Fotografia z początku XX wieku czyli prace Gardulskiego i Malickiego w Muzeum Historii Fotografii

W krakowskim Muzeum Historii Fotografii rozpoczęły się właśnie dwie wystawy fotografii z początku ubiegłego stulecia: reportaże fotografa wojennego Edmunda Malickiego, wykonane pod Verdum w 1915 roku i piękne prace Bolesława Gardulskiego z okresu międzywojennego.
W krakowskim Muzeum Historii Fotografii rozpoczęły się właśnie dwie wystawy fotografii z początku XX wieku. Reportaże fotografa wojennego Edmunda Malickiego, wykonane pod Verdum w 1915 roku i piękne prace Bolesława Gardulskiego z okresu międzywojennego składają się na ciekawą, niecodzienną wystawę.

Bolesław Gardulski 1885 - 1961 Fotografie

Bolesław Gardulski, którego pejzaże mozna oglądać w Muzeum Historii Fotografii, urodził się w Małopolsce Wschodniej w 1885 roku. Z zawodu był prawnikiem, natomiast z zamiłowania - fotografikiem, krytykiem i publicystą, czynnie działającym w ruchu fotograficznym w Polsce. Razem z T. Cyprianem i T. Wańskim tworzyli nieformalną grupę zwaną poznańskim "Trójlistkiem".

Zaułek św. Barbary - Kraków

Już w 1902 Bolesław Gardulski stawia pierwsze kroki w dziedzinie fotografii pracując aparatem kliszowym formatu 9 x 12 cm. W 1906 zostaje członkiem Krakowskiego Towarzystwa Fotografów Amatorów, a w czasach akademickich zakłada w Oświęcimiu kółko fotograficzne. W 1924 roku uzyskuje prawa członka - założyciela Polskiego Towarzystwa Miłośników Fotografii w Poznaniu i prowadzi rozmaite formy dokształcania w zakresie wiedzy fotograficznej. Inicjuje wydanie pierwszego numeru Polskiego Przeglądu Fotograficznego, będącego organem Towarzystwa Miłośników Fotografii w Poznaniu.

Suszenie bielizny, Hel

W 1925 bierze udział w IX Dorocznej Ogólnopolskiej Wystawie Fotografii Artystycznej w Towarzystwie Przyjacół Sztuk Pięknych. W latach 1925-1930 publikuje na łamach Polskiego Przeglądu Fotograficznego, wydaje Podręcznik fotografii dla początkujących napisany wspólnie z Tadeuszem Cyprianem. Rok 1927 to debiut Gardulskiego na wystawie międzynarodowej w Sydney. W 1930 zostaje członkiem Fotoklubu Polskiego. W 1932 przybywa do Krakowa, gdzie działa w oddziale Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego i rozpoczyna współpracę z Klubem Fotograficznym Y.M.C.A. współorganizując III Międzynarodową Wystawę Fotografiki. Ekspozycja ta była pierwszym w Polsce "Invitation Salon" (Salonem Zaproszonych). W 1939 zostaje uhonorowany Złotym Medalem Zasługi za działalność w dziedzinie fotografii. Po 1945 bierze udział w pracach krakowskiej Sekcji Fotograficzno-Filmowej Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego. W 1947 zostaje członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików, by w 1948 objąć stanowisko wiceprezesa Odziału Krakowskiego Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. W 1960, z okazji jubileuszu 50-lecia pracy zostaje uhonorowany Złotą Odznaką Związku Polskich Artystów Fotografików.
Bolesław Gardulski zmarł 30 I 1961 w Krakowie. Jego zasłużenie dla polskiej fotografii to jednak nie jedyny powód dla którego należy obejrzec prezentowane w Muzeum fotografie. Prace Gardulskiego są bowiem pełne wdzięku i estetycznej lekkości. Dodatkowymi atutami jest także piękne światło i ceniąca szczegół kompozycja.


VERDUN... Fotografie Edmunda Malickiego

Autorem prezentowanych na drugiej wystawie zdjęć jest nestor grudziądzkiej fotografii Edmund Malicki, urodzony w 1891 roku w Inowrocławiu.

Naukę zawodu fotograficznego rozpoczął 1 marca 1908 roku w renomowanym "Atelier Rubens Nadworny Fotograf". Od 1911 roku doskonalił swe rzemiosło artystyczne w Gdańsku, Berlinie, Frankfurcie i Kassel. Przez wiele lat związany był z Grudziądzem, gdzie dziś fotografią artystyczną zajmują się jego dwie córki.

Verdum, fot. Edmund Malicki

W chwili wybuch I wojny światowej Edmund Malicki odbywał obowiązkową zasadniczą służbę wojskową w armii pruskiej. Na początku 1915 roku został odkomenderowany do okupowanej Francji - w rejon Verdun. Pełnił tam funkcję fotografa wojennego w zespole balonów obserwacyjnych. Fotografował miejsca strategiczne okolic Verdun, Flabas, Ornes, Gremilly w niezwykle trudnych warunkach - zawieszony w gondoli balonu na uwięzi pod ostrzałem, w centrum działań wojennych.

Verdum, fot. Edmund Malicki

Unikalne, zachowane do dziś zdjęcia są szczególnym zapisem wydarzeń sprzed ponad osiemdziesięciu lat. Edmund Malicki nie poprzestał wyłącznie na pracy fotografa wojennego. Fotografował także pejzaże, przyrodę, życie codzienne żołnierzy w Verdum. Album, na który złożyły się zdjęcia istniał w trzech egzemplarzach. Dwa przeznaczone były dla dowództwa, jeden na użytek własny autora. Fotografie z tego ostatniego przyczyniły się do powstania wystawy, którą jest jeszcze bardziej interesująca w kontekście współczesnej fotografii wojennej.

(Fotografie Edmunda Malickiego pochodzą ze zbiorów Fernandy i Bożeny Malickich - wystawa przygotowana została przez Centrum Kultury Teatr, Grudziądz.)

Obie wystawy prezentowane będą w Muzeum Historii Fotografii (ul. Józefitów 16, Kraków) do 3 sierpnia od poniedziałku do piątku w godzinach 11.00-18.00, zaś w weekendy od 10.00 do 15.30.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0