Wystawa Marka Domańskiego w Galerii FF

Łódzka Galeria FF zaprasza 14 września 2007 roku na wernisaż wystawy Marka Domańskiego "Psychopompos". Fotografie zaprezentowane na ekspozycji pochodzą z najnowszego cyklu artysty opowiadającego o mitologicznym przewodniku dusz - psychopompos, który w psychologii Junga jest pośrednikiem pomiędzy tym, co świadome a nieświadome.
Marek Domański "Psychopompos"

Marek Domański urodził się w 1968 roku. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych im. Władysława Strzemińkiego w Łodzi. Obecnie zatrudniony na stanowisku adiunkta w Pracowni Fotografii Użytkowej w Katedrze Grafiki Projektowej na Wydziale Grafiki i Malarstwa ASP im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. Członek Stowarzyszenia Artystów Św. Jerzego. Oprócz pracy dydaktycznej zajmuje się głównie twórczością w dziedzinie fotografii inscenizowanej i otworkowej. Swoje prace prezentuje zwykle w formie wielko-formatowych zdjęć pokrytych żywicą lub jako odbitki kontaktowe.

Sam autor tak mówi o swoich fotografiach:
Fotografuję zainscenizowane w studio obiekty, które znajduję lub buduję. Konstruując plan, próbuję sięgać do czarno-białego złomowiska wspomnień, idei i symboli z dna mojej pamięci. Dopasowuje je do siebie tworząc na kliszy znaki. Łączę paralelne przestrzenie budując światy istniejące tylko na zdjęciach. W stosowanej przeze mnie metodzie inscenizacji, fotografia konstytuuje rzeczy i przestrzenie.

Odbitki oprawione w stalowe ramy pokrywam warstwą żywicy. Jej nie całkiem przeźroczysta warstwa, stwarza pewien dyskomfort oglądającemu, który nie powinien zapomnieć, że obcuje z iluzją zakodowaną na płaszczyźnie. Całość sprawia wrażenie trwałości, choć zmienia się niepostrzeżenie. Żywica, stal, papier fotograficzny starzeją się, każde na swój sposób, dając obiektom pozór życia w autentycznym przemijaniu.



Poniżej publikujemy fragment tekstu Tomasza Ferenca "Theatrum fotograficum":

Obserwując kolejne artystyczne realizacje Marka Domańskiego jeszcze do niedawna odnosiłem wrażenie, że są one tak od siebie odmienne, iż nie tworzą spójnej wypowiedzi określającej drogę, jaką podąża ten artysta. I nie był to bynajmniej zarzut, a zwyczajna konstatacja faktu. Ta różnorodność w istocie była bardzo interesująca. Domański porusza się w wielu konwencjach i technikach fotograficznych. Jest artystą, który opanował rzemiosło i dzięki temu może swobodnie wypowiadać się stosując różne środki ekspresji. Tworzy cykle, które możemy określić mianem dokumentalnych oraz to, co zazwyczaj nazywamy fotografią kreacyjną. Dziś wiem, że od dłuższego czasu oba te nurty zmierzały w jednym kierunku.

Ostatni cykl "Psychopompos" okazał się swego rodzaju kodą, podsumowaniem, zakończeniem pewnego etapu podróży. Po tym zestawie prac nic nie będzie już proste, ponieważ iluminacja jest darem, ale i przekleństwem. Oto trzeba nauczyć się żyć z wiedzą, z nowym zdobytym doświadczeniem, należy zakończyć proces wielkiej syntezy. Przed artystą jest, zatem jeszcze wiele pracy, bo proces ten dopiero otwiera się przed nim. Jego zapowiedzią jest omawiany projekt, w którym ujawniły się wszystkie dotychczasowe wcielenia artysty. W istocie Domański działa nie tylko jako twórca, ale także jako badacz i wreszcie także jako alchemik, którego materiałem badawczym stał się styk światła i mroku, miejsce tajemnicze, fascynujące i niebezpieczne. Uważam, że fotograf jest szczególnie predestynowany do prowadzania tego typu badań alchemicznych.
- Tomasz Ferenc


Marek Romański Psychopompos
14.09. - 12.10. 2007
wernisaż wystawy: 14 września 2007 godzina 18-20

Galeria FF
Łódzki Dom Kultury
ul. Traugutta 18
90-113 Łódź
tel: (42) 633 71 15, 633 98 00 w.208
e-mail:
galeriaff@ldk.lodz.pl
słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8