Konweter "rybie oko" Sony SEL057FEC - zdjęcia przykładowe

Firma Sony wypuściła na rynek ciekawy konwerter umożliwiający przekształcenie obiektywu 28 mm w obiektyw typu fish-eye o ogniskowej 16 mm. Prezentujemy kilka zdjęć przykładowych z tego zestawu.

Autor: Michał Sułkiewicz

1 Lipiec 2015
Artykuł na: 4-5 minut

Japoński producent konsekwentnie, choć niezbyt szybko, uzupełnia gamę obiektywów do pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony A7. Dla fotografów potrzebujących szerokiego kąta z efektem rybiego oka firma Sony zaproponowała konwerter do popularnego obiektywu FE 28 mm F2. Konwerter skraca ogniskową do 16 mm i dodaje efekt rybiego oka o kącie widzenia 180 stopni.
Zobacz wszystkie zdjęcia (4)

Konwerter noszący symbol SEL057FEC bardzo pozytywnie zaskakuje jakością wykonania. Za cenę nieco ponad tysiąca złotych (oficjalna cena producenta to 1299 zł) otrzymujemy bardzo dobrze wykonaną soczewkę wraz z wygodnym woreczkiem. Bardzo fajnym rozwiązaniem jest mocowanie konwertera do obiektywu za pomocą bagnetu. Dzięki czemu jesteśmy w stanie szybko przechodzić z normalnej ogniskowej 28 mm, do efektu fish-eye. To jest zaleta szczególnie przy fotografowaniu sportów ekstremalnych, gdzie warunki mogą się zmieniać dynamicznie i nie ma czasu na zmianę obiektywu. Tam gdzie potrzebowalibyśmy drugie body z dłuższym szkłem możemy po prostu szybko zdjąć konwerter - to trwa naprawdę krótko. Jest to niewątpliwa zaleta zastosowania konwertera zamiast samodzielnego obiektywu. Do zalet trzeba również zaliczyć fakt, że konwerter jest znacznie tańszy niż obiektyw fisheye, a potrzebne szkło 28 mm i tak przyda się w torbie (o ile już tam nie leży).

A wady? Przede wszystkim taki zestaw jest dosyć spory (co widać na zdjęciach). Łącznie, 28 mm F2 plus konwerter dają nam prawie dwa razy dłuższy zestaw optyki. To może być problemem, gdy musimy podejść naprawdę blisko akcji. Rośnie również waga. Jakość optyczna zdjęć jest jednak gorsza niż w przypadku samodzielnych obiektywów fish-eye, które mieliśmy przyjemność testować, aczkolwiek jak zwykle w przypadku obiektywów efektowych, to nie jest najważniejsze. Trzeba jednak zwrócić uwagę na kolorowe obwódki, które pojawiają się w rogach kadru. Należy też pamiętać, że podpinając konwerter SEL057FEC, tracimy około 1 EV przysłony - czyli na przykład z f/2,0 otrzymujemy f/3,5. Jako wadę musimy też tradycyjnie napiętnowować nie zdejmowaną osłonkę (przynajmniej samodzielnie).

Warto wspomnieć, że Sony ma w swojej ofercie także konwerter o nieco mniej ekstremalnej ogniskowej finalnej 21 mm - SEL075UWC w cenie około 999 zł również współpracujący ze szkłem 28 mm F2.

Poniżej prezentujemy zdjęcia wykonane obiektywem 28 mm F2 z nałożonym i zdjętym konwerterem dla porównania oraz zdjęcia przykładowe z zawodów deskorolkowych Vans Classic & Warsaw. Zdjęcia zostały wykonane aparatem Sony A7 II z wyłączonymi korektami obrazu, aby zaprezentować w pełni osiągi konwertera.

Zdjęcia przykładowe:
1/160 s, f/3.5, ISO 100, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/640 s, f/2.0, ISO 100, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/1250 s, f/3.5, ISO 100, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/4000 s, f/2.0, ISO 100, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/60 s, f/3.5, ISO 1600, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/80 s, f/3.5, ISO 100, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/400 s, f/2.8, ISO 400, ogniskowa: 28 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/320 s, f/3.5, ISO 400, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/160 s, f/5.0, ISO 400, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

1/250 s, f/5.0, ISO 640, ogniskowa: 16 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)



]> */


]
Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR - test praktyczny i zdjęcia przykładowe [RAW]
Ten obiektyw to dla średniego formatu przepustka do świata dzikiej przyrody i sportu. Sprawdzamy, jak Fujifilm GF 500 mm f/5.6 R LM OIS WR i GFX 100S II radzą sobie w praktyce.
36
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Tamron 50-300 mm f/4.5-6.3 Di III VC VXD - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Następca modelu Tamron 70-300 mm, kompaktowego tele dla pełnoklatkowych aparatów Sony, zwiększa zakres tylko o 20 mm. Być może jednak jest to 20 mm, które zmienia wszystko.
27
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon RF 35 mm f/1.4L VCM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Canon prezentuje długo wyczekiwany obiektyw RF 35 mm f/1.4L. Bardziej poręczny od lustrzankowego poprzednika, wyposażony w nowy napęd AF oraz pierścień przysłony skierowany jest zarówno do...
39
Powiązane artykuły