Marek Górecki w Green Gallery

Już niedługo będziemy mieli okazję obejrzeć prace z cyklu "Pole widzenia" absolwetna Studium Fotograficznego ZPAF-u, Marka Góreckiego. Wernisaż wystawy odbędzie się w najbliższy piątek, 25 stycznia 2008 roku w Grenn Gallery, położonej przy Rynku Starego Miasta, u zbiegu Krzywego Koła i Kamiennych Schodów. Autor zaprezentuje trzy cykle fotograficzne, które pokazują sposób postrzegania świata z trzech różnych peryspektyw: ze środka jądra cyklonu, od lini widnokręgu duszy oraz poprzez pryzmat własnego wnętrza.
Marek Górecki - absolwent Studium Fotografii ZPAF w Warszawie. Brał udział w Szóstej Dorocznej Wystawie organizowanej przez Związek.


Trzy cykle fotografii autorstwa Marka Góreckiego i trzy różne perspektywy postrzegania otaczającego nas świata, a w tym jakaś spójność. A przecież to trudne, bo wymaga przede wszystkim twórczego zdystansowania się do siebie samego. Dla mnie jest to szczególna zabawa ze światem dojrzałego, czułego obserwatora, który nie powinien przecież wątpić w to co widzi. Ta zabawa, a właściwie gra wciąga nas i pochłania. Próbujemy znaleźć
środek własnej osi i to raptem staje się niemożliwe. Stajemy się raz podmiotem a innym razem przedmiotem w polu widzenia.

Pierwsze spojrzenie jest jakby ze środka, z jądra cyklonu. Tam jest cisza a wokół świat postrzegania z coraz to większej odległości. Zaciekawieni tym co dalej i dalej oddalamy się od centrum naszego świata - domu - by zobaczyć coraz więcej i więcej. Zdradzamy to centrum zapominając, że znalezienie go było istotą naszych trudów. Widzimy coraz mniej? Trzymamy się krawędzi horyzontu resztką sił zwiedzeni głodem doświadczania. Kolor zdjęć tylko potęguje uczucie osamotnienia.

Drugie spojrzenie zaczyna się od linii widnokręgu i tam za tą linią pozostawiamy bezkres swoich poukładanych spraw. Umownie poukładanych. Te domy to więzienia naszych posznurowanych dusz. Nagle wszystko co nieważne staje się ważne a porządek rzeczy zaczyna być widziany na opak. W tym świecie, wywołanym takim spojrzeniem, mikroświat tworzy makroświat, a nie na odwrót. Widzimy coraz więcej rzeczy dotąd niewidzianych zdumieni pięknem ich brzydoty. Czujemy się wolni. Czarne jest czarne a białe jest białe.

Trzecie spojrzenie dotyka środka nas, naszego wnętrza, trzewi. Ogłusza, każe niemal z lupą patrzeć na strukturę materii. Jesteśmy tylko my i w skalnym obrazie usiłujemy znaleźć cząstkę tych dwóch poprzednich światów. Robimy to chaotycznie, bo nie ma tu ani jądra ani obrzeży istoty świata, naszego świata. Sami stajemy się horyzontem - tylko dla kogo i po co? Otrząsam się od tych refleksji. Rozglądam na boki. Z prawej strony widzę pyłki kurzu na szybie a z lewej przyciąga moją uwagę majaczący za oknem świat blokowisk. Odsuwam zdjęcia. Ciekawe doświadczenie zmieniające już na zawsze pole widzenia. Odtąd świat już będzie inny...
- tekst napisany przez Izabelę Wojciechowską, który możemy przeczytać na zaproszeniach informujących o wystawie.


Marek Górecki Pole widzenia
Wernisaż wystawy: 24 stycznia 2008 roku godzina 19.00
Termin: 25.02 - 10.03. 2008

Green Gallery
ul. Krzywe Koło 2/ 4, Warszawa

galeria@greengallery.pl

Opracowanie: Agata Nowak
słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8