"Wielka trójka" kompaktów z 18-krotnymi zoomami - test

Przez dobrych kilka lat producenci cyfrowych kompaktów z "wyciągniętymi" zoomami solidarnie nie przekraczali krotności zooma 12x. Jednak latem w ciągu miesiąca pojawiły się aż trzy takie aparaty: Fujifilm FinePix S8000fd, Olympus SP-560UZ i Panasonic Lumix DMC-FZ18 - dziś prezentujemy ich test porównawczy. Zapraszamy do lektury.
Bariera 12-krotnych superzoomów została przełamana. Zoomy z aż 18-krotną zmianą ogniskowej stały się w cyfrówkach rzeczywistością. Cieszy fakt, że zadbano przy tym nie tylko o miłośników długich ogniskowych, ale pamiętano też o tych żądających szerszego spojrzenia na świat. Jak można się było spodziewać, nowe obiektywy trafiły do wysoce zaawansowanych korpusów aparatów, z tym że owo zaawansowanie dotyczy tego, co jest potrzebne do fotografowania, a nie wodotrysków. Tych niemal zupełnie brak.

Trzy porównywane tu aparaty mają bardzo podobne podstawowe parametry: rozdzielczość matrycy CCD, zakres kątów widzenia obiektywu, a ich korpusy są zbliżone jeśli chodzi o formę. Te podobieństwa powodują, że nawet po dokładnym zapoznaniu się z danymi technicznymi tych trzech cyfrówek, trudno wybrać tę, która najbardziej by nam pasowała. W naszym teście chcielibyśmy więc pokazać różnice w funkcjonowaniu aparatów, ich obsłudze i oczywiście w efektach zdjęciowych.


Aparaty reprezentują bardzo podobny poziom zaawansowania, lecz warto zauważyć, że nieco różnią się miejscem uplasowania w linii danego producenta. FinePix S8000fd i Lumix FZ18 mają jeszcze nad sobą modele bardziej zaawansowane, choć należałoby raczej powiedzieć: lepiej dostosowane do konkurowania z cyfrowymi lustrzankami. Mowa tu o FinePiksie S9600 i Lumiksie FZ50. W przypadku Olympusa sytuacja teoretycznie wygląda podobnie, gdyż ponad serią SP (Super Performance), czyli klasą kreatywną mamy jeszcze klasę najwyższą, z tym że ostatnim jej przedstawicielem był od dawna już nie sprzedawany C-7070. Tak więc SP-560UZ chcąc nie chcąc musi pełnić rolę flagowego kompaktu Olympusa.

Test został podzielony na następujące części:
  1. Wstęp
  2. Specyfikacja techniczna
  3. Ergonomia i funkcje przycisków
  4. Budowa i obsługa
  5. Menu i tryby odtwarzania
  6. Fotografowanie
  7. Jakość zdjęć
  8. Podsumowanie
  9. Zdjęcia testowe


 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Rozwiń skrzydła - filtry szare Irix Edge w fotografii krajobrazu
12 Paź 2018
Zadajmy sobie pytanie: jak zaczynaliśmy swoją przygodę z fotografią? Zapewne w zależności od wieku, przygoda zaczynała się od „kliszy’“, kompaktu, bądź też telefonu komórkowego, lecz są to jedynie narzędzia będące odzwierciedleniem czasu i technologii w jakiej przyszło nam żyć, umożliwiające utrwalenie danej chwili.
0
Quadralite Move i Pulse - niedrogie lampy studyjne okiem Łukasza Piecyka
2 Paź 2018
Opanowanie światła błyskowego pozwala znacznie rozwinąć możliwości fotograficznego wyrazu i sprawi, że nasze zdjęcia zaczną wyglądać dużo lepiej. Na szczęście rozpoczęcie przygody ze światłem studyjnym nie musi oznaczać dużych wydatków.
0
Panasonic Lumix G9 - focus na fotografię
30 Wrz 2018
Lumix G9 to obecnie bez wątpienia jedna z najciekawszych propozycji dla wymagających fotografów. Co skrywa ten zaawansowany korpus?
0
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1