznie zerowa dystorsja
  • kołowy bokeh po przymknięciu przysłony
  • dobra praca pod światło
Minus image
minusy:
  • brak przełącznika, nawet A/M
  • duże winietowanie na otwartych przysłonach
  • stosunkowo niska rozdzielczość na brzegach przy szerokootwartych przysłonach
  • widoczna aberracja chromatyczna
Oceny szczegółowe
Cena / Jakość:
10
Wydajność:
7.5
Funkcjonalność:
7
Optyka:
7
Budowa:
7.5
Ocena ogólna

78%

Spis treści
Skopiuj link

Autor: Krzysztof Mularczyk

Redaktor serwisu Fotopolis.pl i magazynu Digital Camera Polska. Od 20 lat robi zdjęcia, testuje sprzęt fotograficzny i pisze o fotografii.

Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony FE 50-150 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Pierwszy zoom 50-150 mm f/2 w historii to pokaz optycznych możliwości i spełnienie marzeń fotografów portretowych czy reklamowych. Jak można się było spodziewać, to jednak także wysoka...
16
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Fujifilm Fujinon XF 16-55 f/2.8 LM WR II - test obiektywu
Mniejszy, lżejszy, szybszy i przystosowany do pracy wideo - nowa generacja uniwersalnego zoomu średniego zasięgu ma być ukłonem w stronę profesjonalistów i pokazem możliwości...
8
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4 - test obiektywu
To jasny standard w zaskakująco niskiej cenie. Gdzie jest haczyk? Sprawdzamy, jakie możliwości kryje nowa stałka systemu Nikon Z.
7