Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe

Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe

Jeśli jesteście ciekawi, jak w boju wypada najnowsza bestia Sony, to mamy dobrą wiadomość. Profesjonalny teleobiektyw FE 400 mm f/2.8 GM OSS sprawdziliśmy na londyńskim torze wyścigowym Brooklands.

Po reporterskim pełnoklatkowym bezlusterkowcu A9, kolejnym krokiem Sony było stworzenie profesjonalnego teleobiektywu zaprojektowanego z myślą o zawodowych fotografach sportu. O takiej konstrukcji po raz pierwszy usłyszeliśmy jesienią zeszłego roku. Jednak wtedy producent nie zdradził żadnych szczegółów. Wszystkie karty odkrył dopiero dwa dni temu, kiedy to zaprezentował model FE 400 mm f/2.8 GM OSS. Ma on być nie tylko najlżejszym i najbardziej kompaktowym obiektywem o takich parametrach, lecz także ma gwarantować lepszą rozdzielczość oraz wydajność AF niż konstrukcje konkurencji - o czym zapewnia producent.

Profesjonalny pod każdym względem

Na jego układ optyczny składają się 22 soczewki w 17 grupach, w tym 3 szkła fluorytowe o niskim współczynniku dyspersji. Co ciekawe, większość elementów umieszczona została w centralnej i tylnej części obiektywu. Dzięki temu środek ciężkości został przesunięty w stronę bagnetu, co sprawia, że całość jest bardzo dobrze wyważona. Do tego z pomocą przychodzi w pełni magnezowy tubus o łącznej wadze 2.9 kg (przy wymiarach 158 x 359 mm), czyli wyraźnie mniej niż odpowiedniki konkurencji.

W istocie producent w dniu premiery zapewniał, że tym szkłem będziemy w stanie fotografować z ręki. I faktycznie możemy to potwierdzić. Zdecydowana większość z poniższych zdjęć została wykonana bez użycia statywu czy monopoda, co przy takich parametrach obiektywu może imponować. Nie zabrakło też wysokiej klasy powłok antyrefleksyjnych i fluorynowych, które ułatwiają utrzymanie szkła w czystości. Z kolei 11-listkowa kołowa przysłona w parze z dużym otworem względnym zapewnia nam wyjątkowo przyjemne dla oka rozmycie dalszego planu, co jest już wizytówką linii G Master.

Pochwalić musimy także wydajność autofokusa. Za ostrzenie odpowiadają dwa nowo opracowane silniki liniowe, dzięki którym skuteczność śledzenia obiektów ma być 5-krotnie większa niż w przypadku modelu 300 mm f/2.8 GM. Czy faktycznie tak jest w rzeczywistości? Musimy powiedzieć, że po kilku intensywnych godzinach pracy z tym obiektywem, AF działa jak marzenie - trafia pewnie, szybko i w punkt. Do tego śledzenie fotografowanego obiektu nie odpuszcza, dzięki czemu otrzymujemy odpowiednio wyostrzone kadry. Otrzymujemy także 3 tryby stabilizacji optycznej, która również pomaga podczas fotografowania z ręki. Znalazły się również: sprzęgło zakresu ostrzenia, pierścień umożliwiający szybkie przełączenie z trybu FF na APS-C, 4 przyciski funkcyjne umieszczone z każdej strony obiektywu oraz przełącznik Full-Time DMF, który pozwoli nam na ciągłe ręczne doostrzanie.

Sportowe tele Sony to oczywiście w pełni magnezowa, wytrzymała i uszczelniona konstrukcję, która jest kompatybilna z konwerterami 1,4x i 2x - odpowiednio 560 mm f/4 i 800 mm f/5.6. Do tego obiektyw zapewnia system filtrów wsuwanych o rozmiarze 40.5 mm. Za to wszystko przyjdzie nam zapłacić 12 tys. euro (około 50 tys. złotych). Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS, który w sprzedaży ma pojawić się we wrześniu, sprawdziliśmy z pełnoklatkowym flagowcem Sony A9.

Zdjęcia przykładowe

1/4000s, f/2.8, ISO 200 mm

1/500s, f/5.6, ISO 125, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/4000s, f/2.8, ISO 640, ogniskowa: 400 mm

1/1250s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 320, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 250, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/4000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 320, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/1000s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/2500s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 800, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/5.6, ISO 1000, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/500s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/1600s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 250, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/1250s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 500, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/1000s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Wakacyjny niezbędnik 2018. Zobacz, co warto zabrać ze sobą na fotograficzny wypad
5 Lip 2018
Lato i wakacyjne wyjazdy to świetny czas na doskonalenie fotograficznych umiejętności. Co można, co warto, a co trzeba spakować w tym roku do wakacyjnej torby? Sprawdźcie nasze typy!
1
10 cech idealnego aparatu na wakacje. Sprawdź zanim kupisz
3 Lip 2018
Wszystkim zależy na jakościowych zdjęciach z wakacji. Warto więc wyposażyć się w aparat dobry, ale w rozsądnej cenie. Radzimy, na jakie cechy zwracać uwagę, by podjąć dobrą decyzję.
0
Święta trójca, czyli szkła Olympus ze światłem f/1.2 pod lupą
29 Cze 2018
Dwa lata temu Olympus otworzył nowy rozdział optyki w systemie Mikro Cztery Trzecie prezentując swój pierwszy kierowany do profesjonalistów model ze światłem f/1.2. Dziś linia ta rozszerzyła się już do 3 obiektywów o ekwiwalentach 34, 50 i 90 mm. Zobaczcie czym różnią się od modeli ze światłem f/1.8.
10
Filtry robią różnicę. Zobacz, jakie modele sprawdzą się podczas wakacyjnych foto-eskapad
27 Cze 2018
W przypadku kompletowania sprzętu fotograficznego na wakacje nie zawsze myślimy o filtrach. Warto to zmienić. Przeglądamy ofertę marki Hoya i podpowiadamy, jakie filtry zawsze warto mieć przy sobie.
2