Fenomeny i fantomy. Gliwickie środowisko fotograficzne w latach 1951 - 2000

Ciekawa i ważna wystawa prezentowana będzie od 16 września 2006 roku w głównej siedzibie Muzeum w Gliwicach -Willi Oscara Caro. Wystawa "Fenomeny i fantomy. Gliwickie środowisko fotograficzne w latach 1951 - 2000" zaprezentuje twórczość i działalność gliwickiego środowiska fotograficznego, z którego wywodzą się najznakomitsi polscy artyści fotograficy, m.in: Aleksander Górski, Jerzy Lewczyński czy Zofia Rydet.
fot. Wiktor Hombek "Wieśniaczka", 1963 r.

Gliwicka muzealna kolekcja jest tworzona od 1991 roku i obejmuje kilkaset fotografii artystów pochodzących z dawnego Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego oraz fotografików młodszego pokolenia, którzy są związani ze Śląskiem poprzez pochodzenie lub inspiracje i tematykę swej twórczości.

Na początki kształtowania się dynamicznego, fenomenalnego środowiska fotograficznego w Gliwicach miały wpływ osobowości reprezentujące przedwojenną, lwowską szkołę fotografii, czerpiącą z estetyki piktoralizmu, ale także otwartą na działania i eksperymenty formalne. Byli to zarazem pierwsi aktywni organizatorzy i działacze amatorskiego ruchu fotograficznego w Gliwicach: Władysław Dec, Tadeusz Maciejko i Adam Sheybal. Fotografia stała się pierwszą zamanifestowaną i praktykowaną dziedziną sztuki w powracającym do życia po wojnie mieście, pozostając zresztą pierwszoplanową przez długie lata.

Gliwicki Oddział Polskiego Towarzystwa Fotograficznego (PTF) został utworzony w 1951 roku, natomiast w 1961 roku przekształcono go w samodzielne fotograficzne stowarzyszenie regionalne o nazwie Gliwickie Towarzystwo Fotograficzne (GTF), które z przerwami działało do 2000 roku. Stowarzyszenie to, chociaż miało charakter amatorski, skupiało oprócz wielu miłośników, hobbystów, także prawdziwych profesjonalistów, mistrzów przedwojennej fotografii zakładowej operujących perfekcyjnym warsztatem, wiele indywidualności i osobowości artystycznych wpisujących się w historię polskiej, powojennej fotografii, jak np. Aleksander Górski, Piotr Janik, Jerzy Lewczyński, Zofia Rydet, Michał Sowiński i inni. Kilkanaście osób - członków GTF zostało członkami Związku Polskich Artystów Fotografików, a kilku otrzymało zaszczytny tytuł Artysty Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej (AFIAP), Zofia Rydet (EFIAP - Excellence FIAP).
- fragment tekstu autorstwa Anny Kwiecień

fot. Zofia Rydet z cyklu "Obsesje", ok.1968-1970

Na wystawie zostaną zaprezentowane prace artystów takich jak: Kazimiera Dyakowska, Marek Gerstmann, Aleksander Górski, Andrzej Bogusław Górski, Maciej Głowaczewski, Wiktor Hombek, Piotr Janik, Władysław Jasieński, Emil Kugler, Tadeusz Kwiatkowski, Jan Lessaer, Jerzy Lewczyński, Tadeusz Maciejko, Jerzy Malinowski, Zofia Rydet, Adam Sheybal, Czesław Siemianowski, Stanisław Skoczeń, Michał Sowiński oraz Krzysztof Vorbrodt.

Wystawie towarzyszyć będzie publikacja opisująca gliwickie środowisko fotograficzne, katalog fotografii artystycznej powstałej w latach 1951-2000, znajdującej się w zbiorach Muzeum w Gliwicach oraz narracja artysty fotografika, "kronikarza" i niestrudzonego działacza Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego - Jerzego Lewczyńskiego, mająca charakter materiałów źródłowych, które staną się zapewne bezcennymi w badaniach nad tym ważnym wątkiem w historii polskiej fotografii.


Ekspozycja Fenomeny i fantomy. Gliwickie środowisko fotograficzne w latach 1951 - 2000 zostanie udostępniona zwiedzającym 16 września 2006 w Willi Oscara Caro - głównej siedzibie Muzeum w Gliwicach. Wystawa potrwa do 30 października 2006 roku.


Magazyn Fotopolis.pl objął wystawę patronatem medialnym.


Wkrótce więcej zdjęć w galerii Fotopolis.pl

Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
1
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12