Wystawa Fotoklubu Polskiego w Starej Galerii ZPAF

Fotoklub Polski powstał w 1930 roku z potrzeby podkreślenia, że fotografia jest indywidualnym środkiem wypowiedzi równym innych dziedzinom sztuki. Jego członkami byli obecni mentorzy i ojcowie polskiej fotografii tacy jak: Jan Bułhak, Marian i Witold Dederkowie, Jan Sunderland, Tadeusz Wański czy Witold Romer. Na wystawie w Starej Galerii ZPAF zostanie zaprezentowanych ponad 120 ocalałych fotografii z okresu dwudziestolecia międzywojennej. Dzięki prywatnym kolekcjom, wiele z nich będzie można zobaczyć po raz pierwszy.
Poniżej zamieszczamy historię Fotoklubu Polskiego dostarczoną przez Związek Polskich Artystów Fotografików:

(...) Od samego początku Fotoklub Polski zrzeszał elitę fotografii, artystów, o których dziś powiedziano by: "z najwyższej półki". W ciągu niepełna 10 lat swego istnienia na członkostwo w Fotoklubie zasłużyło "zaledwie" 44 fotografów! Spotkamy wśród nich twórców, których nazwiska zna niemal każdy polski fotograf a i miłośnik sztuki. Jan Bułhak, Marian i Witold Dederkowie, Jan Sunderland, Tadeusz Wański, Edmund Osterloff, Tadeusz Cyprian, Henryk Mikolasch, Bolesław Gardulski, Witold Romer... Są wśród członków przedwojennego Fotoklubu także twórcy, których nazwiska niesłusznie popadły w zapomnienie, a są wśród nich artyści i teoretycy tak wybitni jak Stanisław Sheybal, Józef Świtkowski, Jan Kurusza-Worobiew, Henryk Schabenbeck, Stanisław Schönfeld i wielu innych. Pierwszym prezesem Fotoklubu wybrano Jana Bułhaka. To była prawdziwa elita polskiego społeczeństwa, i to nie tylko elita artystyczna, choć to kryterium było najważniejsze.

fot. Henryk Schabenbeck, Autoportret, 1914

Zachowane fotografie z tyłu noszą ślady międzynarodowych podróży - pieczęcie i naklejki najważniejszych wystaw fotograficznych tamtych czasów. Była to bowiem epoka, gdy Polska liczyła się w światowej fotografii. Członkowie Fotoklubu byli jednak nie tylko wybitnymi fotografami - to prawdziwi obywatele Europy. Nie oznaczało to przecież, że Fotoklub naśladował niewolniczo mody innych krajów. Fotografie, które prezentujemy naszej wystawie pokazują, że członkowie Fotoklubu chętnie odwoływali się do estetyki piktorialistycznej, nawiązywali swoimi fotografiami do ustalonych kanonów sztuki, co nie oznacza przecież, że ich twórczość była czymś zapożyczonym i drugorzędnym. Członkowie Fotoklubu Polskiego byli wirtuozami kamery i laboratorium. Na naszej wystawie prezentujemy fotografie wykonane w najróżniejszych technikach. Znajdują się na niej nienaganne bromy, czyli klasyczne fotografie czarno-białe sporządzone w ciemni, są też niesłychanie efektowne obrazy wykonane w technikach, które zwano niegdyś "szlachetnymi". Miłośnicy "procesów alternatywnych" - tak bowiem dziś często je zwiemy - zwrócą uwagę na wspaniałe gumy Mariana Dederki, Józefa Świtkowskiego, Stanisława Sheybala, "Hohchheimery" Bolesława Gardulskiego, czy przetłoki Tadeusza Cypriana i Henryka Schabenbecka, który po mistrzowsku opanował barwną odmianę tej techniki. Nie sposób nie zatrzymać się przy wspaniałych, po autorsku opracowywanych bromach Tadeusza Wańskiego, a także serii fotografii wykonanych w pracochłonnej technice "wtórnika", po mistrzowsku opanowanej przez Stefana Plater-Zyberka.

fot. Józef Kuczyński, Martwa natura

Naszą wystawą sięgamy tym samym do źródeł współczesnej fotografii artystycznej w naszym kraju, bo tym właśnie są dzieła przedwojennych artystów. Organizowano do tej pory wystawy przedwojennej fotografii. Najczęściej były to jednak ekspozycje poświęcone twórczości jednego lub tylko kilku artystów, zdjęcia dobrze znane, przedrukowywane w nieskończoność i także w nieskończoność pokazywane. Bywały wystawy poświęcone zjawiskom i artystycznym prądom. Po raz pierwszy jednak udało się doprowadzić do spotkania wszystkich niemal członków Fotoklubu Polskiego w jednej przestrzeni. Takiej wystawy do tej pory jeszcze nie było. Na naszej wystawie pokazujemy ponad 120 ocalałych prac przedwojennego Fotoklubu Polskiego. Wiele z tych prac uważano do niedawna za zaginione, utrzymywało się przekonanie, że dorobek wielu artystów uległ bezpowrotnemu zatraceniu, rozproszyły się archiwa. Fotoklub Polski był do tej pory jedynie legendą, a jego działalność jedynie historycznym faktem odnotowanym w podręcznikach historii fotografii - bez możliwości artystycznej weryfikacji tej przedwojennej legendy.

Wystawa w Starej Galerii ZPAF jest okazją do pokazania prac, które od lat spoczywają w archiwach i muzeach, a także do przekonania się jak wysoki poziom artystyczny osiągnęła polska fotografia międzywojennego dwudziestolecia.


Zgromadzone fotografie na wystawie pochodzą z Fototeki ZPAF, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie oraz z Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem. Bezcenną pomoc okazały także rodziny i spadkobiercy Artystów.


Wernisaż wystawy Fotoklub Polski 1930-1939 odbędzie się w poniedziałek, 5 marca 2007 roku o godzinie 18 w "Starej Galerii" Związku Polskich Artystów Fotografików (Plac Zamkowy 8) w Warszawie. Wystawa czynna będzie do 12 kwietnia 2007 roku.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0