Szatański plac zabaw - relacja z otwarcia wystawy fotografii Nan Goldin w CSW

Od soboty, 15 lutego w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie można oglądać wystawę fotografii Nan Goldin "Devil's Playground". Z pewnością nie można jej opuścić, bez względu na to, czy akceptuje się tematykę fotografii, sposób ich robienia czy styl życia bohaterów zdjęć.

Od soboty, 15 lutego w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie można oglądać wystawę fotografii Nan Goldin Devil's Playground. Jest to ekspozycja, która wywiera bardzo silne wrażenie. Nie wiem, czy komukolwiek uda się obejrzeć ją bezrefleksyjnie. Bez względu na to, czy akceptuje się tematykę fotografii, sposób ich robienia czy styl życia bohaterów zdjęć, wystawę po prostu trzeba zobaczyć.

Przede wszystkim dlatego, że są to niecodzienne prace, niezwykle ważne dla historii XX-wiecznej fotografii. Również dlatego, że sama Goldin jest artystką niekonwencjonalną, niezmiennie łamiącą wszelkie zasady, wiele lat nieakceptowaną przez świat fotografii. I wreszcie dlatego, że jej prace są niesamowicie bliskie człowieka - jego słabości i pragnień.

Nan Goldin podczas otwarcia wystawy w Warszawie


Najlepiej opisuje je sama artystka:
Nie fotografowałam stylu życia bostońskiej czy nowojorskiej bohemy, prowadziłam zapis, pamiętnik własnego życia. Zaczęłam robić zdjęcia jako 15-latka, po tym jak moja siostra popełniła samobójstwo. Postanowiłam fotografować, żeby nikogo już więcej nie stracić, żeby o nikim nie zapomnieć.

Fotografie Nan Goldin z wczesnego etapu twórczości


Właśnie dlatego moje fotografie powstają z empatii, z potrzeby akceptacji i pamięci, z pożądania i pragnienia. Nie fotografuje nikogo, kogo nie kocham lub z kim nie chciałabym się pieprzyć - dodała Nan Goldin podczas otwarcia warszawskiej wystawy.

cykl autoportretów z bijącym Nan mężem


Od czasu kiedy Nan zaczęła fotografować, do chwili, kiedy usłyszeli o niej krytycy, a muzea chciały pokazywać jej prace, minęło wiele lat. Fotografia migawkowa, czyli tzw. snap shots nie była wówczas uznawana w świecie fotografii. Jak powiedziała w Warszawie Nan Uważam, że snap shots jest równie wartościową artystycznie formą fotografii. Być może nawet bardziej wartościową, bo zdjęcia robione są z miłości do drugiego człowieka.

cykl "First Love"


Nan towarzyszyła swoim przyjaciołom w najbardziej intymnych chwilach: w
łóżku, w wannie, na basenie, w kuchni, po narkotykach i alkoholu. Nigdy jednak nie pokazała publicznie fotografii, jeżeli obecne na niej osoby nie zgodziły się na to Fotografie nigdy nie były dla mnie ważniejsze niż fotografowani przeze mnie ludzie- powiedziała Nan. Dodała, że tak naprawdę, zawsze bardziej od fotografii, pociągał ją film.

Nan Goldin z przyjaciółką Valerie podczas otwarcia wystawy w Warszawie


Zapytana o najważniejszą przemianę w swojej twórczości, Goldin odpowiedziała, że po odwyku i detoksykacji w 1988 roku, odkryła światło i krajobraz. Nigdy wcześniej nie przemawiały do niej pejzaże, ale po odkryciu fotografowania w świetle dziennym, przestała skupiać się wyłącznie na zdjęciach ludzi. Drugą ważną przemianą o której mówiła Nan, było dostrzeżenie możliwości porozumienia w relacjach między mężczyzną i kobietą. Wyrazem tego są najnowsze cykle, o pozytywnej wymowie, przedstawiające pełne miłości, związki między ludźmi: mężczyzną i kobietą, rodzicami i dzieckiem czy dwóch mężczyzn, takie jak: First love, French Kiss czy Sweet.

cykl "French Kiss"



Na ekspozycji prezentowane są trzy cykle fotografii: Ballada o seksualnej zależności, All by myself i Heart Beats. Jednak, jak powiedziała Nan, najważniejsza w jej twórczości jest pokazująca miłość i alienację Ballada... - bez niej nie można zrozumieć innych fotografii.

Niemal 500 prac Nan Goldin wisi na ścianach Zamku Ujazdowskiego. Ponadto fotografie można ogladać w dwóch pomieszczeniach w formie diaporam. Wystawa w Centrum Sztuki Współczesnej ma być dostępna wyłącznie dla osób pełnoletnich. Nan Goldin twierdzi jednak, że jej fotografie powinny docierać do młodego odbiorcy Wystawę powinny obejrzeć nastolatki, zanim zobaczą film pornograficzny czy spróbują narkotyków.

na wernisaż wystawy w warszawskim CSW przybyły tłumy


Najbardziej odpowiada artystce sposób, w jaki jedno z francuskich muzeów ostrzegało odwiedzających przed odważnymi treściami fotografii: Dzieci, powiedzcie swoim rodzicom, że pokazywane tu fotografie mogą urazić ich wrażliwość.

W Warszawie może się nadażyć okazja do takiego uprzedzenia rodziców, ponieważ, jak zapewnił dyrektor Centrum Sztuki Współczesnej, osoby niepełnolenie w każdym wieku będą wpuszczane z opiekunami. Wystawie towarzyszyć będzie także program edukacyjny poświęcony AIDS - chorobie, na którą zmarło wielu przyjaciół Nan.

Ekspozycja zostanie uzupełniona także trzema wykładami:
5 marca 2003, godzina 19.00
Nan goldin: kompozycje mężczyzn Paweł Leszkiewicz
Z progu płci Tomek Kitliński, tekst w interpretacji Jolanty Lothe

2 kwietnia 2003, godzina 18.00
Nan Goldin: Ballady o intymności Agata Jakubowska.

Wystawa Devil's Playground czynna bedzie do 13 kwietnia 2003 w Zamku Ujazdowskim w Warszawie (Al. Ujazdowskie 6). W tym czasie CSW otwarte będzie dłużej niż zwykle: codziennie oprócz poniedziałków w godzinach 11-19, a w piątki: 11-21.

Przeczytaj artykuł poświęcony Nan Goldin i obejrzyj jej fotografie w dziale ludzie

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8