Aberracja chromatyczna

Po raptem 3 latach od premiery pierwowzoru, Tamron prezentuje drugą generację jednego ze swoich najbardziej popularnych obiektywów. Poprawiono wiele, zachowując przystępną cenę i wymiary. Czy to godna alternatywa dla natywnego zooma Sony i przystępnych cenowo pozycji Sigmy?

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00
Wynik testu
Cena / Jakość:
8
Wydajność:
8
Funkcjonalność:
8.5
Optyka:
7.5
Budowa:
9
Nasza ocena
81%
Spis treści
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III VXD G2 - test obiektywu Budowa i wykonanie Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe

Aberracja chromatyczna

Aberrację chromatyczną mierzymy dla plików RAW w najwyższej dostępnej rozdzielczości, dla najniższego ISO . Pomiar wykonywany jest dla pełnego zakresu przysłon. Poniższe wykresy przedstawiają rozłożenie poprzecznej aberracji chromatycznej w kadrze i jej wartości dla przysłon f/2.8 f/8 i f/22.

W zakresie korygowania aberracji chromatycznej Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III VXD G2 radzi sobie nieco lepiej od poprzednika, ale tylko nieznacznie. Aberracja poprzeczna jest bardziej wyrównana, ale nadal będzie objawiać się praktycznie w całym zakresie przysłon, a jej rozmiar nie należy do najmniejszych (zwłaszcza przy długim krańcu ogniskowych). Jeżeli jednak nie będziemy wykorzystywać obiektywu w ekstremalnie kontrastowych warunkach zwykle tego nie zauważymy. Fioletowe zabarwienie krawędzi może jednak nieco doskwierać w przypadku wykorzystywaniu obiektywu do fotografii krajobrazowej.

Schemat aberracji poprzecznej dla ogniskowej 28 mm:

Schemat aberracji poprzecznej da ogniskowej 75 mm:

Jak możecie zauważyć na poniższych zdjęciach w praktyce, problem jest widoczny niekiedy nawet w rozmiarach ekranowych, co może wymagać dodatkowej obróbki na etapie postprodukcji. Zwłaszcza, że systemowa korekcja nie usuwa aberracji zupełnie. W oczy może nam rzucić się także aberracja chromatyczna wzdłużna, która pojawia się w nieostrościach, jednak widoczne zabarwienia będzie ona powodować wyłącznie podczas ostrzenia na krótkie odległości. Tak czy inaczej, pod względem aberracji chromatycznej nie ma tu bynajmniej dramatu, a z większością problemów szybko poradzimy sobie na etapie obróbki.

Aberracja chromatyczna w praktyce:

28 mm:

f/2.8

f/8

f/22

f/2.8

75 mm:

f/2.8

f/8

f/22

f/4
Spis treści
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III VXD G2 - test obiektywu Budowa i wykonanie Autofokus Rozdzielczość Rozmycie Aberracja chromatyczna Dystorsja Winietowanie Praca pod światło Podsumowanie Zdjęcia przykładowe
Komentarze
Przeczytaj także
Zobacz więcej z tagiem: Tamron
logo logo
Magazyny
Zamów