Eva Vermandel "Splinter" - recenzja

"Splinter" to elegancko wydana publikacja ze zdjęciami Evy Vermandel - belgijskiej fotografki mieszkającej w Londynie. Tematem obrazów o malarskim świetle jest codzienność, ujęta przez artystkę z czułością i delikatnością.


Splinter to publikacja, której autorką jest Eva Vermandel. Elegancko wydana książka pozbawiona jest ozdobników, dzięki czemu możemy skupić się na samych fotografiach. Zdjęcia przedstawiają codzienne sytuacje i przedmioty, które łączy nostalgiczna atmosfera. Znajdziemy pośród nich pejzaże, martwe natury oraz portrety. Dominującą cechą fotografii jest kruchość i delikatność, której symbolem mogą być powracające na kartach książki kwiaty. Fotografie Evy Vermandel są skromne i nie narzucają się. Ich tematem jest codzienność. Martwe natury przedstawiają przedmioty, które można znaleźć w każdym wnętrzu: lustro, rośliny, solniczkę, kalendarz, zdjęcia w ramkach. To co je wyróżnia to atmosfera, przywołujące na myśl malarstwo renesansowe. Oświetlone miękkim światłem obiekty wyłaniają się z mroku.

Obok nich pojawiają się zatopieni w myślach ludzie. Mężczyzna pochylający się nad łóżkiem z głową wtuloną w dłonie, kobieta oparta o mebel kierująca spojrzenie w górę, dziewczyna z półprzymkniętymi oczami siedząca przy stole - to zdjęcia, w których dużą wagę odgrywa gest, uchwycony przez portrecistkę. Odwrócone twarze, skulone plecy, dłoń ukryta pod ramieniem stają się subtelnymi znakami zawieszenia w czasoprzestrzeni. Bohaterowie Vermandel są zatopieni w swoich myślach, uchwyceni w chwili świadomie doświadczanej samotności. Ich małe dramaty mogą być mało istotne, ale malarskie kompozycje sprawiają, że zostają uwznioślone, stają się ponadczasowe.







Nie na wszystkich pracach ludzie są osobni, na niektórych uchwyceni są razem. Bracia śpiący na trawie, kobieta karmiąca piersią swoje dziecko, mężczyzna polewający wodą głowę małego dziecka w wanience to obrazy emanujące ciepłem. Można je przeciwstawić chłodnym krajobrazom, które są trzecim motywem, któremu fotografka poświęca uwagę.

To co najciekawsze w książce Evy Vermandel to relacje miedzy poszczególnymi zdjęciami. Cienie zaobserwowane we wnętrzach mieszkań nawiązują dialog z zamyślonymi twarzami ludzi, a krajobraz staje się niemym świadkiem ich rozterek. Fotografce udało się uchwycić subtelne obrazy życia codziennego, ulotne momenty pełne ciepła, czułości i niewyrażalnego smutku. Z fotografii składających się na publikacje "Splinter" emanuje cisza i spokój, które nadają im kontemplacyjny charakter. Przebija z nich także niepokój, który sprawia, że zostawiają w nas trwały ślad.


Eva VermandelSplinter
Twarda oprawa
Format: 21x24 cm
112 stron, 53 zdjęcia
Hatje Cantz 2013
 
Komentarze
Polecane artykuły
Ilya Shtutsa: „Dobra fotografia jest darem“
5 Lis 2018
O swoich początkach, darze jakim jest fotografia czy wpływie prac Arnolda Mindella opowiada nam Ilya Shtutsa - rosyjski entuzjasta street’a, który opisuje fotografię jako grę o nieprzewidywalnym wyniku.
1
Najnowsza sesja Vanity Fair należała do Polaków
2 Lis 2018
Suspiria, włoski horror z lat siedemdziesiątych, doczekał się odświeżenia i właśnie wchodzi na ekrany polskich kin. W obsadzie znalazły się takie gwiazdy jak Tilda Swinton i Dakota Johnson, ale zagrała w nim również Polka - Małgosia Bela. Postprodukcję obszernej sesji obsady filmu dla włoskiego Vanity Fair wykonało studio House OF Retouching.
0
Oded Wagenstein: „Nie możesz po prostu pojawić się u kogoś w drzwiach i poprosić o zdjęcie”
1 Lis 2018
W syberyjskiej wiosce Yar-Sale mieszka grupa starszych kobiet. Większość dni spędzają w odosobnieniu, odizolowane od świata, który kochały. Podczas gdy mężczyźni zwykle zachęcani są do pozostania w migrującej społeczności i utrzymania ról społecznych, kobiety muszą same radzić sobie ze starością. Fotograf Oded Wagenstein przybliża ich historię w projekcie “Forgotten Like Last Year’s Snow”.
0
Siena International Photo Awards 2018 to piękno świata pod różną postacią
30 Paź 2018
Za nami już czwarta edycja prestiżowego konkursu Siena International Photo Awards. W tym roku zwycięzcą został K M Asad - freelancer współpracujący między innymi z Getty Images. Jednak wśród laureatów nie zabrakło też Polaków. III miejsce w kategorii „The beauty of the nature“ zajął Mariusz Potocki, a Bartłomiej Jurecki otrzymał wyróżnienie w sekcji „Journeys & Adventures“.
0