Luigi Ghirri "Kodachrome" - recenzja

Autor: Marcin Grabowiecki

30 Październik 2013
Artykuł na: 2-3 minuty
Książka "Kodachrome" ujrzała po raz pierwszy światło dzienne w roku 1978. Druga edycja ukazała się w 2013 roku nakładem wydawnictwa Mack, z okazji dwudziestolecia śmierci artysty.

Książka Kodachrome ukazała się po raz pierwszy w 1978 roku. Wydał ją własnym sumptem Luigi Ghirri. Włoski fotograf i teoretyk był jednym z pionierów kolorowej fotografii we Włoszech. Za nowe wydanie odpowiedzialny jest Mack. Zachowano w nim oryginalny układ tekstu oraz kolejność obrazów. W celu uzyskania jak najlepszej jakości ponownie zeskanowano oryginalne materiały zdjęciowe. W dołączonej broszurce znajdziemy esej Francesco Zanota oraz francuskie i niemieckie tłumaczenie tekstów zawartych w książce (które zostały opublikowane w języku angielskim i włoskim).

"Kodachrome" może sprawiać amatorskiego albumu z wakacyjnymi zdjęciami. Ciasno skadrowane widoki turystycznych atrakcji są jednak czymś więcej. Książka rozpoczyna się niewinnymi (chociaż minimalistycznie zakomponowanymi) zdjęciami palm, morza, piasku i towarzyszącemu im błękitu nieba. Na kolejnych stronach autor wciąga nas w grę z naszymi oczekiwaniami i przyzwyczajeniami związanymi z fotografią pamiątkową. Kolejno wprowadza motywy, które będą się powtarzać w dalszej części wydawnictwa. Są to ramy, odbicia, lustra, powtórzenia. Towarzyszy im iluzja tworzenia się dodatkowych wymiarów zdjęcia, otwierania się nowych przestrzeni.

Dzięki częstemu umieszczaniu w kadrze luster, otworów okiennych, dziur uzyskujemy efekt "obrazu w obrazie". Często gubimy się w wielowarstwowych kompozycjach, nie wiedząc już, który obraz jest "prawdziwy", zapominając o tym, że sama fotografia jest już odwzorowaniem rzeczywistości. Na jednym ze zdjęć obok siebie leżą obrazy w ramach. Tak nam się przynajmniej wydaje na początku. Z czasem orientujemy się, że jeden z nich to lustro, w którym odbija się fasada kamienicy. Czy na pewno?

"Kodachrome" to błyskotliwa i ciekawa publikacja, która przybliża ponadczasowe dzieło Luigiego Ghirri. Pomysłowo zestawione obrazy uzmysławiają nam potencjał tkwiący w samym medium, jakim jest fotografia. Przypominają też o tym, że każdy obraz tworzy iluzję rzeczywistości.

Luigi GhirriKodachrome

Miękka oprawa
Format: 20,2 x 27 cm
104 strony
92 zdjęcia
Mack 2012

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Recenzje
Przez niedomknięte drzwi. "North Korea" Tariqa Zaidiego [RECENZJA]
Przez niedomknięte drzwi. "North Korea" Tariqa Zaidiego [RECENZJA]
Korea Północna. Państwo totalitarne, zamknięte. Obce. Czy da się przekonująco opowiedzieć o nim, przybywając z zewnątrz? Brytyjczyk Tariq Zaidi, specjalista od tematów trudnych, podjął...
17
Nikon Z6 III i fotografia ptaków - raport z wyspy Kos
Nikon Z6 III i fotografia ptaków - raport z wyspy Kos
Trzecia generacja Nikona Z6 została udoskonalona praktyczne pod każdym względem. By sprawdzić, jak nowy korpus spisuje się w wymagającej fotografii ptaków, zabrałem go ze sobą na grecką wyspę...
43
Reno12 Pro 5G – co potrafi pierwszy „OPPO AI Phone”?
Reno12 Pro 5G – co potrafi pierwszy „OPPO AI Phone”?
OPPO Reno to linia modeli stylowych i niedrogich, ale technicznie zaawansowanych. To seria, która jako pierwsza otrzymuje nowe rozwiązania debiutujące we flagowcach, a mocną stroną jest zawsze...
8
Powiązane artykuły