Wystawa Fotoklubu Polskiego w Starej Galerii ZPAF

Fotoklub Polski powstał w 1930 roku z potrzeby podkreślenia, że fotografia jest indywidualnym środkiem wypowiedzi równym innych dziedzinom sztuki. Jego członkami byli obecni mentorzy i ojcowie polskiej fotografii tacy jak: Jan Bułhak, Marian i Witold Dederkowie, Jan Sunderland, Tadeusz Wański czy Witold Romer. Na wystawie w Starej Galerii ZPAF zostanie zaprezentowanych ponad 120 ocalałych fotografii z okresu dwudziestolecia międzywojennej. Dzięki prywatnym kolekcjom, wiele z nich będzie można zobaczyć po raz pierwszy.
Poniżej zamieszczamy historię Fotoklubu Polskiego dostarczoną przez Związek Polskich Artystów Fotografików:

(...) Od samego początku Fotoklub Polski zrzeszał elitę fotografii, artystów, o których dziś powiedziano by: "z najwyższej półki". W ciągu niepełna 10 lat swego istnienia na członkostwo w Fotoklubie zasłużyło "zaledwie" 44 fotografów! Spotkamy wśród nich twórców, których nazwiska zna niemal każdy polski fotograf a i miłośnik sztuki. Jan Bułhak, Marian i Witold Dederkowie, Jan Sunderland, Tadeusz Wański, Edmund Osterloff, Tadeusz Cyprian, Henryk Mikolasch, Bolesław Gardulski, Witold Romer... Są wśród członków przedwojennego Fotoklubu także twórcy, których nazwiska niesłusznie popadły w zapomnienie, a są wśród nich artyści i teoretycy tak wybitni jak Stanisław Sheybal, Józef Świtkowski, Jan Kurusza-Worobiew, Henryk Schabenbeck, Stanisław Schönfeld i wielu innych. Pierwszym prezesem Fotoklubu wybrano Jana Bułhaka. To była prawdziwa elita polskiego społeczeństwa, i to nie tylko elita artystyczna, choć to kryterium było najważniejsze.

fot. Henryk Schabenbeck, Autoportret, 1914

Zachowane fotografie z tyłu noszą ślady międzynarodowych podróży - pieczęcie i naklejki najważniejszych wystaw fotograficznych tamtych czasów. Była to bowiem epoka, gdy Polska liczyła się w światowej fotografii. Członkowie Fotoklubu byli jednak nie tylko wybitnymi fotografami - to prawdziwi obywatele Europy. Nie oznaczało to przecież, że Fotoklub naśladował niewolniczo mody innych krajów. Fotografie, które prezentujemy naszej wystawie pokazują, że członkowie Fotoklubu chętnie odwoływali się do estetyki piktorialistycznej, nawiązywali swoimi fotografiami do ustalonych kanonów sztuki, co nie oznacza przecież, że ich twórczość była czymś zapożyczonym i drugorzędnym. Członkowie Fotoklubu Polskiego byli wirtuozami kamery i laboratorium. Na naszej wystawie prezentujemy fotografie wykonane w najróżniejszych technikach. Znajdują się na niej nienaganne bromy, czyli klasyczne fotografie czarno-białe sporządzone w ciemni, są też niesłychanie efektowne obrazy wykonane w technikach, które zwano niegdyś "szlachetnymi". Miłośnicy "procesów alternatywnych" - tak bowiem dziś często je zwiemy - zwrócą uwagę na wspaniałe gumy Mariana Dederki, Józefa Świtkowskiego, Stanisława Sheybala, "Hohchheimery" Bolesława Gardulskiego, czy przetłoki Tadeusza Cypriana i Henryka Schabenbecka, który po mistrzowsku opanował barwną odmianę tej techniki. Nie sposób nie zatrzymać się przy wspaniałych, po autorsku opracowywanych bromach Tadeusza Wańskiego, a także serii fotografii wykonanych w pracochłonnej technice "wtórnika", po mistrzowsku opanowanej przez Stefana Plater-Zyberka.

fot. Józef Kuczyński, Martwa natura

Naszą wystawą sięgamy tym samym do źródeł współczesnej fotografii artystycznej w naszym kraju, bo tym właśnie są dzieła przedwojennych artystów. Organizowano do tej pory wystawy przedwojennej fotografii. Najczęściej były to jednak ekspozycje poświęcone twórczości jednego lub tylko kilku artystów, zdjęcia dobrze znane, przedrukowywane w nieskończoność i także w nieskończoność pokazywane. Bywały wystawy poświęcone zjawiskom i artystycznym prądom. Po raz pierwszy jednak udało się doprowadzić do spotkania wszystkich niemal członków Fotoklubu Polskiego w jednej przestrzeni. Takiej wystawy do tej pory jeszcze nie było. Na naszej wystawie pokazujemy ponad 120 ocalałych prac przedwojennego Fotoklubu Polskiego. Wiele z tych prac uważano do niedawna za zaginione, utrzymywało się przekonanie, że dorobek wielu artystów uległ bezpowrotnemu zatraceniu, rozproszyły się archiwa. Fotoklub Polski był do tej pory jedynie legendą, a jego działalność jedynie historycznym faktem odnotowanym w podręcznikach historii fotografii - bez możliwości artystycznej weryfikacji tej przedwojennej legendy.

Wystawa w Starej Galerii ZPAF jest okazją do pokazania prac, które od lat spoczywają w archiwach i muzeach, a także do przekonania się jak wysoki poziom artystyczny osiągnęła polska fotografia międzywojennego dwudziestolecia.


Zgromadzone fotografie na wystawie pochodzą z Fototeki ZPAF, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie oraz z Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem. Bezcenną pomoc okazały także rodziny i spadkobiercy Artystów.


Wernisaż wystawy Fotoklub Polski 1930-1939 odbędzie się w poniedziałek, 5 marca 2007 roku o godzinie 18 w "Starej Galerii" Związku Polskich Artystów Fotografików (Plac Zamkowy 8) w Warszawie. Wystawa czynna będzie do 12 kwietnia 2007 roku.
Komentarze
Polecane artykuły
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!