Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe

Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS - zdjęcia przykładowe

Jeśli jesteście ciekawi, jak w boju wypada najnowsza bestia Sony, to mamy dobrą wiadomość. Profesjonalny teleobiektyw FE 400 mm f/2.8 GM OSS sprawdziliśmy na londyńskim torze wyścigowym Brooklands.

Po reporterskim pełnoklatkowym bezlusterkowcu A9, kolejnym krokiem Sony było stworzenie profesjonalnego teleobiektywu zaprojektowanego z myślą o zawodowych fotografach sportu. O takiej konstrukcji po raz pierwszy usłyszeliśmy jesienią zeszłego roku. Jednak wtedy producent nie zdradził żadnych szczegółów. Wszystkie karty odkrył dopiero dwa dni temu, kiedy to zaprezentował model FE 400 mm f/2.8 GM OSS. Ma on być nie tylko najlżejszym i najbardziej kompaktowym obiektywem o takich parametrach, lecz także ma gwarantować lepszą rozdzielczość oraz wydajność AF niż konstrukcje konkurencji - o czym zapewnia producent.

Profesjonalny pod każdym względem

Na jego układ optyczny składają się 22 soczewki w 17 grupach, w tym 3 szkła fluorytowe o niskim współczynniku dyspersji. Co ciekawe, większość elementów umieszczona została w centralnej i tylnej części obiektywu. Dzięki temu środek ciężkości został przesunięty w stronę bagnetu, co sprawia, że całość jest bardzo dobrze wyważona. Do tego z pomocą przychodzi w pełni magnezowy tubus o łącznej wadze 2.9 kg (przy wymiarach 158 x 359 mm), czyli wyraźnie mniej niż odpowiedniki konkurencji.

W istocie producent w dniu premiery zapewniał, że tym szkłem będziemy w stanie fotografować z ręki. I faktycznie możemy to potwierdzić. Zdecydowana większość z poniższych zdjęć została wykonana bez użycia statywu czy monopoda, co przy takich parametrach obiektywu może imponować. Nie zabrakło też wysokiej klasy powłok antyrefleksyjnych i fluorynowych, które ułatwiają utrzymanie szkła w czystości. Z kolei 11-listkowa kołowa przysłona w parze z dużym otworem względnym zapewnia nam wyjątkowo przyjemne dla oka rozmycie dalszego planu, co jest już wizytówką linii G Master.

Pochwalić musimy także wydajność autofokusa. Za ostrzenie odpowiadają dwa nowo opracowane silniki liniowe, dzięki którym skuteczność śledzenia obiektów ma być 5-krotnie większa niż w przypadku modelu 300 mm f/2.8 GM. Czy faktycznie tak jest w rzeczywistości? Musimy powiedzieć, że po kilku intensywnych godzinach pracy z tym obiektywem, AF działa jak marzenie - trafia pewnie, szybko i w punkt. Do tego śledzenie fotografowanego obiektu nie odpuszcza, dzięki czemu otrzymujemy odpowiednio wyostrzone kadry. Otrzymujemy także 3 tryby stabilizacji optycznej, która również pomaga podczas fotografowania z ręki. Znalazły się również: sprzęgło zakresu ostrzenia, pierścień umożliwiający szybkie przełączenie z trybu FF na APS-C, 4 przyciski funkcyjne umieszczone z każdej strony obiektywu oraz przełącznik Full-Time DMF, który pozwoli nam na ciągłe ręczne doostrzanie.

Sportowe tele Sony to oczywiście w pełni magnezowa, wytrzymała i uszczelniona konstrukcję, która jest kompatybilna z konwerterami 1,4x i 2x - odpowiednio 560 mm f/4 i 800 mm f/5.6. Do tego obiektyw zapewnia system filtrów wsuwanych o rozmiarze 40.5 mm. Za to wszystko przyjdzie nam zapłacić 12 tys. euro (około 50 tys. złotych). Sony FE 400 mm f/2.8 GM OSS, który w sprzedaży ma pojawić się we wrześniu, sprawdziliśmy z pełnoklatkowym flagowcem Sony A9.

Zdjęcia przykładowe

1/4000s, f/2.8, ISO 200 mm

1/500s, f/5.6, ISO 125, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/4000s, f/2.8, ISO 640, ogniskowa: 400 mm

1/1250s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 320, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 250, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/4000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 320, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 160, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 200, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 100, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/1000s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/2500s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 800, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/5.6, ISO 1000, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/500s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/1600s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/5.6, ISO 250, ogniskowa: 800 mm (konwerter 2x)

1/1250s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/500s, f/8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 500, ogniskowa: 400 mm

1/4000s, f/2.8, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/1000s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 400 mm

Stały bywalec naszego laboratorium. Ciągle patrzy na świat przez różne ogniskowe oraz przemierza miasta i wioski obwieszony sprzętem fotograficznym. Uwielbia stylowe aparaty, a także eleganckie i funkcjonalne akcesoria. Ma słabość do monochromu i suwaków w programie Lightroom, po godzinach – do literatury faktu i muzyki country.

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0