Kompakty z zoomem optycznym o bardzo dużym zakresie ogniskowej cieszą się wielką popularnością wśród fotoamatorów. Warunki te doskonale spełnia nowy Lumix DMC-FZ50, z obiektywem od 35 do 420 mm (w przeliczeniu na mały obrazek), czyli 12 krotnym zoomem, dodatkowo wyposażonym w wiele funkcji przydatnych dla zaawansowanych fotoamatorów. Czy jednak zmiany, na które zdecydował się Panasonic, okażą się trafne pokaże popularność pięćdziesiątki.

Panasonic DMC-FZ50 ma kilka istotnych różnic w stosunku do poprzednika. Przede wszystkim rozdzielczość matrycy, przy tych samych wymiarach fizycznych przybyło prawie 2 megapikseli, teraz ma 10,1 Mp efektywnych. Tym samym uzupełnia rynek, gdyż większość producentów ma już w swojej ofercie aparaty z tak pojemną matrycą. Drugim bardzo istotnym wyróżnikiem jest podwyższona czułość, ISO 1600 (a przy mniejszej rozdzielczości nawet 3200) w porównaniu z ISO 400 trzydziestki daje zdecydowany skok jakościowy. Ale Lumix zaskakuje zmniejszoną prędkością wykonywania zdjęć seryjnych przy niewiele dłuższej serii. Takie rozwiązanie może dziwić, w większości aparatów będących nowościami rynkowymi udało się uzyskać zwiększenie prędkości przy wydłużonej ilości zdjęć w serii.
Oto wyszczególnienie różnic między Panasonicem DMC-FZ50 a DMC-FZ30:
;DMC-FZ50;
Sensor;1/1.8 cala CCD, 8.3 Megapiskeli (8.0 Mp efektywne);1/1,8 cala CCD,
10,4 Mp (10,1 Mp efektywne), filtr kolorów podstawowych;
Rozdzielczość;
- format 4:3 [LST
;format 3:2
- 3248 x 2160
- 2560 x 1712
- 2048 x 1360
;format 16:9
- 3072 x 1728
- 1920 x 1080
];
- format 4:3 [LST
;format 3:2
- 3600 x 2400
- 3248 x 2160
- 2560 x 1712
- 2048 x 1360
;format 16:9
- 3584 x 2016
- 3072 x 1728
- 1920 x 1080
];
Programy tematyczne;
- portret
- sport
- krajobraz
- sceneria nocna
- portret nocny
- fajerwerki
- prywatka
- śnieg
- autoportret
- jedzenie
- dziecko
- miękka skóra
- świece
- rozgwieżdżone niebo
;
- portret
- sportowy
- miękka skóra
- zdjęcia panoramiczne
- nocny portret
- nocne zdjęcia panoramiczne
- panoramowanie
- jedzenie
- przyjęcie
- przy świecach
- fajerwerki
- gwieździste niebo
- śnieg
- wysoka czułość
- dziecko 1
- dziesko 2
;
Czułość;
- Auto
- ISO 80
- ISO 100
- ISO 200
- ISO 400
;
- Auto
- I. ISO
- ISO 100
- ISO 200
- ISO 400
- ISO 800
- ISO 1600
- ISO 3200 (tryb Wysoka czułość)
;
Balans bieli;
- Auto
- dzienne
- chmury
- halogen
- lampa błyskowa
- ustawienie własne x2
- korekta balansu (dla wszystkich prócz Auto)
;
- Auto
- definiowany ręcznie (krok 150K, +/- 1500K)
- ustawienia zdefiniowane: [LST
];
Zdjęcia seryjne;3 lub 2 kl/s do 4 ujęć w serii (JPEG Fine);2 lub 1 kl/s
do 5 zdjęć (Standard) lub do 3 zdjęć (Fine) w serii;
Rejestracja filmu;
- 640 x 480, 30 kl/s lub 10 kl/s
- 320 x 240, 30 kl/s lub 10 kl/s
- długość limitowana pojemnością karty
;
- format 16:9 [LST
;format 4:3
- 640 x 480, 30 kl/s lub 10 kl/s
- 320 x 240, 30 kl/s lub 10 kl/s
- czas nagrywania do 2GB zapisanych na karcie
];
Monitor LCD;
- 2.0 cale TFT LCD
- 230,000 punktów
- odchylany i obracany
;
- 2,0 cala TFT LCD
- 207 tys. pikseli
- pole widzenia ok. 100%
- tryby: Power LCD
- odchylany i obracany
;
Wymiary;141 x 86 x 138mm;140,75 x 85,5 x 142 mm;
Waga;674 g (740 g z akumulatorem i kartą SD); 668 g (734 g z akumulatorem i kartą SD)]
Na pierwszy rzut oka nie widać wielu różnic, obudowy aparatów są prawie identyczne, jedynie gumowa osłona okularu w pięćdziesiątce ma inny kształt, zmieniły się nieznacznie symbole na tarczy wyboru programu oraz przybył jeden przycisk - w środku wybieraka pojawił się przycisk MENU SET, w związku z czym przycisk MENU z trzydziestki przyjął teraz nowe znaczenie FUNCTION. Zmian zewnętrznych niewiele, ale przecież siła FZ50 tkwi w matrycy i czułości.
Aparat do testu otrzymaliśmy dzięki uprzejmości firmy Panasonic Polska.
Test składa się z następujących części:
- Wstęp
- Specyfikacja techniczna
- Ergonomia i funkcje przycisków
- Budowa i obsługa
- Menu i tryby odtwarzania
- Fotografowanie
- Jakość zdjęć
- Podsumowanie
- Zdjęcia testowe
Zapraszamy do lektury.