Test lustrzanki Olympus E-300

Olympus E-300 to druga po flagowej E-1 lustrzanka cyfrowa zgodna z Systemem 4/3. Mimo, że jest to aparat skromniejszy, i w zamierzeniu producenta tańszy niż E-1, oferuje kompletny zestaw zaawansowanych funkcji, który zadowoli wymagających użytkowników. E-300 posiada przy tym kilka interesujących cech, które odróżniają go od innych aparatów na rynku.
Olympus E-300 to druga po flagowej E-1 lustrzanka cyfrowa zgodna z Systemem 4/3. Mimo, że jest to aparat skromniejszy i, w zamierzeniu producenta tańszy niż E-1, oferuje kompletny zestaw zaawansowanych funkcji, który zadowoli wymagających użytkowników. E-300 posiada przy tym kilka interesujących cech, które odróżniają go od innych aparatów na rynku.

Olympus E-300

System 4/3 (ew. Standard 4/3 lub E-System) to wspólny wynalazek koncernów Olympus i Kodak, do których dołączyły z czasem firmy Fujifilm oraz Sigma. Jego istotą jest standaryzacja wielkości sensora obrazowego, a także przystosowanie budowy obiektywów do elementu CCD mniejszego niż klatka fimu małoobrazkowego. Konstruktorzy zdecydowali się na zastosowanie sensora o przekątnej 2-krotnie mniejszej niż w standardzie 35mm. Oznacza to, że przelicznik rzeczywistej ogniskowej wynosi dokładnie 2x tyle co ogniskowa nominalna obiektywu.

Jednak pomysłodawcy Systemu 4/3 poszli nieco dalej. Postanowili zmienić także konstrukcję optyki, tak by w pełni wykorzystać jej potencjał. W tym celu zmniejszono (także o ok. 2x) prześwit obiektywu (pole przenoszenia obrazu) uzyskując bardziej zwartą, mniejszą i lżejszą budowę przy zachowaniu dobrych parametrów optycznych. W praktyce oznacza to, że możliwe jest uzyskanie dużych ogniskowych przy dobrej jasności i stosunkowo niedużych wymiarach obiektywu.

E-300 pod kilkoma względami ustępuje swojemu starszemu bratu, ale przyznać trzeba, że lista funkcji jest imponująca. Aparat nawet wyglądem różni się od innych lustrzanek, głównie przez zastąpienie pentapryzmatu układem luster. E-300 zgodny jest ze stale powiększaną linią obiektywów ZUIKO Digital oraz innymi akcesoriami E-Systemu Olympusa. Jako, że producent celował w stronę tej samej grupy odbiorców, do której skierowany był EOS 300D, także E-300 sprzedawany będzie w zestawie z przyzwoitym obiektywem 14 - 45mm F3.5-5.6, oczywiście w systemie 4/3.

Test podzieliliśmy na następujące części:

Aparat wraz z obiektywem i kartą pamięci przekazała do testu firma Olympus Polska.

 
 
Komentarze
Polecane artykuły
Czy filmy małoobrazkowe sprawdzą się we współczesnej fotografii krajobrazu?
18 Wrz 2018
Aparaty analogowe dają możliwość niedrogiego rozpoczęcia przygody z bardziej świadomym fotografowaniem. Czy jednak w obecnych czasach film nadal może konkurować z cyfrą pod względem jakości obrazu?
1
Panasonic GH5, GH5S i G9 - mistrzowskie trio
28 Sie 2018
Linia topowych korpusów Panasonic to dziś propozycja zarówno dla wymagających filmowców jak i profesjonalnych fotografów. Przyglądamy się bliżej flagowym modelom.
0
“Każde spotkanie z nimi jest wspaniałym przeżyciem”. O fotografowaniu niedźwiedzi opowiada Marcin Dobas
10 Sie 2018
Fotografia dzikich zwierząt to nie sport dla wybranych. Zapierające dech w piersiach ujęcia natury są w zasięgu większości z nas. Trzeba tylko dobrze się przygotować, planować i wiedzieć gdzie szukać interesujących nas osobników. O tym, jak fotografować dzikie niedźwiedzie opowiada fotograf i podróżnik, Marcin Dobas.
0
Notebook z górnej półki czy budżetowy monitor graficzny? O to, co lepiej sprawdzi się w edycji zdjęć zapytaliśmy eksperta
31 Lip 2018
Czy dobry notebook jest wystarczający do zawodowej pracy fotograficznej? Jak wypada w zestawieniu z najtańszymi na rynku monitorami graficznymi?  Na co zwracać uwagę przy wyborze monitora? Zapytaliśmy o to eksperta, Radka Witana ze sklepu Wzorniki.eu.
0