Panasonic Lumix DMC-FZ50 - test

Przebój rynkowy Panasonica - Lumix DMC-FZ30 doczekał się następcy, modelu DMC-FZ50. Na pytanie, czy okaże się on godny poprzednika, spróbujemy odpowiedzieć w teście prezentowanym poniżej.
0

Autor: Paweł Ryczkowski

2 Listopad 2006
Artykuł na: 49-60 minut

Kompakty z zoomem optycznym o bardzo dużym zakresie ogniskowej cieszą się wielką popularnością wśród fotoamatorów. Warunki te doskonale spełnia nowy Lumix DMC-FZ50, z obiektywem od 35 do 420 mm (w przeliczeniu na mały obrazek), czyli 12 krotnym zoomem, dodatkowo wyposażonym w wiele funkcji przydatnych dla zaawansowanych fotoamatorów. Czy jednak zmiany, na które zdecydował się Panasonic, okażą się trafne pokaże popularność pięćdziesiątki.

Panasonic Lumix DMC-FZ50

Panasonic DMC-FZ50 ma kilka istotnych różnic w stosunku do poprzednika. Przede wszystkim rozdzielczość matrycy, przy tych samych wymiarach fizycznych przybyło prawie 2 megapikseli, teraz ma 10,1 Mp efektywnych. Tym samym uzupełnia rynek, gdyż większość producentów ma już w swojej ofercie aparaty z tak pojemną matrycą. Drugim bardzo istotnym wyróżnikiem jest podwyższona czułość, ISO 1600 (a przy mniejszej rozdzielczości nawet 3200) w porównaniu z ISO 400 trzydziestki daje zdecydowany skok jakościowy. Ale Lumix zaskakuje zmniejszoną prędkością wykonywania zdjęć seryjnych przy niewiele dłuższej serii. Takie rozwiązanie może dziwić, w większości aparatów będących nowościami rynkowymi udało się uzyskać zwiększenie prędkości przy wydłużonej ilości zdjęć w serii.

Oto wyszczególnienie różnic między Panasonicem DMC-FZ50 a DMC-FZ30:

;DMC-FZ50;

Sensor;1/1.8 cala CCD, 8.3 Megapiskeli (8.0 Mp efektywne);1/1,8 cala CCD,

10,4 Mp (10,1 Mp efektywne), filtr kolorów podstawowych;

Rozdzielczość;

  • format 4:3 [LST

;format 3:2

  • 3248 x 2160
  • 2560 x 1712
  • 2048 x 1360

;format 16:9

  • 3072 x 1728
  • 1920 x 1080

];

  • format 4:3 [LST

;format 3:2

  • 3600 x 2400
  • 3248 x 2160
  • 2560 x 1712
  • 2048 x 1360

;format 16:9

  • 3584 x 2016
  • 3072 x 1728
  • 1920 x 1080

];

Programy tematyczne;

  • portret
  • sport
  • krajobraz
  • sceneria nocna
  • portret nocny
  • fajerwerki
  • prywatka
  • śnieg
  • autoportret
  • jedzenie
  • dziecko
  • miękka skóra
  • świece
  • rozgwieżdżone niebo

;

  • portret
  • sportowy
  • miękka skóra
  • zdjęcia panoramiczne
  • nocny portret
  • nocne zdjęcia panoramiczne
  • panoramowanie
  • jedzenie
  • przyjęcie
  • przy świecach
  • fajerwerki
  • gwieździste niebo
  • śnieg
  • wysoka czułość
  • dziecko 1
  • dziesko 2

;

Czułość;

  • Auto
  • ISO 80
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400

;

  • Auto
  • I. ISO
  • ISO 100
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800
  • ISO 1600
  • ISO 3200 (tryb Wysoka czułość)

;

Balans bieli;

  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • halogen
  • lampa błyskowa
  • ustawienie własne x2
  • korekta balansu (dla wszystkich prócz Auto)

;

  • Auto
  • definiowany ręcznie (krok 150K, +/- 1500K)
  • ustawienia zdefiniowane: [LST

];

Zdjęcia seryjne;3 lub 2 kl/s do 4 ujęć w serii (JPEG Fine);2 lub 1 kl/s

do 5 zdjęć (Standard) lub do 3 zdjęć (Fine) w serii;

Rejestracja filmu;

  • 640 x 480, 30 kl/s lub 10 kl/s
  • 320 x 240, 30 kl/s lub 10 kl/s
  • długość limitowana pojemnością karty

;

  • format 16:9 [LST

;format 4:3

  • 640 x 480, 30 kl/s lub 10 kl/s
  • 320 x 240, 30 kl/s lub 10 kl/s
  • czas nagrywania do 2GB zapisanych na karcie

];

Monitor LCD;

  • 2.0 cale TFT LCD
  • 230,000 punktów
  • odchylany i obracany

;

  • 2,0 cala TFT LCD
  • 207 tys. pikseli
  • pole widzenia ok. 100%
  • tryby: Power LCD
  • odchylany i obracany

;

Wymiary;141 x 86 x 138mm;140,75 x 85,5 x 142 mm;

Waga;674 g (740 g z akumulatorem i kartą SD); 668 g (734 g z akumulatorem i kartą SD)]

Na pierwszy rzut oka nie widać wielu różnic, obudowy aparatów są prawie identyczne, jedynie gumowa osłona okularu w pięćdziesiątce ma inny kształt, zmieniły się nieznacznie symbole na tarczy wyboru programu oraz przybył jeden przycisk - w środku wybieraka pojawił się przycisk MENU SET, w związku z czym przycisk MENU z trzydziestki przyjął teraz nowe znaczenie FUNCTION. Zmian zewnętrznych niewiele, ale przecież siła FZ50 tkwi w matrycy i czułości.

Aparat do testu otrzymaliśmy dzięki uprzejmości firmy Panasonic Polska.

Test składa się z następujących części:

  1. Wstęp
  2. Specyfikacja techniczna
  3. Ergonomia i funkcje przycisków
  4. Budowa i obsługa
  5. Menu i tryby odtwarzania
  6. Fotografowanie
  7. Jakość zdjęć
  8. Podsumowanie
  9. Zdjęcia testowe

Zapraszamy do lektury.

Poprzednia

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Instax SQUARE SQ1 - test aparatu natychmiastowego
Instax SQUARE SQ1 - test aparatu natychmiastowego
Następca, a właściwie młodszy brat modelu SQ6, ma być aparatem, z którego zdjęcia po prostu zawsze się udają. Czy jest tak faktycznie? Wystrzelaliśmy kilka paczek...
14
0
Nikon Z6 II i Z7 II - pierwsze wrażenia
Nikon Z6 II i Z7 II - pierwsze wrażenia
Najnowsze korpusy Nikona obiecują wiele, ale z pozoru nie wnoszą rewolucji w temacie bezlusterkowej pełnej klatki. Jak wypadają w rzeczywistości? Nowe puszki trafiły w...
24
3
Leica S3 - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
Leica S3 - pierwsze wnioski i zdjęcia przykładowe
W nasze ręce, na jeden dzień, wpadł pierwszy w Polsce egzemplarz średnioformatowej lustrzanki z 64-milionowym sensorem o proporcjach 3:2. Czy po dwóch latach od...
18
3
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)