Fujifilm FinePix S8000fd - zoom 18x i stabilizacja

Fujifilm włącza się do walki na superzoomy i dwa dni po Panasonicu Lumix DMC-FZ18 prezentuje swoją propozycję dla osób, które koniecznie muszą mieć aż 18-krotny zoom optyczny. Jednak model FinePix S8000fd wyposażono w nieco inny zakres ogniskowych: ekw. 27-486 mm. Miłośnicy cyfrówek marki Fujifilm FinePix doczekali się też w końcu sprzętowej stabilizacji obrazu.
Wygląda na to, że 18-krotne zbliżenie optyczne powoli staje się standardem w klasie cyfrówek typu superzoom. Kiedy na rynek trafiał Olympus SP-550 UZ można go było uważać za wybryk natury. W tym tygodniu jednak inni producenci poinformowali o produkcji podobnych modeli - we wtorek, 24 lipca Panasonic pokazał model Lumix FZ18, a dziś poznaliśmy szczegóły dotyczące propozycji marki Fujifilm.

Fujifilm FinePix S8000fd

Fujifilm FinePix S8000fd rejestruje zdjęcia za pomocą 8-megowej matrycy CCD o rozmiarze 1/2,35 cala. Do niedawna Fujifilm bazowało na znakomitej jakości swoich matryc, które radziły sobie z wysokimi czułościami, czym firma tłumaczyła brak sprzętowej stabilizacji. Na szczęście 18-krotne zbliżenie wymusiło takie rozwiązanie - zdecydowano się na system stabilizacji matrycy. Nareszcie!

Nie możemy też już ganić Fujifilm za kurczowe trzymanie się niezbyt popularnego standardu kart pamięci xD-Picture - tak jak pozostałe dzisiejsze premiery i aparaty pokazane w lutym tego roku, S8000fd ma podwójne gniazdo. Zapisuje pliki zarówno na nośnikach xD-Picture (dzięki czemu firma nie alienuje użytkowników swoich starszych aparatów), jak i SD/SDHC. Warto zwrócić uwagę na fakt, że mimo podobnej "krotności" zooma co w Olympusie SP-550 UZ i Panasonicu Lumix FZ18, S8000fd zaczyna nieco szerzej, bo od ekwiwalentu 27 mm (konkurencja od 28 mm). Przy szerokim kącie nie wpływa to znacząco na pole widzenia, natomiast na długim końcu mamy już większą różnicę - 486 mm w S8000fd kontra 504 mm u konkurentów. W praktyce jednak te rozbieżności nie powinny być zauważalne. A skoro już jesteśmy przy porównaniach z modelami innych firm, musimy wspomnieć o jednej wadzie dzisiejszej nowości Fujifilm, a mianowicie braku opcji zapisu surowych plikow RAW - zarówno olympus, jak i panasonic dają taką możliwość. Z jednej strony niewykluczone, że FinePix S8000fd ma na tyle lepszą matrycę, że wystarczą JPEG-i, ale z drugiej właśnie z takiej matrycy chciałoby się jak najwięcej "wycisnąć" dzięki RAW-om...

Fujifilm FinePix S8000fd

Dobra jakość przy wysokich czułościach pozwoliła na umożliwienie użytkownikowi wyboru automatyki czułości dochodzącej aż do ISO 1600. Zakres ustawień wybieranych ręcznie zaczyna się od ekwiwalentu ISO 64 i kończy właśnie przy ISO 1600 dla pełnej rozdzielczości obrazu. Jeśli jednak jesteśmy skłonni obniżyć rozdzielczość do i tak całkiem przydatnych 4 Mp, będziemy mieli do dyspozycji również wartości ISO 3200 i 6400.

Ponieważ opisywany aparat jest skierowany do zaawansowanego użytkownika, pozwala skorzystać z manualnych trybów ekspozycji dostępnych bezpośrednio z umieszczonej na górnej ściance tarczy trybów pracy. Zdjęcia kadruje się na 2,5-calowym ekranie LCD lub w elektronicznym wizjerze, który jest co prawda malutki (0,24 cala kontra 0,44 cala w Lumiksa FZ18), ale ma za to wysoką rozdzielczość (230 tys. punktów kontra 188 tys. w FZ18). Dziwi jedynie zaledwie 97-procentowe pole krycia zarówno monitora, jak i wizjera.

Aparat jest zasilany czterema "paluszkami", co z jednej strony może być istotną zaletą, ponieważ baterie tego typu kupimy praktycznie w każdym miejscu na świecie, ale z drugiej strony zajmują one więcej miejsca, są cięższe i mniej wydajne od dedykowanych akumulatorów litowo-jonowych. Tutaj jednak Fujifilm trzyma się raz objętej drogi - wszystkie wcześniejsze superzoomy tej marki były zasilane bateriami AA. Szkoda że w innym aspekcie firma nie poszła z duchem czasu i wciąż wyposaża aparaty (nawet tak wysoki model jak S8000fd) w wolne złącze USB typu "Full Speed".

Na koniec przypomnijmy o rozwiązaniu, które Fujifilm wprowadziło rok temu jako pierwsze, a które teraz jest dziś obowiązkową funkcją nowych cyfrówek. Mowa oczywiście o systemie detekcji twarzy. Nie zabrakło go oczywiście również w modelu FinePix S8000fd (jak zresztą wskazują ostatnie litery jego nazwy). Tradycyjnie już aparat wykrywa do 10 twarzy w kadrze, a następnie odpowiednio wybiera punkt ostrości, parametry ekspozycji i balans bieli. W trybie odtwarzania detekcja twarzy ułatwia automatyczną redukcję czerwonych oczu.

Fujifilm FinePix S8000fd trafi do sprzedaży we wrześniu tego roku, a jego amerykańską cenę ustalono na poziomie ok. 400 $. Poniżej zamieszczamy dane techniczne udostępnione przez producenta.

Fujifilm FinePix S8000fd

NazwaFujifilm FinePix S8000fd
Typsuperzoom
Efektywna rozdzielczość8 Mp
Sensor
  • 1/2,35 cala CCD
  • 8 Mp efektywnych
Pamięć
  • 58 MB wbudowane
  • karty xD-Picture
  • karty SD/SDHC
Rozdzielczość
  • 3264 x 2448
  • 3264 x 2176 (3:2)
  • 2304 x 1728
  • 1600 x 1200
  • 640 x 480
Formaty zapisu obrazu
  • JPEG (Exif 2.2)
  • film: AVI Motion JPEG
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw
  • Fujinon
  • 27-486 mm (nominalnie: 4,7-84,2 mm), 18x
  • F2.8-F4.5
Stabilizacja obrazustabilizacja matrycy
Zoom cyfrowy5,1x
Przysłona{LSt|u|F2.8-F8;10 kroków co 1/3 EV}
Migawka4 s - 1/2000 s (w zależności od trybu pracy)
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • PS (Anti-Blur)
  • Naturalne światło
  • Naturalne światło z błyskiem
  • Program
  • priorytet przysłony
  • priorytet migawki
  • manual
  • programy tematyczne (SP1 i SP2):{LST
}
Pomiar światła256-strefowy multi TTL
Kompensacja ekspozycji+/- 2 EV co 1/3 EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing+/-1/3 EV, +/- 2/3 EV, +/- 1 EV
Metody pomiaru ostrościAF ze wspomaganiem diodą lub ręczne
Tryby pracy autofocusa
  • pole: multi, szeroki, centrum
  • pojedynczy AF, ciągły AF
  • zasięg:{LST
}
Manual focustak
Blokada ostrościspust migawki do połowy
Podgląd głębin.d.
Czułość
  • Auto do ISO 1600
  • Auto do ISO 800
  • Auto do ISO 400
  • ISO 64
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200 (przy 4 Mp)
  • ISO 6400 (przy 4 Mp)
Balans bieli
  • Auto
  • dzień
  • cień
  • jarzeniowe dzienne
  • jarzeniowe ciepłe białe
  • jarzeniowe zimne białe
  • światło żarowe
  • ustawienie użytkownika
Efektyb.d.
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne
  • 1,3 kl/s do 3 ujęć
  • 0,5 kl/s do wyczerpania miejsca
  • 7 kl/s do 15 ujęć przy 4 Mp
  • 15 kl/s do 15 ujęć przy 2 Mp
Rejestracja filmu
  • 640 x 480, 30 kl/s
  • 320 x 240, 30 kl/s
  • z dźwiękiem mono
  • elektroniczna stabilizacja
  • podczas rejestracji nie można zmieniać ogniskowej
Monitor LCD
  • 2,5 cala TFT LCD
  • 230 tys. punktów
  • 97% krycia
  • odświeżanie 60 kl/s
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • wbudowana (typu pop-up)
  • zasięg (ISO Auto 800): 0,5-8,8 m (W), 0,5-5,6 (T), makro: 0,3-3 m
Kontrola błysku
  • Auto
  • redukcja czerwonych oczu
  • lampa wyłączona
  • błysk wymuszony
  • synchronizacja z długimi czasami
Stopka akcesoriówbrak
Matówkabrak
Lustrobrak
Wizjer
  • 0,24 cala EVF (elektroniczny)
  • 230 tys. punktów
  • 97% krycia
  • odświeżanie 60 kl/s
Punkt ocznyb.d.
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowatak
Tryby odtwarzania
  • wykrywanie twarzy
  • pokaz slajdow
  • kadrowanie
  • pojedyncze zdjęcie
  • indeks (do 100 miniaturek na jednym ekranie)
  • sortowanie według daty
  • obracanie
  • notatka głosowa
  • histogram z ostrzeżeniem o przepaleniach
Samowyzwalacz2 lub 10 s
Złącza
  • USB Full-Speed
  • audio-wideo (NTSC/PAL)
  • gniazdo zasilacza
Pilotb.d.
Zasilanie4 x AA, zasilacz (opcja)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak
Obudowab.d.
Wymiary111,3 x 78,2 x 79,3 mm
Waga410 g bez baterii
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Uwagi
  • wykrywanie twarzy (do 10)
  • komunikacja IR
  • histogram
Artykuł na Fotopolis6157
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0