Panasonic Lumix DMC-FZ30 - test

Japoński Panasonic był jednym z prekursorów niezwykle popularnego dziś segmentu cyfrówek klasy "superzoom". Ogromnym powodzeniem i uznaniem cieszył się model Lumix DMC-FZ20. Testujemy jego następcę, czyli aparat Lumix DMC-FZ30.
1. Wstęp

Po niemalże roku czasu od oficjalnego ogłoszenia przez korporację Panasonic do naszej redakcji trafił model Lumix DMC-FZ30. Lumix pojawił się na rynku w lipcu 2005 roku. Mimo czasu, jaki upłynął od tego momentu, aparat ten ani trochę się nie zestarzał i nadal oferuje ciekawe funkcje ułatwiające robienie zdjęć. Zapraszamy do zapoznania się z naszym testem przedstawiającym ten ciekawy aparat.

Panasonic Lumix DMC-FZ30

Testowana przez nas cyfrówka to zaawansowany aparat kompaktowy, o linii przypominającej cyfrowe lustrzanki, co dla niektórych użytkowników może nie pozostawać bez znaczenia. FZ30 jest w prostej linii następcą modelu FZ20. Jedną z podstawowych różnic między nimi jest ilość pikseli na matrycy. FZ30 wyróżnia się 8-megapikselowym przetwornikiem obrazowym, natomiast FZ20 ma sensor 5 Mp. Mimo wyraźnego skoku w rozdzielczości matryca FZ30 nadal jest fizycznie mała - jej wymiary to ok. 7,1 x 5,3 mm, dla porównania sensor w FZ20 jest wielkości 5,7 x 4,2 mm. Co to oznacza? Możemy spodziewać się, że szumy generowane przez tej wielkości matrycę będą dokuczliwe. Czy tak będzie rzeczywiście, przekonamy się po wykonaniu serii zdjęć testowych, z którymi można zapoznać się w dalszej części niniejszego testu.

Kolejną różnicą między tymi modelami jest zakres ogniskowych. Poprzednik FZ30, model FZ20, ma w ekwiwalencie od 36 do 432 mm, natomiast model FZ30 kończy się przy nieco krótszej ogniskowej - odpowiedniku 420 mm. Następnym elementem wyróżniającym, który może mieć dość istotny wpływ na efekty jakie osiągniemy na zdjęciach, jest maksymalny czas otwarcia migawki - model FZ30 pozwala na naświetlanie przez 60 s, FZ20 daje nam tylko 8 s. Ręczne ustawianie ostrości w FZ30 realizowane jest przy pomocy bardzo wygodnego pierścienia.

Na pewno należy wspomnieć o tym, jakie mocne strony FZ20 zachował jego następca. Mimo że zoom FZ30 jest krótszy o odpowiednik 12 mm w małym obrazku niż obiektyw starszego modelu, jest on nadal niesłychanie funkcjonalny, biorąc pod uwagę wielkość i ergonomię aparatu. Gdybyśmy chcieli uzyskać taki efekt w cyfrowej lustrzance, musielibyśmy nosić ze sobą dodatkowe, wyraźnie odczuwalne kilogramy, czyli teleobiektyw. FZ30 daje takie możliwości już przy wadze 740 g. Dodatkowo, jeśli mówimy o ogniskowej 420 mm, to dobrze by było mieć stabilizację obrazu. I tutaj Panasonic na szczęście, w dobie cięcia kosztów produkcji, nie zdecydował się na rezygnację z systemu stabilizacji obrazu zwanego w oryginale Mega Optical Image Stabilization, czyli MEGA OIS. Niestety pomimo zastosowania uznanych jakościowo szkieł marki Leica w nowym modelu nie mamy stałej jasności obiektywu - otwór względny zmniejsza się wraz z ogniskową od F2.8 do F3.7. Korzystając z największych zbliżeń, musimy dostać więcej światła niż w FZ20, zastosować większą czułość lub dłuższy czas otwarcia migawki. Przysłonę możemy przymknąć do F11 w całym zakresie ogniskowych.

Więcej poważniejszych różnic nie ma, wydaje się więc, że zmiana posiadanego modelu FZ20 na FZ30 mija się z celem i udoskonalenie nowego modelu nie poszło wystarczająco daleko, aby jej dokonać. Natomiast model FZ30 na pewno może być brany pod uwagę jako pierwszy aparat o zaawansowanych funkcjach lub aparat zapasowy do posiadanego systemu.

Test został podzielony na następujące części:
  1. Wstęp
  2. Specyfikacja
  3. Budowa i właściwości fizyczne
  4. Menu
  5. Właściwości fotograficzne
  6. Jakość obrazu
  7. Podsumowanie
  8. Zdjęcia przykładowe


 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0