Test lustrzanki Nikon D2X

mmi
10 Paź 2005
Tylko po lekturze specyfikacji trudno oprzeć się wrażeniu, że wraz z modelem D2X Nikon znalazł złoty środek na połączenie wysokiej jakości 12-megapikselowego sensora z reporterską szybkością przetwarzania. Czyżby więc naprawdę udało się producentom stworzyć konstrukcję typu "dwa w jednym"? Postaramy się to sprawdzić.
2. SPECYFIKACJA TECHNICZNA

NazwaNikon D2X
TypLustrzanka cyfrowa z wymiennymi obiektywami
Efektywna rozdzielczość12,4 megapikseli
Sensor
  • CMOS, 23,7 x 15,7 mm (format DX)
  • przelicznik x1.5
  • całkowita liczba pikseli: 12,84 megapikseli
  • 12,4 megapikseli efektywnych
PamięćCompactFlash (CF) typu I i II oraz Microdrive
Rozdzielczość{LST|u|pełna klatka: [L] 4288 x 2848, [M] 3216 x 2136, [S] 2144 x 1424;obraz w trybie szybkiego kadrowania: [L] 3216 x 2136, [M] 2400 x 1600, [S] 1600 x 1064}
Formaty zapisu obrazu
  • NEF (12-bitowe pliki RAW z kompresją lub bez)
  • TIFF-RGB
  • JPEG
  • Exif 2.21, zgodny ze standardami DCF 2.0 i DPOF
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjib.d.
Obiektyw{LST|u|AF Nikkor (w tym AF-S, DX, VR, D/G): dostępne są wszystkie funkcje;Nikkor typu D z ręcznym ustawianiem ostrości: obsługa wszystkich funkcji z wyjątkiem autofokusa i niektórych trybów ekspozycji;AF Nikkor inne niż typu D/G: obsługa wszystkich funkcji z wyjątkiem matrycowego pomiaru światła 3D Color Matrix II oraz przestrzennego błysku wypełniającego 3D sterowanego wielosensorowo;AI-P Nikkor: obsługa wszystkich funkcji oprócz matrycowego pomiaru światła 3D Color Matrix II, przestrzennego błysku wypełniającego 3D sterowanego wielosensorowo oraz autofokusa;AI Nikkor bez procesora: możliwość korzystania w trybie [A] lub [M] z obsługą pomiaru matrycowego, pomiaru skoncentrowanego z uwypukleniem środka kadru oraz pomiaru punktowego [Wskazanie wielkości przysłony po wprowadzeniu przez użytkownika danych przysłony f/(wartość) oraz długości ogniskowej f=mm przy użyciu wybieraka wielofunkcyjnego. Funkcja elektronicznego potwierdzania ostrości dostępna przy maksymalnej efektywnej przysłonie f/5,6 lub wyższy}
Stabilizacja obrazuw wybranych obiektywach
Zoom cyfrowyb.d.
Przysłonasamopowracająca, z przyciskiem podglądu głębi ostrości
Migawka
  • sterowana elektromagnetycznie, szczelinowa, z pomiarem odległości
  • 30 s - 1/8000 s i czas B
Tryby pracy
  • tryb samowyzwalacza: opóźnienie można dostosować do własnych potrzeb
  • tryb podnoszenia lustra: pierwsze naciśnięcie spustu: podniesienie lustra, drugie naciśnięcie: zwolnienie migawki
Tryby ekspozycji{LST|u|[P] automatyka programowa (możliwa fleksja programu);[S] automatyczna preselekcja czasu;[A] automatyczna preselekcja przysłony;[M] Manualny}
Pomiar światłasystem pomiaru TTL przy całkowicie otwartej przysłonie:
  • obiektywy Nikkor typu D/G obsługują pomiar matrycowy 3D Colour Matrix II z wykorzystaniem 1005-pikselowego czujnika RGB
  • pozostałe obiektywy AF Nikkor z wbudowanymi procesorami obsługują pomiar matrycowy
  • obiektywy bez procesora wymagają ręcznego wprowadzenia danych
  • pomiar skoncentrowany z uwypukleniem środka kadry (75% czułości miernika skupione na obszarze o średnicy 8 mm) w odniesieniu do obszaru o szerokości 6,10 mm lub 13 mm w centrum kadru lub pomiar na podstawie uśrednienia całego kadru
  • pomiar punktowy (na obszarze o średnicy 3 mm, ok 2% powierzchni całego kadru)
  • pozycja pomiarowa może być powiązana z polem ostrości w przypadku obiektywów Nikkor z wbudowanym procesorem
Kompensacja ekspozycji+/- 5,0 EV w krokach 1/3, 1/2 lub 1 EV
Blokada ekspozycjizmierzona wartość ekspozycji jest blokowana przez naciśnięcie przycisku AE-L/AF-L
Autobracketing
  • liczba zdjęć: od 2 do 9 klatek
  • kompensacja: w krokach co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV
Metody pomiaru ostrości{LST|u|system wykrywania ostrości TTL przy użyciu modułu Nikon Multi-CAM2000; zakres działania: od - 1 do +19 EV (zasięg AF przy krawędziach: EV od 0 do +19) [w normalnej temperaturze (20°C), czułość równoważna ISO 100];Pole ostrości: możliwość wyboru spośród 11 pól ostrości (w trybie szybkiego kadrowania spośród 9 pól ostrości);Tryby pola AF: 1) Pojedynczy AF, 2) Dynamiczny AF ze śledzeniem ostrości (Focus Tracking) i funkcją Lock-on, 3) Dynamiczny AF z priorytetem pierwszego planu, 4) Dynamiczny AF grupowy;Blokada ostrości: ostrość można zablokować, naciskając przycisk blokady AE/AF lub lekko naciskając spust migawki w trybie [S] autofokusa}
Tryby pracy autofocusa{LST|u|pojedynczy AF [S];ciągły AF [C];manualny [M];śledzenie ostrości włączane automatycznie w trybie pojedynczego AF [S] lub ciągłego AF [C]
Manual focustak, włączany na korpusie aparatu lub obiektywu
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy, definiowalny przycisk na obudowie
Podgląd głębitak, przycisk na obudowie
Czułośćodpowiednik ISO od 100 do 800
Balans bieli
  • automatyczny (hybrydowy, z wykorzystaniem 1005-pikselowego czujnika RGB, przetwornika CMOS oraz czujnika zewnętrznego oświetlenia)
  • ręczny (6-stopniowy z dostrajaniem)
  • pomiar balansu bieli (5 ustawień)
  • ustawienie temperatury barwnej (w skali Kelvina, 31 ustawień)
  • braketing balansu bieli (od 2 do 9 klatek z krokiem co 10, 20, 30 MIRED)
Efektyb.d.
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne{LST|u|tryb zdjęć pojedynczych [S];zdjęcia seryjne szybkie [Ch]: 5 kl/s (pełna klatka), 8 kl/s (szybki kadr);zdjęcia seryjne wolne [Cl]: 1 - 4 kl/s - wybór w menu (pełna klatka), od 1 do 7 kl/s - wybór w menu (szybki kadr)}
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD
  • przekątna 2,5 cala
  • 235 tys. punktów
  • niskotemperaturowy, polisilikonowy ekran LCD w technologii TFT z białym podświetleniem diodami LED
  • możliwość regulowania podświetlenia/jasności wyświetlacza
Synchronizacja z lampą1/250 s
Lampa błyskowa
  • brak wbudowanej
  • zewnętrzna: dedykowa gorąca stopka
  • zaawansowane sterowanie i-TTL (z informacją o temperaturze barwowej) dla lamp SB-800/SB-600
  • tryb D-TTL dla lamp SB-80DX/50DX
  • tryb manualny
Kontrola błysku
  • synchronizacja na przednią kurtynę migawki (tryb normalny)
  • redukcja efektu czerwonych oczu
  • redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach ekspozycji
  • synchronizacja z długimi czasami ekspozycji
  • synchronizacja na tylną kurtynę migawki
  • sterowanie grupami lamp przy wykorzystaniu lamp i-TTL
Stopka akcesoriówtak, dedykowana
Matówka
  • typu B
  • przejrzysta matówka BrightView III oraz matówka typu V do zdjęć wykonywanych w trybie szybkiego kadrowania
  • możliwość wymiany, także na opcjonalny celownik typu E z naniesioną siatką
Lustroautomatyczne, powracające do pozycji wyjściowej
Wizjer
  • optyczny z pryzmatem
  • wbudowana korekcja dioptrażu (od -3 do +1 m-1)
  • wbudowane przesłanianie okularu
  • pokrycie kadru w wizjerze: ok 100%
Punkt oczny19,9 mm (dla -1,0 m-1)
Informacja w wizjerzeb.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowatak
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz
  • sterowany elektronicznie
  • opóźnienie: 2, 5, 10 i 20 s
Złącza
  • USB 2.0 (Hi-Speed) (złącze Mini-B)
  • wyjście A/V
  • przesyłanie plików z wykorzystaniem protokołu FTP przez opcjonalny nadajnik bezprzewodowy WT-1/1A (standard IEEE 802.11b) i WT-2/2A (IEEE 802.11b/g)
Pilotb.d.
Zasilanie
  • akumulator litowo-jonowy EN-EL4 (11,1 V, prąd stały)
  • szybka ładowarka MH-21 (w zestawie)
  • zasilacz EH-6 (opcjonalny)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywutak, 1/4 cala
Obudowastop magnezowy pokryty plastikiem, gumowane uchwyty
Wymiary157,5 x 149,5 x 85,5 mm
Waga1070 g
Akcesoria
  • w zestawie: akumulator litowo-jonowy EN-EL4
  • szybka ładowarka MH-21
  • osłona bagnetu
  • pasek na szyję AN-D2X
  • kabel audio-wideo EG-D2
  • kabel USB UC-E4
  • osłona na monitor LCD BM-3
  • pokrywa komory na baterię BL-1
  • matówka typu V
  • dysk CD z oprogramowaniem PictureProject
  • opcjonalne: nadajnik bezprzewodowy WT-2/2A lub WT-1/1A
  • antena dużego zasięgu WA-E1
  • zasilacz EH-6
  • wymienna matówka typu E
  • przeciwmgielna nasadka na wizjer DK-17A
  • soczewka korekcyjna okularu DK-17C
  • lampa błyskowa SB-800 lub SB-600
  • oprogramowanie Nikon Capture 4 (wersja 4.2)
  • karta pamięci CompactFlash
OprogramowaniePictureProject
Ocena w teście DIWA79%
Test Fotopolis3458
Artykuł na Fotopolis2294


Komentarze
Polecane artykuły
Capture One Pro 12 pod lupą House of Retouching
3 Maj 2019
Capture One Pro 12 pojawił się na rynku już jakiś czas temu. Czy inżynierom udało się stworzyć kolejne narzędzia, które wycisną ostatnie soki z plików RAW i czy wypracowali nowe sposoby na przyśpieszenie pracy? A może pojawiły się bardziej zaawansowane opcje retuszu?
0
Panasonic Lumix G90 - pierwszy wybór, nie tylko dla fotografa
1 Maj 2019
Najnowszy Panasonic Lumix G90 to najlepsze cechy poprzednika i jeszcze bardziej zaawansowany tryb wideo, zbliżający go do topowych filmujących modeli z serii Lumix.
0
Łukasz Bożycki: pierwsza zima z Olympusem OM-D E-M1X
6 Kwi 2019
Fotografia przyrodnicza to pasmo niepowodzeń, które od czasu do czasu przerywane jest drobnym sukcesem. W dużym stopniu zależy on od możliwości i znajomości naszego sprzętu.
2
Okiem zawodowca: Lumix S1 i S1R
28 Mar 2019
Fotografka National Geographic, kreatywny portrecista, utytułowany fotoreporter publikujący w prasie... Zobaczcie, co o nowych pełnoklatkowych korpusach Panasonic mówią profesjonalni fotografowie.
0