"Wielka trójka" kompaktów z 18-krotnymi zoomami - test

Przez dobrych kilka lat producenci cyfrowych kompaktów z "wyciągniętymi" zoomami solidarnie nie przekraczali krotności zooma 12x. Jednak latem w ciągu miesiąca pojawiły się aż trzy takie aparaty: Fujifilm FinePix S8000fd, Olympus SP-560UZ i Panasonic Lumix DMC-FZ18 - dziś prezentujemy ich test porównawczy. Zapraszamy do lektury.
Bariera 12-krotnych superzoomów została przełamana. Zoomy z aż 18-krotną zmianą ogniskowej stały się w cyfrówkach rzeczywistością. Cieszy fakt, że zadbano przy tym nie tylko o miłośników długich ogniskowych, ale pamiętano też o tych żądających szerszego spojrzenia na świat. Jak można się było spodziewać, nowe obiektywy trafiły do wysoce zaawansowanych korpusów aparatów, z tym że owo zaawansowanie dotyczy tego, co jest potrzebne do fotografowania, a nie wodotrysków. Tych niemal zupełnie brak.

Trzy porównywane tu aparaty mają bardzo podobne podstawowe parametry: rozdzielczość matrycy CCD, zakres kątów widzenia obiektywu, a ich korpusy są zbliżone jeśli chodzi o formę. Te podobieństwa powodują, że nawet po dokładnym zapoznaniu się z danymi technicznymi tych trzech cyfrówek, trudno wybrać tę, która najbardziej by nam pasowała. W naszym teście chcielibyśmy więc pokazać różnice w funkcjonowaniu aparatów, ich obsłudze i oczywiście w efektach zdjęciowych.


Aparaty reprezentują bardzo podobny poziom zaawansowania, lecz warto zauważyć, że nieco różnią się miejscem uplasowania w linii danego producenta. FinePix S8000fd i Lumix FZ18 mają jeszcze nad sobą modele bardziej zaawansowane, choć należałoby raczej powiedzieć: lepiej dostosowane do konkurowania z cyfrowymi lustrzankami. Mowa tu o FinePiksie S9600 i Lumiksie FZ50. W przypadku Olympusa sytuacja teoretycznie wygląda podobnie, gdyż ponad serią SP (Super Performance), czyli klasą kreatywną mamy jeszcze klasę najwyższą, z tym że ostatnim jej przedstawicielem był od dawna już nie sprzedawany C-7070. Tak więc SP-560UZ chcąc nie chcąc musi pełnić rolę flagowego kompaktu Olympusa.

Test został podzielony na następujące części:
  1. Wstęp
  2. Specyfikacja techniczna
  3. Ergonomia i funkcje przycisków
  4. Budowa i obsługa
  5. Menu i tryby odtwarzania
  6. Fotografowanie
  7. Jakość zdjęć
  8. Podsumowanie
  9. Zdjęcia testowe


Komentarze
Polecane artykuły
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0
Obiektyw do zadań specjalnych, czyli Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro i powiększenie 5:1 w praktyce
20 Mar 2019
Venus Optics Laowa 25 mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro to jedno z niewielu specjalistycznych szkieł kierowanych do miłośników ekstremalnych powiększeń na rynku. Jest przy tym konstrukcją znacznie nowszą i tańszą od swojego konkurenta. Zobaczcie, na co je stać.
6
Galeria zdjęć w twoim salonie? Oto przyjazne dla portfela wydruki, dzięki którym stworzysz prywatną wystawę
6 Mar 2019
Dostępność usług drukowania takich jak MojObraz.pl pozwala nam stworzyć z salony własną salę wystawową. Przyjazne portfelowi, szybkie i łatwe z punktu widzenia klienta - nie ma powodu, dla którego nie warto by było spróbować.
0