Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe

Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe

Jeśli jesteście ciekawi, jak w boju wypada najnowsza bestia Sony, to mamy dobrą wiadomość. Profesjonalny teleobiektyw FE 400 mm f/2.8 GM OSS sprawdziliśmy na londyńskim torze wyścigowym Brooklands.

Po reporterskim pełnoklatkowym bezlusterkowcu A9, kolejnym krokiem Sony było stworzenie profesjonalnego teleobiektywu zaprojektowanego z myślą o zawodowych fotografach sportu. O takiej konstrukcji po raz pierwszy usłyszeliśmy jesienią zeszłego roku. Jednak wtedy producent nie zdradził żadnych szczegółów. Wszystkie karty odkrył dopiero dwa dni temu, kiedy to zaprezentował model FE 400 mm f/2.8 GM OSS. Ma on być nie tylko najlżejszym i najbardziej kompaktowym obiektywem o takich parametrach, lecz także ma gwarantować lepszą rozdzielczość oraz wydajność AF niż konstrukcje konkurencji - o czym zapewnia producent.

Profesjonalny pod każdym względem

Na jego układ optyczny składają się 22 soczewki w 17 grupach, w tym 3 szkła fluorytowe o niskim współczynniku dyspersji. Co ciekawe, większość elementów umieszczona została w centralnej i tylnej części obiektywu. Dzięki temu środek ciężkości został przesunięty w stronę bagnetu, co sprawia, że całość jest bardzo dobrze wyważona. Do tego z pomocą przychodzi w pełni magnezowy tubus o łącznej wadze 2.9 kg (przy wymiarach 158 x 359 mm), czyli wyraźnie mniej niż odpowiedniki konkurencji.

W istocie producent w dniu premiery zapewniał, że tym szkłem będziemy w stanie fotografować z ręki. I faktycznie możemy to potwierdzić. Zdecydowana większość z poniższych zdjęć została wykonana bez użycia statywu czy monopoda, co przy takich parametrach obiektywu może imponować. Nie zabrakło też wysokiej klasy powłok antyrefleksyjnych i fluorynowych, które ułatwiają utrzymanie szkła w czystości. Z kolei 11-listkowa kołowa przysłona w parze z dużym otworem względnym zapewnia nam wyjątkowo przyjemne dla oka rozmycie dalszego planu, co jest już wizytówką linii G Master.

Pochwalić musimy także wydajność autofokusa. Za ostrzenie odpowiadają dwa nowo opracowane silniki liniowe, dzięki którym skuteczność śledzenia obiektów ma być 5-krotnie większa niż w przypadku modelu 300 mm f/2.8 GM. Czy faktycznie tak jest w rzeczywistości? Musimy powiedzieć, że po kilku intensywnych godzinach pracy z tym obiektywem, AF działa jak marzenie - trafia pewnie, szybko i w punkt. Do tego śledzenie fotografowanego obiektu nie odpuszcza, dzięki czemu otrzymujemy odpowiednio wyostrzone kadry. Otrzymujemy także 3 tryby stabilizacji optycznej, która również pomaga podczas fotografowania z ręki. Znalazły się również: sprzęgło zakresu ostrzenia, pierścień umożliwiający szybkie przełączenie z trybu FF na APS-C, 4 przyciski funkcyjne umieszczone z każdej strony obiektywu oraz przełącznik Full-Time DMF, który pozwoli nam na ciągłe ręczne doostrzanie.

Sportowe tele Sony to oczywiście w pełni magnezowa, wytrzymała i uszczelniona konstrukcję, która jest kompatybilna z konwerterami 1,4x i 2x - odpowiednio 560 mm f/4 i 800 mm f/5.6. Do tego obiektyw zapewnia system filtrów wsuwanych o rozmiarze 40.5 mm. Za to wszystko przyjdzie nam zapłacić 12 tys. euro (około 50 tys. złotych). Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS, który w sprzedaży ma pojawić się we wrześniu, sprawdziliśmy z pełnoklatkowym flagowcem Sony A9.

Zdjęcia przykładowe

1/4000s, f/2.8, ISO 200 mm

1/500s, f/5.6, ISO 125, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/4000s, f/2.8, ISO 640, ogniskowa: 400 mm

1/1250s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 320, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 250, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/4000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 320, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/1000s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/2500s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 800, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/5.6, ISO 1000, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/500s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/1600s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 250, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/1250s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 500, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/1000s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Przetestuj aparat Fujifilm XF10 - opinia Jakuba Barańskiego
9 Lis 2018
Fujifilm XF10 - mały kompakt z dużą matrycą i jasnym obiektywem. Czy ten aparat jest w stanie zastąpić lustrzankę podczas górskich wędrówek? Zobaczcie, co na ten temat ma do powiedzenia drugi testujący, Jakub Barański.
1
Mikro Cztery Trzecie okiem zawodowców. Ambasadorzy Olympus opowiadają o swoich ulubionych szkłach
8 Lis 2018
Mikro Cztery Trzecie to nie tylko aparaty, ale przede wszystkim świetne, wyjątkowe obiektywy, które wielu fotografów skłoniły do przesiadki na mniejszy system. O zaletach swoich ulubionych szkieł, bez których nie potrafiliby już się obejść, opowiadają nam Krysztof Śliwak, Ireneusz Walędzik i Łukasz Bożycki.
0
Zanim kupisz: kluczowe cechy monitora dla fotografa
1 Lis 2018
Na co warto zwrócić uwagę wybierając monitor do edycji zdjęć? Które parametry i funkcje są najbardziej istotne? Na przykładzie serii BenQ SW pokazujemy kluczowe cechy monitora dla fotografa.
2
Panasonic Lumix GX9 - wszędzie tam, gdzie ty
29 Paź 2018
Kompaktowy następca modelu GX8 to idealne rozwiązanie dla wszystkich, którzy szukają narzędzia do kreatywnego działania i dyskretnego partnera do codziennej fotografii.
0