Zbigniew Treppa "Znaki światła"

Autor: Marta Sinior

20 Luty 2006
Artykuł na: 4-5 minut
Do końca lutego 2006 roku w suwalskiej Galerii Pacamera ROKiS można oglądać fotografie i instalacje Zbigniewa Treppy. Wystawa "Znaki światła" to prace pełne symboliki, w których glówną rolę odgrywa światło przybierające ludzką postać.
fot. Zbigniew Treppa z wystawy "Znaki światła"

Symbolika światła przenika wszystkie prace Zbigniewa Treppy: zarówno jego fotografie, jak i instalacje, które są w istocie spektaklami ukazującymi światło w działaniu. Szczególne znaczenie ma obraz światła rozcinającego ciemność, wlewającego się w nią w postaci niepowstrzymanego, silnego strumienia, jasnego promienia, świetlnego punktu lub szczeliny. Symbolizujące sferę transcendentalną, ukazujące metaforycznie Bożą moc działającą w materialnym świecie - światło ma także ścisły związek z fotografią, ufundowaną na fizycznym i chemicznym jego oddziaływaniu. Toteż sama fotografia, a przede wszystkim negatyw, jako efekt "dotknięcia światła", ma dla tego autora sens sakralny. Powstały na światłoczułej błonie obraz "nie-ludzką-ręką-wykonany" (acheiropoietos) staje się wprost znakiem sacrum, ma w nim swój bezpośredni udział.

fot. Zbigniew Treppa z wystawy "Znaki światła"

Fotograficzne obrazy Zbigniewa Treppy, utworzone przez złożenie razem kilku negatywów, budują wewnętrzną przestrzeń, w której zachwiane zostaje poczucie realności. Mimo że ich działanie wizualne jest silne już od pierwszego spojrzenia, trzeba chwilę się im przypatrywać, odczytując zawarte w nich formy i ich wzajemne korespondencje przestrzenne, by odkryć sens obrazu. To wnikanie wzrokiem w głąb obrazu, tworzenie w trakcie percepcji wyobrażenia nowej, fikcyjnej przestrzeni, ma w sobie walor odsłaniania ukrytej rzeczywistości, docierania do zasłoniętej przed nami prawdy.

Symbol zasłony jako obiektu zagradzającego drogę światłu, który może je zatrzymać, ale który może być również pokonany przez światło przedzierające się przezeń na drugą stronę, jest drugim niezwykle ważnym elementem języka, jakim przemawiają te fotografie. Zasłoną jest ciało, obecne na niemal każdej fotografii Zbigniewa Treppy, pojawiające się przede wszystkim jako ciało dziecka. W zestawie "Zasłona/Ciało" światło przenika negatywowy obraz dziecięcego ciała, dematerializując jego fragmenty. Na kolejnych fotografiach tej serii dokonuje się dramatyczne przejście światła przez ciało, które samo staje się światłem. Ten metaforyczny proces przemiany oznacza tu oczywiście metafizyczną przemianę cielesnej formy człowieka w formę duchową.
- Elżbieta Łubowicz

Ekspozycja w galerii Pacamera jest pokazem znanych oraz najnowszych prac artysty.

Zbigniew Treppa jest absolwentem Wydziału Teologicznego lubelskiego KUL-u. Zajmuje się komunikacją wizualną i zagadnieniem fotografii jako medium. Obecnie wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.

Wystawa fotografii Zbigniewa Treppy prezentowana jest do końca lutego 2006 roku w Galerii Pacamera w Regionalnym Ośrodku Kultury i Sztuki (ul. Noniewicza 71) w Suwałkach.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Pamięć „W” kadrze - ruszyła 6. edycja konkursu Fotograficznego Muzeum Powstania Warszawskiego.
Pamięć „W” kadrze - ruszyła 6. edycja konkursu Fotograficznego Muzeum Powstania Warszawskiego.
Ruszyła tegoroczna odsłona konkursu fotograficznego upamiętniającego Powstanie Warszawskie. Do wygrania 10 000 zł i vouchery do sklepów fotograficznych.
2
Lato z Phoenix - zapisz się na analogowy fotospacer
Lato z Phoenix - zapisz się na analogowy fotospacer
„Lato z Phoenix” to cykl fotospacerów pod znakiem fotografii analogowej, które odbędą się w 7 miastach Polski. Warsztaty, na których będzie można wypróbować najnowszy film Harman Phoenix 200...
31
Darmowe warsztaty z Mariuszem Foreckim w Muzeum Powstania Warszawskiego
Darmowe warsztaty z Mariuszem Foreckim w Muzeum Powstania Warszawskiego
MPW zaprasza na spotkanie warsztatowe z utytułowanym fotoreporterem Mariuszem Foreckim, na którym opowie jak robić niebanalne zdjęcia i opowiadać historie w formie fotoreportaży....
5
Powiązane artykuły