Żywioły Janusza Musiała

Katowicka Galeria Ateneum zaprasza na wernisaż wystawy Janusza Musiała "Żywioły - całuny natury". Autor zrezygnował z użycia aparatu. Uprościł proces technologiczny i pozwolił "żywiołom" bezpośrednio wpływać na materiał światłoczuły. Powstałe w ten sposób fotogramy umożliwiają zbadanie wzajemnych relacji zachodzących między materiałem światłoczułym a naturą.
Janusz Musiał - absolwent Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Fotografii w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jest członkiem Okręgu Śląskiego Związku Polskich Artystów Fotografików. Absolwent Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Fotografii w Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

fot. Janusz Muciał, "Ziemia"


Janusz Musiał o swoim projekcie:

Jako człowiek funkcjonuję na styku wyznaczanym przez naturę i cywilizację. W obszarze, w którym przenikają się cechy i właściwości organiczne i techniczne, będące skutkiem oddziaływania naturalnych żywiołów oraz aktywności człowieka.

Autorski zestaw "Żywioły - całuny natury odrzuca obiektywny, popularny i uniwersalny, a przez to powierzchowny sposób wizualizacji powyższego tematu na rzecz subiektywnej interpretacji wizualnej. Celem pracy jest wnikliwe przyjrzenie się wzajemnej relacji pomiędzy materiałem światłoczułym i badanym środowiskiem, w tym przypadku jest to natura reprezentowana przez żywioły.


fot. Janusz Musiał, "Woda"

Cyklu zakłada maksymalne uproszczenie procesu technologicznego i ograniczenie możliwości wpływu na obraz wyjściowy. Polega na bezpośrednim kontakcie materiału światłoczułego ze środowiskiem, ma charakter działań bezkamerowych. W efekcie powstał cykl fotogramów będących odzwierciedleniem - ilustracją bezpośredniego wpływu na materiał światłoczuły specyficznych właściwości i cech, które posiada ziemia, woda, ogień oraz naturalne światło.

Taki sposób rejestracji zakłada zbliżenie się do źródeł powstawania obrazu, do istoty procesu. Pozwala na przyjrzenie się sobie i otoczeniu głębszym spojrzeniem, przez to umożliwia doznanie metafizycznych znaczeń, subiektywnej refleksji oraz kontemplacji. Odwołuje się, zarówno w treści jak i formie, jedynie do gramatyki i poetyki medium fotografii - światłoczułości, do jej pierwotnej magiczności.


fot. Janusz Musiał, "Ogień"



Żywioły - całuny natury Janusz Musiał
Wernisaż: 19.01.2008 r., godz. 15:15
Termin: styczeń/luty 2008

Śląski Teatr Lalki i Aktora ATENEUM, Galeria ATENEUM
Katowice, Ul. 3 Maja 25

słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8