Żywioły Janusza Musiała

Katowicka Galeria Ateneum zaprasza na wernisaż wystawy Janusza Musiała "Żywioły - całuny natury". Autor zrezygnował z użycia aparatu. Uprościł proces technologiczny i pozwolił "żywiołom" bezpośrednio wpływać na materiał światłoczuły. Powstałe w ten sposób fotogramy umożliwiają zbadanie wzajemnych relacji zachodzących między materiałem światłoczułym a naturą.
Janusz Musiał - absolwent Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Fotografii w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest członkiem Okręgu Śląskiego Związku Polskich Artystów Fotografików. Absolwent Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Fotografii w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

fot. Janusz Muciał, "Ziemia"


Janusz Musiał o swoim projekcie:

Jako człowiek funkcjonuję na styku wyznaczanym przez naturę i cywilizację. W obszarze, w którym przenikają się cechy i właściwości organiczne i techniczne, będące skutkiem oddziaływania naturalnych żywiołów oraz aktywności człowieka.

Autorski zestaw "Żywioły - całuny natury odrzuca obiektywny, popularny i uniwersalny, a przez to powierzchowny sposób wizualizacji powyższego tematu na rzecz subiektywnej interpretacji wizualnej. Celem pracy jest wnikliwe przyjrzenie się wzajemnej relacji pomiędzy materiałem światłoczułym i badanym środowiskiem, w tym przypadku jest to natura reprezentowana przez żywioły.


fot. Janusz Musiał, "Woda"

Cyklu zakłada maksymalne uproszczenie procesu technologicznego i ograniczenie możliwości wpływu na obraz wyjściowy. Polega na bezpośrednim kontakcie materiału światłoczułego ze środowiskiem, ma charakter działań bezkamerowych. W efekcie powstał cykl fotogramów będących odzwierciedleniem - ilustracją bezpośredniego wpływu na materiał światłoczuły specyficznych właściwości i cech, które posiada ziemia, woda, ogień oraz naturalne światło.

Taki sposób rejestracji zakłada zbliżenie się do źródeł powstawania obrazu, do istoty procesu. Pozwala na przyjrzenie się sobie i otoczeniu głębszym spojrzeniem, przez to umożliwia doznanie metafizycznych znaczeń, subiektywnej refleksji oraz kontemplacji. Odwołuje się, zarówno w treści jak i formie, jedynie do gramatyki i poetyki medium fotografii - światłoczułości, do jej pierwotnej magiczności.


fot. Janusz Musiał, "Ogień"



Żywioły - całuny natury Janusz Musiał
Wernisaż: 19.01.2008 r., godz. 15:15
Termin: styczeń/luty 2008

Śląski Teatr Lalki i Aktora ATENEUM, Galeria ATENEUM
Katowice, Ul. 3 Maja 25

słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0